Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





Nr #327 - styczeń 2020

W numerze m.in.: 

Wywiad: Cobra z Polski - Cobra Kirkham
„Prototyp karoserii Cobry musieliśmy zrobić na podstawie kilkunastocentymetrowego modelu Cobry oraz danych dotyczących kształtu karoserii auta, które zostały zapisane na dyskietkach.” O historii firmy Kirkham Motorsports produkującej repliki Cobry. Jak trafiła do Polski. O początkach i niesamowitych projektach oraz o bieżącym okresie opowiadają Grzegorz Pawlik (dyrektor finansowy) oraz Jan Ożóg (dyrektor produkcji).

Historia: AC Cobra (znana też jako Shelby Cobra)
Najsłynniejsze wersje tego auta nosiły oznaczenia 289 oraz 427, które pochodziły od pojemności skokowej zastosowanego silnika wyrażonej w calach sześciennych (odpowiednio 4.7 oraz 7 litrów). Ze względu na swój niepowtarzalny charakter oraz niepodlegającą dyskusji urodę Cobra stała się prawdziwą ikoną motoryzacji.

Felieton: Podsumowanie roku 2019, czyli motoryzacja dobra na wszystko, szczególnie jeżeli potrzeba „chłopca do bicia”
Początek roku jest dobrym momentem na podsumowanie poprzedniego. Co zatem „powiedział” nam 2019 rok? W dużym skrócie, że motoryzacja jest dobra na wszystkie okoliczności, oczywiście pod warunkiem, że potrzebujesz wskazać winowajcę, a nie rozwiązać problem.

Test: Ford Fiesta ST 1.0 EcoBoost 140 KM - Brick Top
Kilka lat temu miałem okazję pojeździć Fiestą z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 140 KM. Silnik wielokrotnie nagradzany, auto o atrakcyjnym wyglądzie… z zewnątrz, jednak w środku wyglądało już trochę słabiej. Najgorsze wrażenie robiła konsola centralna, która prezentowała się jak radio Panasonix kupione na jarmarku Europa, czyli na Stadionie X lecia.

Test: Seat Leon Cupra ST 2.0 TSI 300 KM DSG 4Drive - Szukanie kwadratowego koła
Jeżeli coś jest dobre, cieszy się popularnością. To prosta – wydawać by się mogło – zależność. Przecież masa ludzi nie może się mylić i to co najlepsze jest najchętniej kupowane, ciesząc się największą renomą i uznaniem. Czy tak jest w rzeczywistości? Czy nie ulegamy ślepemu pędowi i chęci posiada popularnych, a nie najbardziej odpowiadających nam rzeczy?

Test: Peugeot 508 SW BlueHDi 180 KM EAT8 GT Line - Sięgając gwiazd, stojąc jednak na palcach
Gdyby Peugeot 508 SW (kombi) w obecnej formie został pokazany szerokiej publiczności pod koniec XX wieku z pewnością odebrany zostałby jako wizja projektanta zafascynowanego filmami si-fi. Obecnie jest już bardziej przyziemnym modelem, ale i tak bliżej mu do orbity okołoziemskiej niż tradycyjnego ziemskiego padołu. Witaj w kosmosie, szkoda tylko, że nie pozbawionym przyziemnych ułomności.

Test: Skoda Kodiaq vRS - v(ielce) R(ozczarowujący) S(amochód)
Niektórzy zdążyli zauważyć, że nie darzę samochodów Skody szczególną sympatią. To nieco dziwne, bowiem mój tata miał kiedyś model Favorit i jestem niemal pewien, że to pierwszy samochód, który prowadziłem siedząc na kolanach. Nie był zbyt szybki, ale całkiem pojemny i niezawodny. Służył dzielnie przez dziewięć lat zanim trafił do innego właściciela.

Prawo: Jak zwrócić lub wymienić prezent
Święta to czas prezentów. Jednak nie wszystkie podarki są strzałem w dziesiątkę, a dokładnie w gusta obdarowanych. Na szczęście, pod pewnymi warunkami istnieje możliwość zwrotu lub wymiany nietrafionych prezentów.

Historia: Toyota MR2 I - „Mister Two” z Kraju Wschodzącego Słońca
W powszechnej opinii jednym z podstawowych atrybutów sportowego samochodu powinien być duży i mocny silnik stanowiący gwarancję doskonałych osiągów oraz emocji za „kółkiem”. Jeżeli jednak głębiej się nad tym zastanowić powyższe stwierdzenie okaże się zwykłym stereotypem. Tak naprawdę nie liczy się bowiem ilość koni mechanicznych, tylko to, ile kilogramów masy auta przypada na każdego z nich. Według tej zasady została zbudowana między innymi Toyota MR2 pierwszej generacji.

Technika: VDO i Continental, czyli modelowy przykład fuzji przynoszącej obopólne korzyści
Continental jest znaną i renomowaną firmą, niemal od początku swojej działalności związaną z branżą motoryzacyjną. Większości użytkowników samochodów kojarzy się jednak tylko z wyrobami gumowymi, takimi jak opony oraz paski rozrządu i osprzętu. Tymczasem asortyment Continentala jest obecnie znacznie szerszy niż się powszechnie sądzi, a wszystko dzięki połączeniu z firmą Siemens VDO Automotive specjalizującą się od lat w dostarczaniu technologii przeznaczonych do różnego typu pojazdów.

Poradnik: Gdzie wymieniać opony
Korzystanie z opon sezonowych wiąże się z koniecznością ich dwukrotnej wymiany w ciągu roku. Warsztatów oferujących taką usługę jest sporo, a w tak zwanym „gorącym okresie” doraźne punkty powstają nawet pod supermarketami. Problem w tym, że świadczenia wymiany ogumienia nie zawsze podejmują się profesjonaliści dysponujący odpowiednią wiedzą i sprzętem, co często prowadzi do uszkodzenia opon, felg, a niekiedy nawet piast kół, czyli krótko mówiąc powoduje dodatkowe koszty.

[czas wolny]