Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





Metody ratownicze w zdarzeniach z udziałem aut hybrydowych i elektrycznych



Metody ratownicze w zdarzeniach z udziałem aut hybrydowych i elektrycznych

Jak wygląda procedura ratownicza oraz udzielanie pomocy użytkownikom zdarzenia drogowego z udziałem samochodu hybrydowego lub elektrycznego?
Bartłomiej Rosiek (kapitan, starszy specjalista/oficer prasowy z Wydziału Operacyjno-Szkoleniowego Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie):
Najważniejsze dla nas jako ratowników jest szybkie rozpoznanie z jakiego typu pojazdem mamy do czynienia. Do czasu wykluczenia, że jest to pojazd o napędzie hybrydowym czy też elektrycznym
działamy tak, jakby był to pojazd elektryczny, a więc ze szczególną ostrożnością. Pewne etapy zasadnicze to: określenie rodzaju napędu, stabilizacja pojazdu, odłączenie zasilania elektrycznego, wykonanie dostępu do osób poszkodowanych, ewakuacja osób z wnętrz pojazdu. W sytuacji gdy mamy do czynienia z pojazdem elektrycznym czy też hybrydowym działania ratownicze są prowadzone ze szczególną ostrożnością w zakresie porażenia prądem, tj. zachowanie bezpiecznej odległości, użytkowanie sprzętu ochrony dielektrycznej, stosowanie prądów wody kroplistych przynajmniej do momentu wykluczenia że pojazd objęty pożarem/biorący udział w zdarzeniu nie jest napędzany silnikiem elektrycznym czy też ogniwami hybrydowymi. Bardzo pomocne dla nas jako strażaków są stosowane coraz szerzej karty ratownicze, które przewożone w pojazdach dostarczają nam informacji o miejscach niebezpiecznych, punktach rozłączników elektrycznych, poduszkach powietrznych, i rodzaju ewentualnego zagrożenia.

Jaka jest procedura po ugaszeniu pojazdu elektrycznego lub hybrydowego?
Według aktualnie obowiązujących przepisów i uprawnień stosowanych przez Kierujących Działaniem Ratowniczym z ramienia PSP pojazd/obiekt po ugaszeniu trafia do właściciela, co zostaje potwierdzone drukiem przekazania, który zawiera informacje o konieczności dozoru i zabezpieczenia, również przed wtórnym zapaleniem.

Jak prawidłowo powinien zachować się kierowca i pasażerowie „elektryka” i hybrydy w momencie stłuczki, kolizji, czy też zderzenia drogowego?
Przede wszystkim powinien wyłączyć zapłon/kluczyk/kartę dostępową oraz opuścić pojazd i oczekiwać na zaalarmowane

służby ratownicze, a w czasie zgłoszenia telefonicznego zdarzenia zaznaczyć, iż w zdarzeniu bierze udział pojazd o napędzie elektrycznym czy też hybrydowym.

Czego nie powinien dotykać kierowca w elektryku i czy te miejsca są jakoś oznaczone?
Podczas udziału w kolizji/zderzeniu z udziałem pojazdu hybrydowego czy też elektrycznego odradzamy samodzielną ingerencje w jakiekolwiek instalacje elektryczne, rozłączniki elektryczne czy też bezpieczniki. Punkty te, jak również przewody wysokonapięciowe są transparentnie oznaczone kolorem pomarańczowym/żółtym. Na szczęście wielu producentów pojazdów konstruuje swoje instalacje w taki sposób, aby podczas kolizji/zderzenia samoczynnie zasilanie zostało rozłączane. Nie od dziś znamy na przykład klemy akumulatorowe z systemem rozłączania przy nagłym zatrzymaniu/zderzeniu.

Jakie informacje są zawarte w zgłoszeniu wysłanym przez automatyczny system powiadamiania e-call?
Od 1 kwietnia 2018 r. wszystkie pojazdy produkowane i sprzedawane w UE powinny być wyposażone w e-Call. System ten wysyła sygnał/połączenie telefoniczne do Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Najczęściej są to informacje o adresie zdarzenia/koordynaty GPS, marce pojazdu, ilości pasażerów i kierunku jazdy. Oczywiście, pełna wiedza i rozpoznanie odbywa się już na miejscu zdarzenia przez pierwszego kierującego działaniem ratowniczym. Wtedy często dochodzi do potrzeby określenia zagrożeń za pośrednictwem przesłanych kart ratowniczych w formie elektronicznej na miejsce zdarzenia.








Metody ratownicze w zdarzeniach z udziałem aut hybrydowych i elektrycznych

Podziel się:




Grudzień 2019

Zdjęcia źródłowe: Josh Casey/unsplash

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi