Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych,
zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj.
Typowe problemy z uruchamianiem jednostki napędowej związane są, z uszkodzeniem rozrusznika ewentualnie akumulatora i alternatora. Jazda próbna to jeden z najważniejszych etapów kupna samochodu używanego. Jej zasadniczym celem jest przetestowanie stanu zawieszenia, sprawności układu hamulcowego, kierowniczego oraz elektrycznego auta a także obserwacja ogólnego zachowania się samochodu będącego w ruchu. Wybrana trasa przejazdu nie powinna być zbyt krótka ani prosta. Zróżnicowana nawierzchnia oraz duża ilość zakrętów pozwoli nam dokładnie ocenić zachowanie się samochodu na drodze. Dla osoby choć trochę zorientowanej w usterkach samochodowych, wykrycie typowych awarii nie jest wielkim problemem. Czysto w tym celu wystarcza krótka jazda po nierównej nawierzchni oraz przejażdżka autostradą z prędkością 100 -130km/h.
Uruchamianie silnika
Zwykle silnik w dobrym stanie powinien odpalić natychmiast, ewentualnie po 2-3 sekundach działania rozrusznika. Typowe objawy uszkodzenia rozrusznika:
- Przekręcenie kluczyka w stacyjce powoduje charakterystyczne zgrzyty o charakterze metalicznym (też objaw uszkodzenia silnika).
- Rozrusznik jest słaby. Ten sam objaw występuje w przypadku nie naładowanego akumulatora, z kolei niskie napięcie w akumulatorze może być powodem uszkodzenia alternatora.
- Włączenie zapłonu nie powoduje rozruchu. Koło zamachowe nie obraca się. Słychać jedynie szybkie obracanie się silnika elektrycznego rozrusznika.
- Nierównomierna praca silnika benzynowego na jałowym biegu może być spowodowana uszkodzeniem sondy lambda. Koszt wymiany tego czujnika może wynieść nawet tysiąc złotych. Warto
kilkakrotnie powtórzyć start silnika, zwracając przy tym uwagę nie tylko na sprawność powtórnego odpalania ale i zachowanie wskaźników kontrolnych umieszczonych na tablicy rozdzielczej. Przekręcenie kluczyka w stacyjce powoduje uruchomienie modułów kontrolnych auta. Proces ten sygnalizowany jest świeceniem wskaźników świetlnych. Pozytywny test wyposażenia samochodu kończy się zgaśnięciem odpowiednich kontrolek poprawnie zdiagnozowanych układów. Uszkodzenia oznaczane są poprzez niegasnące lub migające kontrolki.
Ocena wskazań kontrolek
- Kontrolka sprawności układu hamulcowego. Przyczyną świecenia może być zaciągnięty hamulec ręczny, uszkodzony układ hamulcowy lub zużyte okładziny.
- Kontrolka sprawności systemu poduszek bezpieczeństwa. Po kilku sekundach od przekręcenia kluczyka powinna zgasnąć. W przeciwnym przypadku konieczna jest wizyta w autoryzowanej stacji obsługi.
- Sygnalizacja niesprawności systemu ABS. Konieczna wizyta w ASO.
- Kontrolka smarowania silnika benzynowego. Gaśnie po uruchomieniu silnika.
- Kontrolka temperatury silnika lub poziomu płynu chłodzącego. Gaśnie po uruchomieniu silnika. Świecenie lub miganie świadczy o wycieku płynu chłodzącego lub uszkodzeniu silnika.
- Rozgrzewanie świec żarowych. Dotyczy tylko silników Diesla. Gaśnie po 2-4 sekundach od przekręcenia kluczyka w stacyjce.
- Kontrolka ciśnienia oleju. Powinna zgasnąć zaraz po uruchomieniu silnika.
- Alternator, kontrolka ładowania akumulatora. Gaśnie po uruchomieniu silnika, jeśli nie to uszkodzony może być alternator ewentualnie luźny lub zerwany pasek. Należy koniecznie udać się do ASO.
- Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego powinien osią-gnąć temperaturę 80-90 stopni po około 20 minutach pracy silnika. W przeciwnym przypadku możliwe uszkodzenie termostatu. Wszelkie napisy typu INSP, SERVICE, OIL, OEL lub symbol klucza wskazują na konieczność przeprowadzenia planowanych czynności serwisowych.
