Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Technika

Garrett VNT - (Variable Nozzle Turbine) turbosprężarki „ze zmienną geometrią”



Garrett VNT

Co z regeneracją turbosprężarek?
W 1991r. nastąpił przełom w technologii turbodoładowania silników spalinowych montowanych w samochodach osobowych. Stało się to wówczas, gdy jeden z największych producentów turbosprężarek do silników spalinowych, firma Garrett należąca do koncernu Honeywell, wprowadziła do produkcji turbosprężarkę typu VNT. Popularnie nazywane „turbosprężarki ze zmienną geometrią” kierownicą spalin, stały się odpowiedzią na potrzeby konstruktorów silników Diesel'a związane z szybką reakcją turbosprężarki, a co za tym idzie wzrostem ciśnienia w układzie dolotowym. Dzięki temu rozwiązaniu nie tylko wyeliminowano efekt „turbo-dziury” występujący w starszych konstrukcjach silników, ale znacznie poprawiono osiągi jednostek napędowych przy zachowaniu coraz ostrzejszych norm toksyczności spalin.

Przez ostatnich 15 lat na świecie zamontowano ponad 20 milionów turbosprężarek w samochodach osobowych, z tego większą część w Europie, gdzie silniki
Diesel'a stanowią obecnie blisko 50% produkcji. Obecnie Honeywell dostarcza już trzecią generację turbosprężarek VNT do producentów silników. Coraz częściej turbosprężarki te znajdują zastosowanie także w silnikach z zapłonem iskrowym (benzynowych).

Awaria turbosprężarki Garrett VNT - czy da się ją naprawić?
Turbosprężarki Garrett VNT są urządzeniami o bardzo skomplikowanej i precyzyjnej budowie, zaprojektowane i skonstruowane tak, aby zapewnić dokładnie takie osiągi, jakie wymagane są przez producentów silników. Wyglądem pozornie przypominają tradycyjną turbosprężarkę, jednak materiały, z których są wykonane poszczególne podzespoły i zastosowane w nich rozwiązania technologiczne (chronione patentem) znacznie odbiegają od tych stosowanych w starszych konstrukcjach. Zaawansowana konstrukcja to jednak nie wszystko. Żadna jednostka nie będzie prawidłowo funkcjonowała bez odpowiedniego ustawienia i regulacji, co wbrew pozorom nie jest łatwe do zrobienia bez specjalistycznej wiedzy i odpowiednich maszyn. Chodzi tu głównie o ustawienie minimalnych i maksymalnych wartości przepływu spalin, które kierowane są na wirnik. Na dzień dzisiejszy tylko producenci turbosprężarek za pomocą precyzyjnego urządzenia do pomiaru przepływu gazów są w stanie odpowiednio wyregulować daną jednostkę, aby ta mogła osiągać odpowiednie dla niej wartości ciśnienia doładowania i wydajności. Parametry te są różne dla każdego numeru referencyjnego turbosprężarki, co wiąże się z zastosowaniem w różnych typach silników. Każdy z powyższych kroków jest niezbędny do zapewnienia optymalnych osiągów turbosprężarek Garrett VNT i w najmniejszym nawet stopniu nie może być zlekceważony. W związku z powyższym turbosprężarki Garrett VNT nie mogą być naprawiane. Jest to oficjalna infor-macja podana przez koncern Honeywell, kierowana do wszys-tkich serwisów i dystrybutorów tych produktów, poparta przez wstrzymanie dystrybucji zestawów naprawczych, części zamiennych i danych technicznych do tego typu turbosprężarek. Turbosprężarki Garrett VNT można rozpoznać po literze „V” w oznaczeniu na tabliczce znamionowej np. GT1544V.

Dlaczego nie można regenerować VNT?
Każda próba regeneracji przy użyciu nieoryginalnych części i niewłaściwe ustawienie zaworu może potencjalnie spowodować poważne problemy po zamontowaniu w pojazdach, takie jak:
- konflikt z elektronicznym układem zarządzającym pracą silnika,
- zbyt niskie ciśnienie doładowania przy małych prędkościach obrotowych silnika, powodujące znaczne pogorszenie jego osiągów oraz wzrost emisji spalin,
- powstanie zbyt bogatej mieszanki, co spowoduje znaczny wzrost temperatury spalania, która może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki i silnika,
- zbyt wysokie ciśnienie doładowania spowodowane przekroczeniem dopuszczalnych obrotów turbiny, co może spowodować pęknięcie koła kompresji i uszkodzenie silnika,
- gwałtowny wzrost ciśnienia doładowania, powodujący uszkodzenie silnika,
- głośna praca turbosprężarki,
- znacznie zwiększona toksyczność spalin w kontekście wymogów środowiskowych wyeliminuje pojazd z eksploatacji.

Z danych statystycznych zebranych z wielu zakładów naprawiających w/w turbosprężarki wynika, że ilość niedomagań

silników związanych z turbosprężarkami VNT wzrosła znacznie w stosunku do turbosprężarek o tradycyjnej konstrukcji. Wynika to ze zmiany parametrów regulacyjnych zmienionych w trakcie naprawy i braku możliwości ponownej prawidłowej re-gulacji i synchronizacji z silnikiem. Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, dbając o interesy właścicieli pojazdów, w których zamontowano tego typu turbosprężarki oraz w celu ochrony przed ingerencją w opatentowaną technologię firmy Honeywell, będą dostarczane tylko nowe turbosprężarki Garrett VNT. Producent zapewnia dostępność popularnych referencji u wszystkich autoryzowanych dystrybutorów na świecie. Więcej informacji na temat turbosprężarek Garrett można znaleźć na stronach internetowych:
www.motoarena.pl., www.turbobygarrett.com

W związku z nasilonymi w ostatnim okresie przypadkami podszywania się innych firm pod Autoryzowanego Przedstawiciela firmy Garrett by Honeywell® informujemy wszystkich naszych klientów, iż jedynym Autoryzowanym Przedstawicielem firmy Garrett w Polsce jest Moto-Remo. Jednocześnie przestrzegamy inne firmy dopuszczające się takich praktyk, iż zostaną w stosunku do nich wyciągnięte surowe konsekwencje ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz przez Departament Prawny Producenta.

Autoryzowany Przedstawiciel i Serwis w Polsce:
Moto-Remo Burzyńscy Sp. j.
14-200 Iława, ul. Biskupska 7, tel.: 089 / 648-67-76

Oddział Chorzów:
41-500 Chorzów, ul. Łagiewnicka 3, tel.: 032 / 20-40-261

Oddział Warszawa:
03-287 Warszawa, ul. Głębocka 98a, tel.: 022 / 751-55-03

Zapraszamy do współpracy na atrakcyjnych warunkach serwisy i warsztaty samochodowe: tel.: 0506-137-775

Garrett VNT Garrett VNT














Październik 2008

Moto-Remo Burzyńscy Sp. j.



POBIERZ NUMER




Warte uwagi