Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





Dostawczy samochód przyszłości według Volkswagena



Volkswagen I.D. BUZZ CARGO

Koncepcja elektrycznej motoryzacji zatacza coraz szersze kręgi i zaczyna obejmować praktycznie wszystkie segmenty samochodów, łącznie z pojazdami użytkowymi. Dowodem na to jest Volkswagen I.D. BUZZ CARGO stanowiący zapowiedź tego, jak będą wyglądać auta dostawcze w kolejnej dekadzie XXI wieku.

Studyjny samochód dostawczy Volkswagena zaprezentowany na tegorocznych targach pojazdów użytkowych w Hanowerze to krewny modelu I.D. BUZZ w wersji van, który jako model koncepcyjny wzbudził ogromne zainteresowanie w 2017 roku w Detroit. Obydwa pojazdy należą do rodziny I.D. – nowej generacji samochodów elektrycznych, których istotnym wyróżnikiem jest możliwość montowania akumulatorów o różnej pojemności energetycznej, dopasowanej do sposobu
użytkowania auta i do możliwości finansowych nabywcy. W zależności od rodzaju akumulatora zasięg pojazdu wynosi od około 330 km do ponad 550 km (według WLTP).

Volkswagen I.D. BUZZ CARGO mierzy 5048 mm długości, 1976 mm szerokości i 1963 mm wysokości, a jego ładowność wynosi 800 kg. Nadwozie samochodu wyróżnia się dwukolorowym, biało-niebieskim malowaniem, co w ewidentny sposób nawiązuje do kultowego Volkswagena T1. Odniesienie do tego modelu stanowi również łatwo zauważalny motyw litery „V” na przedniej ścianie I.D. BUZZ CARGO. Zamiast tradycyjnych reflektorów zastosowano tutaj interaktywne systemy diod, które nie tylko skutecznie oświetlają drogę, ale też komunikują się z przechodniami na ulicy. Ciekawostką jest również podświetlane logo Volkswagena. Drzwi przednie oraz odsuwane drzwi boczne otwierają się elektrycznie. Ich aktywacja odbywa się z zewnątrz za pośrednictwem czujnika. I.D. BUZZ CARGO rozpoznaje osoby uprawnione do korzystania z auta dzięki tzw. digital key – sygnałowi wysyłanemu ze smartfona. Na dachu samochodu umieszczono panel słoneczny, który wytwarza tak dużo energii, że wystarcza jej do zwiększenia dziennego zasięgu pojazdu nawet o 15 km. Obowiązuje tu zasada, że im dłużej auto stoi w słońcu, tym dalej będzie w stanie później dojechać.

Wnętrze I.D. BUZZ CARGO przystosowano do komercyjnych potrzeb użytkownika. Zamiast dwóch osobnych foteli, z przodu znajduje się jeden fotel dla kierowcy i podwójne siedzisko obok. Takie rozwiązanie jest powszechnie stosowane w samochodach użytkowych. Środkowe siedzisko można złożyć – powstaje wtedy miejsce do pracy, w którym korzystając z laptopa (w trybie jazdy autonomicznej „I.D.Pilot” także w czasie jazdy) kierowca może załatwiać różne sprawy organizacyjne. Tryb jazdy autonomicznej na poziomie czwartym według klasyfikacji VDA (VDA – niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego) kierowca uruchamia naciskając przez kilka

sekund kierownicę tak, że chowa się ona w specjalnie skonstruowanym pulpicie sterowniczym. Fotel kierowcy można wtedy obrócić w prawo o 15 stopni, by wygodnie obsługiwać komputer znajdujący się w aucie.

Samochód nie ma konwencjonalnej tablicy rozdzielczej. Najważniejsze informacje dzięki wyświetlaczowi przeziernemu wykorzystującemu technologię rzeczywistości rozszerzonej pojawiają się na drodze jako wirtualne trójwymiarowe znaki – czyli dokładnie w polu widzenia kierowcy, który może się dzięki temu skoncentrować na obserwowaniu drogi. Pozostałe informacje ukazują się na przenośnym tablecie pełniącym rolę monitora. Służy on także do obsługi systemu multimedialnego i klimatyzacji. Elementy niezbędne do jazdy znajdują się z kolei na kierownicy. W jej wnętrzu nie ma ramion ani przycisków, lecz touchpad. W ten sposób tradycyjna kierownica staje się wielofunkcyjnym polem dotykowym służącym do sterowania pojazdem. Także lusterka w I.D. BUZZ CARGO przestały być potrzebne – zamiast nich zastosowano kamery. Rejestrowane przez nie obrazy kierowca śledzi na małych ekranach.

Za siedzeniami i ścianką działową znajduje się przestronny przedział ładunkowy, do którego można się dostać przez dwuskrzydłowe drzwi tylne lub elektrycznie odsuwane drzwi boczne po stronie pasażera. Zamontowano w nim system półek (we współpracy z niemiecką firmą specjalistyczną Sortimo) wraz z czujnikami i systemem oświetleniowym. Za pomocą sterownika i czujników półki – poprzez interfejs CAN – połączono z samym autem. Dzięki temu na tablety w kokpicie i w przedziale ładunkowym można bezprzewodowo wysyłać informacje. Sterownik poprzez sieć telefonii komórkowej łączy się z systemem zleceń lub zamówień firmy, która korzysta z I.D. BUZZ CARGO. Za pomocą tego systemu można więc na bieżąco monitorować wszystkie przedmioty znajdujące się na półkach w pojeździe oraz precyzyjnie zarządzać online towarami i urządzeniami przewożonymi w I.D. BUZZ CARGO. Dalszych informacji dostarcza dostępny już system zarządzania flotą samochodową „ConnectedVan”.








Volkswagen I.D. BUZZ CARGO Volkswagen I.D. BUZZ CARGO


Listopad 2018

Zdjęcia: Volkswagen

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi