Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Poradnik

Kiedy wyważać koła? Co daje wyważanie z testem drogowym



Wyważanie z testem drogowym

W trakcie wymiany opon proponowane nam jest wyważanie kół. Jaki ma to cel, czy należy to robić za każdym razem i kiedy szczególnie jest zalecane? Do rozmowy na powyższy temat zaprosiliśmy eksperta w tej dziedzinie pana Grzegorza Mistarz z firmy Harp.

Po co wyważać koła?
Dobrze wyważone koła pozwalają na zachowanie właściwego komfortu i bezpieczeństwa jazdy oraz zapobiegają
nadmiernemu zużyciu się elementów zawieszenia w samochodzie.

Jak często wyważać?
Zalecam wyważenie kół przy wymianie sezonowej opon. Warto byłoby też je skontrolować przed dłuższą podróżą lub po przejechaniu około 5000 kilometrów.

Czym jest wyważenie koła z testem drogowym?
Jest to dynamiczne wyważenie koła. Wykonujemy je na wyważarce typu Hunter, która wyposażona jest w rolkę dociskową działającą na oponę z siłą 650 kilogramów, a tym samym w trakcie wyważania w pełni symuluje się poruszanie koła w warunkach drogowych. Takie wyważanie jest dużo precyzyjniejsze od zwykłego, gdyż maszyna potrafi wyważyć koło z dokładnością do 0,5 g. Potrafi również wskazać najbardziej optymalne ułożenie opony względem felgi. Dodatkowo wyposażona jest w laser pozwalający na dokładne wskazanie miejsca umieszczenia ciężarka. Przy tak precyzyjnym wskazaniu miejsca, możemy tak go umieścić, że będzie on niewidoczny na feldze.

Ile trwa takie wyważanie?
Trwa ono niewiele dłużej od standardowego wyważenia. Test drogowy jest dodatkową funkcją realizowaną przez maszynę pod nadzorem serwisanta.

Jak jest różnica w cenie?
Według mnie różnica w cenie pomiędzy tradycyjnym

wyważeniem, a wyważeniem z testem drogowym jest nieznaczna i wynosi 15 złotych od koła.

Czy sensowne jest wyważenie z testem drogowym tylko kół napędzających pojazd, a pozostałe wyważyć tradycyjnie?
Zdecydowanie takie rozwiązanie nie ma sensu. W dzisiejszych czasach samochody są tak skonstruowane, a zawieszenia tak czułe, że źle wyważone koło zamontowane na osi nie będącej napędową potrafi przenieś drgania na kierownicę. Dodatkowo w trakcie wyważania z testem drogowym jesteśmy w stanie wyeliminować ewentualne ściągnie samochodu na którąś ze stron wynikające ze nierównomiernego zużycia czoła bieżnika opon. Tym samym możliwe jest najlepsze dopasowanie zestawu opona-felga.

Kiedy zalecane jest jeszcze wykonanie wyważenia z testem drogowym?
Zdecydowanie przy zakupie nowych opon i felg. Jeżeli zakupiona opona lub felga posiada wadę fabryczną np. skrzywienia, wyważarka potrafi to wykryć. Dodatkowo wydruk z niej może być podstawą do reklamacji.



Wyważanie z testem drogowym















Kwiecień 2019

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi