Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych,
zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj.
Czy i kiedy w przypadku awarii samochodu możemy liczyć na zaproponowanie samochodu zastępczego? Czy serwis w przypadku gwarancji ma obowiązek zapewniania klientowi innego środka transportu? Czy możemy liczyć na jakieś dodatkowe zadośćuczynienie?
Instytucja Gwarancji polega na tym, że następuje złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług. Dlatego, w przypadku, kiedy w samochodzie uległa awarii część, która została zakupiona i wymieniona w warsztacie, a po dotarciu do warsztatu okazuje się, że warsztat wykona usługę na gwarancji, ale nie na miejscu i będzie to trwało kilka dni, to okoliczność czy możemy liczyć na udogodnienia w postaci pojazdu zastępczego na koszt warsztatu
zależy od oświadczania gwarancyjnego. Gwarancja jest uzależniona tylko od woli udzielającego ją i nie jest obligatoryjna, a jej udzielenie następuje poprzez wydanie oświadczenia gwarancyjnego, którym w praktyce jest karta gwarancyjna.
Co w oświadczeniu gwarancyjnym?
Oświadczenie gwarancyjne zawiera podstawowe informacje potrzebne do wykonywania uprawnień z gwarancji, w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej, uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady, a także stwierdzenie, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.
Zatem, jeśli w karcie gwarancyjnej określono, że na czas wykonywania gwarancji przysługuje nam pojazd zastępczy na koszt warsztatu, możemy się domagać tego od warsztatu. Wszelkie uprawnienia zagwarantowane w karcie gwarancyjnej w pełni się nam należą. Jednakże brak zastrzeżenia konkretnych uprawnień, nie pozwala np. na skorzystanie na koszt serwisu z pojazdu z wypożyczalni czy obciążenie warsztatu kosztami przejazdu taksówkami, którymi byliśmy zmuszeni poruszać się na czas niedostępności pojazdu.
Gwarancja a rękojmia
Czym innym jednak są uprawnienia z gwarancji, a czym innym z rękojmi, a jeszcze czym innym jest możliwość ubiegania się o naprawienie szkody jaką poniósł właściciel pojazdu w związku z niewywiązaniem się warsztatu z umowy. Warto pamiętać, że kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji. Wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi. Również w przypadku wad rzeczy sprzedanej, możliwe jest dochodzenie roszczeń przeciwko usługodawcy na zasadach ogólnych.
Sierpień 2018
Kazus prawny przygotowany przez Zespół Prawny Availo Sp. z o.o.,
operatora programu prawnicy.Trynid.pl
Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego: