Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





Analiza

Popularność samochodów z silnikiem Diesla



Popularnosc aut w 2019 roku

Parę lat minęło od wybuchu afery związanej z silnikami Diesla. Większość fachowców i komentatorów przewidywała, że spowoduje ona odsunięcie się osób od modeli napędzanych tymi jednostkami. Jak obecnie wygląda rynek samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi?

Europa
Afera dieselgate (wykrycie manipulowania przy wynikach emisji spalin w samochodach
Volkswagena z silnikiem Diesla) ujrzała „światło dzienne” we wrześniu 2015 roku. Jednak to w 2011 modele z tą jednostką napędową cieszyły się największą popularnością w zachodniej Europie stanowiąc 55,7% ogółu zarejestrowanych pojazdów osobowych. Po nim nastąpił powolny spadek zainteresowania. Jednak trendy we wszystkich państwach nie wyglądały tak samo. W Szwecji popularność diesla do 2005 roku była śladowa i stanowiła 9,7%. Jednak kolejne lata przyniosły wręcz lawinowy wzrost jego popularności osiągając w szczytowym momencie 66,8% (2012 rok). Obecnie (na koniec 2017 roku) ich udział spadł do 48,4%. Największą sinusoidą popularności diesla może za to pochwalić się Norwegia. W 2003 roku stanowiły one 23,3%, aby w 2011 osiągnąć poziom 75,7%, po czym spaść do poziomu 23,1% na koniec 2017 roku. Analizując największe gospodarki Europy szczytową popularnością diesle cieszyły się we Francji osiągając w 2008 roku 77,3%. W 2015 roku było to już 57,2%, a na koniec 2017 roku ich popularność spadła do 47,3%. Wbrew powszechnym opiniom samochody osobowe z silnikami Diesla nigdy nie cieszyły się ponad 50% popularnością u naszych zachodnich sąsiadów. W szczytowym momencie (2012 rok) stanowiły 48,1% ogółu. Ciekawie za to zachowywali się Grecy. Do 2010 roku praktycznie nie posiadali samochodów z silnikiem Diesla, którego popularność nigdy nie przekroczyła 4%. W 2011 jego udział wynosił 10%, po czym w kolejnych latach gwałtowanie zaczął rosnąć osiągając 40% w 2012, 57,9% (2013) oraz 63,5% w 2014 roku. 2015 rok był rokiem stabilizacji (63,2%) po którym nastąpił spadek do 55,1% w 2016 roku oraz 44,6% na koniec 2017.

Na koniec 2017 roku największą popularnością samochody z silnikami Diesla cieszyły się w Irlandii stanowiąc 65,2% ogółu zarejestrowanych

pojazdów osobowych, a jeszcze 10 lat wcześniej ich udział był o ponad połowę mniejszy i wynosił 27%. Na drugim biegunie jest Holandia z 17,5% udziałem diesli.

W pierwszym kwartale 2019 roku sprzedano w Unii Europejskiej (wraz z Islandią, Norwegią i Szwajcarią) 1 316 378 sztuk samochodów z silnikiem Diesla. To o 17,8% mniej niż w analogicznym okresie 2018 roku, kiedy to sprzedano 1 602 126 sztuk. Sumarycznie samochody z silnikiem Diesla stanowiły w I kwartale 2019 roku 32,2% wszystkich rejestracji. Największy spadek w rejestracjach nastąpił w Holandii (o 49,2%), Hiszpanii (31%) oraz Portugalii (28,8%). Cztery kraje zanotowały wzrost: Estonia (o 1,9%), Niemcy (2,6%), Łotwa (5,2%) oraz Litwa (12,5%).

Polska
Na koniec 2017 roku zarejestrowanych w Polsce było 39% samochodów z silnikiem Diesla, a ich liczba wzrosła o 7,6% w stosunku do 2016 roku. Wśród aut młodych (do czterech lat) stanowiły one 35% (2% mniej niż w 2016 roku). W grupie aut liczących od pięciu do dziesięciu lat najliczniejsze były modele z napędem wysokoprężnym i miały 51% udziału (o jeden punkt procentowy mniej niż rok wcześniej). W grupie wiekowej 11-20 lat stanowiły 40% (trzy punkty procentowe powyżej 2016 roku), natomiast wśród aut ponad 20 letnich 22%.



Popularnosc aut w 2019 roku















Czerwiec 2019

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi