Czym jest jazda na suwak?
Jazda na suwak posiada taką nazwę, bo niejako nawiązuje
właśnie do działania suwaka – zamka błyskawicznego. Chodzi o to, że gdy kończy się pas z lewej lub prawej strony, to kierowcy zmieniają pas, a ci którzy już na tym pasie są, ich wpuszczają. Cały sekret poprawności i wygody, a także bezpieczeństwa, tkwi właśnie w tej płynności znanej z zasuwanego zamka błyskawicznego.
Kiedy stosuje się jazdę na suwak?
Jak już pokrótce wspomniano, jazdę na suwak stosuje się w przypadku, gdy jeden (czasem i kilka) z pasów kończy się na wielopasmowej drodze. Mówimy tutaj o sytuacji, gdy jest spore natężenie ruchu lub zator drogowy, czyli korek. Gdy znajdujemy się na takim kończącym się pasie, ważne jest to, żeby wykorzystać całą długość pasa i dopiero pod jego koniec zjeżdżać na pas następny. Jakiekolwiek próby zmiany pasa należy oczywiście odpowiednio sygnalizować światłami – kierunkowskazami.
Co mówią przepisy o jeździe na suwak?
Regulacje dotyczące jazdy na suwak znajdziemy w Kodeksie drogowym. Dokładnie opisuje je artykuł 22.4:
art. 22.4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
art. 22.4a. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia
przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
art. 22.4b. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.
Wyróżniono te zapisy, które najlepiej nawiązują do omawianego tematu.
Najczęstsze błędy jazdy na suwak
Do najczęstszych błędów zaliczymy blokowanie pasa. Taka sytuacja niestety dość często zdarza się na polskich drogach. Kierowcy nie potrafią dobrze komunikować zmiany pasa i wykonać manewru w odpowiednim momencie i z odpowiednią prędkością. Takie działania stwarzają niebezpieczeństwo na drodze, a oprócz tego mogą skończyć się mandatem.
Często kierowcy popełniają błąd „wpychania się”. Co oznacza bezpośrednie zjeżdżanie za autem poprzedzającym – nie zapominajmy, że kierowca na pasie, który się nie zwęża, ma obowiązek wpuścić tylko jeden pojazd, a nie dwa. Takie „wpychanie się” jest również traktowane jako wykroczenie, które może mieć przykre konsekwencje.
Jazda na suwak nie powinna sprawiać większych problemów, jeśli kierowcy przestrzegają zasad i szanują innych uczestników ruchu drogowego.