- Jeżeli podczas jazdy zaświecą się symbole oznaczone gwiazdką konieczne jest natychmiastowe zatrzymanie pojazdu, wyłączenie silnika i w przypadku braku możliwości usunięcia usterki wezwanie pomocy drogowej.
Sprawdzanie układu hamulcowego
O uszkodzeniu układu hamulcowego samochodu mogą świadczyć następujące objawy:
- Zbyt duży skok pedała hamulca. Możliwy wyciek płynu hamulcowego.
- Pedał hamulca sprężynuje i daje się wcisnąć głęboko. Prawdopodobne zapowietrzenie układu hamulcowego. Uszkodzenie dość łatwe do usunięcia, jednak wymaga oddania samochodu do warsztatu...
- Hamulce mocno się grzeją. Przyczyną są najprawdopodobniej zatarte hamulce. Konieczna gruntowne czyszczenie elementów układu hamulcowego.
- Drżenie kierownicy i/lub pedału hamulca podczas hamowania. Taki objaw dają zwichrowane bębny lub tarcze hamulcowe. Może to być również wynik źle dopasowanych lub uszkodzonych felg a także zużytych łożysk - drżenie koła w wyniku luzu na łożyskach.
- Brak reakcji hamulców na nacisk pedału. Bardzo poważne uszkodzenie, możliwe przerwanie obwodu.
- Samochód znosi podczas hamowania. Hamulce działają z różną siłą. z powodu niewłaściwych okładzin i/lub tarcz hamulcowych. Przyczyną tego mogą być również uszkodzone elementy układu kierowniczego lub zawieszenia (np. amortyzatory).
- W samochodzie z systemem ABS hamulce na śliskiej nawierzchni musza^ działać pulsacyjnie nie dopuszczają: do zablokowania się koła. Brak tego efektu to objaw świadczący o uszkodzonym układzie ABS.
Objawy uszkodzenia zawieszenia
- Podczas pokonywania wybojów słychać stuki dochodzące z przednich lub tylnych kol. Możliwe uszkodzenie łącznika stabilizatora lub wahacza, tulei gumowych czy sworzni wahaczy.
- W trakcie chwilowego puszczenia kierownicy samochód nie trzyma kierunku jazdy na wprost. Test należy wykonywać na pustej, prostej i równej drodze. Objawy wskazują. na możliwe uszkodzenie wahacza lub drążka kierowniczego.
- Po przejechaniu przez nierówności samochód nadmiernie się kołysze, ponadto podczas hamownia traci przyczepność z podłożem. Jest to charakterystyczny objaw uszkodzenia
amortyzatorów lub sprężyn.
- Samochód nie trzyma żądanego toru jazdy, pływa na zakrętach. Prowadzi się niepewnie. Również typowe dla zużytych amortyzatorów i uszkodzonych drążków kierowniczych a nawet sprężyn zawieszenia.
- Nasilające się wraz ze wzrostem prędkości uciążliwe wycie dochodzące z okolic kół, wskazuje na uszkodzenie łożysk. Może być to również wynik źle dobranych opon. Sekrety kupna używanych samochodów
Test sprawności skrzyni zmiany biegów oraz sprzęgła
- Sprawne sprzęgło pracuje lekko bez jakichkolwiek dźwięków a także nie powinno ,,łapać" zbyt wysoko ani zbyt nisko.
- Dobrym sposobem na sprawdzenie docisku oraz tarczy sprzęgła jest wykonanie następującego testu.
- Na równej powierzchni należy włączyć trójkę i bez dodawania gazu puszczać pedał sprzęgła. Jeśli samochód nie zgaśnie i zacznie ruszać to świadczy o nadmiernie zużytej tarczy sprzęgła lub słabym docisku.
- Dzwignia zmiany biegów, zarówno podczas postoju jak i podczas jazdy, nie powinna zbytnio drzeć. Musi wchodzić w wybrane pozycje lekko bez oporów i zgrzytów słyszanych z przedziału silnika.
- Zmieniane przełożenia powinny trafiać precyzyjnie we właściwe pozycje. Szukanie biegu to objaw uszkodzenia elementów skrzyni biegów