Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





Mandat za właściwie zaparkowany samochód



mandat za parkowanie

Czy można dostać mandat za właściwie zaparkowany samochód osobowy? Oczywiście i to w miejscu nie tylko ogólnodostępnym, ale również stosownie oznakowanym. Jak to w Polsce bywa, winę za to ponoszą precyzyjnie skonstruowane przepisy.

Miejsca przeznaczone na postój samochodów oznaczone są znakiem D-18 (parking). Jednak – co nie jest wcale takie rzadkie – oprócz niego umieszczana jest dodatkowa tabliczka. Jedną z częściej spotykanych jest ta, wyznaczająca sposób w jaki mamy pozostawić
zaparkowany samochód, i to ona jest głównym winowajcą mogącym wpędzić niektórych kierowców w kłopoty.

O tym w jaki sposób mamy pozostawić zaparkowany samochód informują tabliczki T-30, które umieszczane są pod znakiem oznaczającym parking. Tym samym jeżeli zastosujemy się do nich, to nie grozi nam mandat. W teorii, bo w praktyce wygląda to inaczej, a istotny tutaj jest model samochodu, a konkretnie jego DMC (dopuszczalna masa całkowita). Zgodnie z obowiązującymi przepisami znak T-30 nie tylko wskazuje pozycję w której musi zostać pozostawiony pojazd, ale równocześnie ogranicza jego DMC do 2,5 tony. Innymi słowy, jeżeli na parkingu – bez względu na to gdzie się on znajduje, czy na chodniku, czy też jezdni, a nawet jeżeli został specjalnie wybudowany – znajduje się tabliczka T-30, to zaparkowanie na nim pojazdu posiadającego DMC większe niż 2,5 tony jest niezgodne z przepisami, a zignorowanie jej naraża kierowcę na otrzymanie mandatu w wysokości 100 PLN oraz jednego punktu karnego.

tabliczki T30

Pomimo, że znaczna część kierowców może stwierdzić iż powyższy przepis ich nie dotyczy, w końcu poruszają się samochodem osobowym, to wyjątkową czujnością

powinni wykazać się ci przemierzający kilometry większymi modelami, a w szczególności SUV-ami, które ostatnimi czasy zdobyły serca oraz kieszenie kierowców i są obecnie najpopularniejszym segmentem wśród modeli osobowych. O sprawdzeniu DMC nie powinni również zapomnieć posiadacze modeli elektrycznych, i to nie tylko tych największych. I nie ma w tym przesady, a niejednokrotnie znaczenie będzie miała również wersja posiadanego modelu.

Aby zobrazować, że powyższy przepis wcale nie dotyczy tylko marginesu kierowców, parę przykładów. Wchodząca na rynek Toyota bZ4X w najlżejszym wariancie posiada DMC wynoszące 3215 kg. Toyota RAV4 jest bliska limitowi i tylko jej wersja plug-in przekracza 2,5 tony (2510 kg). O ile każda z wersji Hyundaia Santa Fe przekracza limit (2510 – 2650 kg), to w Ioniqu 5 tylko ta z napędem na wszystkie koła. Nie inaczej jest w Kia. Model Sorento w każdym wariancie przekracza limit, natomiast EV6 tylko w wersji z baterią 77,4 kWh oraz napędem na wszystkie koła. W Mitsubishi tylko L200 przekracza DMC, i to znacznie, bo wynosi ono od 3010 do 3110 kg. Właściciele modelu Eclipse Cross PHEV mogą spać spokojnie, ale było blisko, bo jego dopuszczalna masa całkowita wynosi 2425 kg. Również Outlander mieści się w powyższych normach, także w wersji PHEV, a co może wydać się zaskakujące jego DMC jest niższe od Eclipse Crossa (2390 kg). W Volkswagenie o ile wszystkie warianty modelu ID.3 mieszczą się w limicie wagowym, to już każda wersja ID.4 go przekracza (2540 – 2750 kg). VW Touareg z silnikiem benzynowym 3.0 V6 posiada DMC równe 2810 kg, z silnikiem Diesla już 2850 kg, a w wersji plug-in 3020 kg. Tym samym każdą z dostępnych wersji tego modelu nie można zgodnie z przepisami zaparkować jeżeli znajduje się tabliczka T-30. To tylko przykłady, które można by rozszerzyć na większość marek. Nie wszystkie, bo niektóre albo w ogóle nie posiadają tak ciężkich modeli (Honda), albo nie udostępniają informacji o ich dopuszczalnej masie całkowitej (Skoda). Najprościej jednak będzie zaglądnąć do dowodu rejestracyjnego pojazdu i samodzielnie sprawdzić jego DMC. Informacja o niej znajduje się w rubryce F.2.

Poruszając się modelem elektrycznym posiadającym dopuszczalną masę całkowitą większą niż 2,5 tony warto mieć na uwadze jeszcze jeden aspekt. Pomimo, że obecnie powyższe modele w strefie płatnego parkowania zwolnione są z opłat za parkowanie, to zgodnie z przepisami można nimi zaparkować tylko w miejscu gdzie nie obowiązuje tabliczka T-30. Za zignorowanie jej nie otrzymają oni kary za nieopłacenie postoju, a mandat za nieuprawnione zaparkowanie.






mandat za parkowanie




Podziel się:




Grudzień 2022

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi