Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





tuning

Stryjek Rally Team - Renault Clio



Stryjek Rally Team - Renault Clio

Renault Clio załogi Piotr Stryjek/Krzysztof Stryjek zostało zbudowane od podstaw w 2007 roku przez zespół Stryjek Rally Team w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej, zgodnie z homologacją FIA 5616. Co ciekawe, cześć przeróbek zespół wykonał we własnym zakresie, stosując autorskie rozwiązania. - Jak wskazuje specyfikacja samochodu z sezonu 2009, auto posiada duży potencjał do osiągania dobrych rezultatów na odcinkach, nawet w skromnie rozbudowanej wersji. Z drugiej strony, homologacja pozwala jeszcze na spory zakres zmian, nawet w grupie N – rozpoczyna opis swojej rajdówki Piotr Stryjek.

Rajdówka i jej załoga ma na swoim koncie podwójny tytuł mistrzowski, wywalczony w minionym sezonie. Piotr Stryjek/Krzysztof Stryjek finiszowali bowiem na drugiej
pozycji w grupie N i klasie N3 w Rajdowym Pucharze Polski 2009. W przyszłym roku duet Stryjek/Stryjek zamierza rywalizować w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, więc Clio czekają kolejne modyfikacje. Tymczasem przedstawiamy rajdówkę Stryjek Rally Team w specyfikacji 2009.

Samochód posiada 2-litrowy, 16-zaworowy silnik, który legitymuje się mocą 169 koni mechanicznych oraz momentem obrotowym wynoszącym około 200 niutonometrów. Zgodnie z wymogami grupy N Piotr Stryjek wyposażył Clio w sportowy filtr powietrza (zamontowany w oryginalnej obudowie) oraz w układ wydechowy własnej konstrukcji. Przeniesienie napędu pozostało seryjne, łącznie z 5-stopniową skrzynią biegów ze standardowym przełożeniem głównym. Mimo niewielu zmian rajdówka legitymuje się bardzo dobrymi osiągami. Sprint od zera do 100 km/h trwa 7,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi aż 220 km/h.

Jedną z najbardziej rzucających sie w oczy modyfikacji jest klatka bezpieczeństwa, mocowana do nadwozia w 11 punktach. Samą karoserię wzmocniono dodatkowymi spawami, aby zwiększyć jej sztywność. W progach rajdówki pojawiły się otwory na tzw. kobyłki serwisowe, aby ułatwić obsługę samochodu. Nie obyło się również bez montażu płyty pod silnik, wykonanej z 6-milimetrowego stopu aluminium (PA11). We wnętrzu poza klatką bezpieczeństwa zagościła także sportowa kierownica, kubełkowe fotele Toora, 4-punktowe pasy TRS oraz system gaśniczy Lifeline Zero 2000. Na desce rozdzielczej pojawiły się natomiast dodatkowe wskaźniki oraz licznik dystansu z dodatkowymi czujnikami, zaprojektowany przez Stryjek Rally Team.

Bez zmian obyło się natomiast w zawieszeniu rajdówki. Przednie zawieszenie, oparte na kolumnach McPhersona zostało uzupełnione o amortyzatory HP Sporting z możliwością

regulacji wysokości i kąta pochylenia koła oraz sprężyny tej samej marki. Tylne zawieszenie Clio to standardowy układ belki poprzecznej. Tutaj również pojawiły się sprężyny HP Sporting. Logo czeskiej firmy znajdziemy także na amortyzatorach, wyposażonych w system regulacji opracowany przez Stryjek Rally Team.

Układ hamulcowy N-grupowej rajdówki Piotra Stryjka składa się z wentylowanych tarcz o średnicy 280 milimetrów (przód) oraz 238-milimetrowych tarcz (tył). Klocki hamulcowe to dobrze znane w rajdowym światku Ferodo DS3000 (przód) oraz Ferrodo DS2500 (tył). Kolejną modyfikacją jest także montaż homologowanego korektora siły hamowania Renault Sport, pozwalającego regulować balans hamulców przedniej i tylnej osi. Aby uchronić je przed uszkodzeniem, przewody hamulcowe zostały poprowadzone wewnątrz kabiny, a cały układ zalano wyczynowym płynem firmy Motul.

Renault Clio Piotra Stryjka gotowe do walki na oesach waży 1030 kilogramów, a rozkład masy na przednią i tylną oś wynosi odpowiednio 65 i 35%. Zgodnie z homologacją minimalna wysokość zawieszenia to 340 mm (przód) i 320 mm (tył), a maksymalna szerokość to odpowiednio 1427 milimetrów (przód) oraz 1402 milimetry (tył). Maksymalny homologowany rozmiar felg to 15×7 cala. Używane przez Piotra Stryjka opony (Matador i Michelin) mają wymiar 180/580 i są zamontowane na 15-calowych kołach.

Clio z racji swoich wymiarów i masy doskonale prowadzi się na krętych, wąskich odcinkach specjalnych. Fabrycznie wyposażone jest w bardzo wydajny układ hamulcowy. Z powodu braku możliwości założenia w ramach grupy N większej średnicy felgi oraz półzależnego zawieszenia z tyłu, w szczególności na szybkich, nierównych partiach jest mało precyzyjne i trudniejsze w prowadzeniu. Clio jest bardzo wrażliwe na nawet niewielkie korekty geometrii zawieszenia, zmiany zbieżności i pochylenie koła, zarówno osi przedniej, jak i tylnej. Z jednej strony pozwala to na dowolne kształtowanie charakterystyki pojazdu, a z drugiej utrudnia wybranie optymalnych ustawień – opisuje swoją rajdówkę Piotr Stryjek.

Wbrew obiegowej opinii, szczególnie dotyczącej skrzyni biegów, o ile załoga się “nie postara” auto jest w 100% bezawaryjne, co pozwala zdobywać kolejne kilometry i doświadczenia – dodaje kierowca. Zapytany o zalety samochodu Piotr Stryjek na pierwszym miejscu stawia bezawaryjność, bowiem od początku eksploatacji nie pojawiła się ani jedna awaria. Jest to godne uwagi, mówimy przecież o samochodzie rajdowym, który jest poddawany ekstremalnym obciążeniom. Nie bez znaczenia pozostaje także dobra homologacja, która pozwala na wiele modyfikacji oraz łatwy dostęp do części zamiennych.

Żadna rajdówka nie jest jednak idealna, więc także Renault Clio Piotra Stryjka ma swoje wady, którymi są wspomniany półzależny układ tylnego zawieszenia, maksymalna dopuszczalna średnica felg oraz stosunkowo mały dopuszczalny rozstaw kół, co przekłada się na precyzję prowadzenia auta przy dużych prędkościach. Mimo to Renault Clio jest godną polecenia rajdówką, o czym świadczy chociażby ilość zawodników, rywalizujących na oesach RSMP i RPP różnymi specyfikacjami tego auta.

Stryjek Rally Team - Renault Clio Stryjek Rally Team - Renault Clio Stryjek Rally Team - Renault Clio














Marzec 2010

Mateusz Senko - RallyMedia.pl




POBIERZ NUMER




Warte uwagi