Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Historia

BMW bez prawa jazdy - BMW R39



BMW bez prawa jazdy - BMW R39

Pierwszy jednocylindrowy motocykl BMW, jaki odniósł sukces rynkowy, powstał jako odpowiedź na wprowadzone w Niemczech przepisy rejestracyjne, pozwalające na jazdę motocyklami o pojemności do 200 ccm bez prawa jazdy.

Pierwszy jednocylindrowy model R39 został wprowadzony do sprzedaży po kilku spektakularnych sukcesach sportowych w roku 1925. Okazał się jednak rynkowym niewypałem z powodu wielu
kłopotów technicznych i awaryjności. Na jego rynkową „klapę” złożyła się także cena wynosząca 1870 RM w czasie, gdy BMW oferowało klientom dwucylindrową dolnozaworową pięćsetkę R42 w cenie 1510 RM.

Fiasko sprzedaży na jakiś czas powstrzymało firmę przed produkcją motocykli z jednocylindrowymi silnikami. Przełom przyniosły jednak przepisy rejestracyjne w Niemczech, które zezwalały od roku 1928 na jazdę motocyklem o pojemności do 200 ccm bez prawa jazdy. To była wielka szansa dla producentów tanich motocykli jak choćby DKW. BMW także musiało zaoferować coś dla chętnych prowadzenia motocykla bez prawa jazdy tym bardziej, że DKW wręcz zasypało rynek swymi jednośladami. Trzeba było się przeprosić z motocyklami jednocylindrowymi i to właściwie był podstawowy powód dla skonstruowania modelu R2. Aby wytrzymać konkurencję tańszych dwusuwów, BMW musiało mocno liczyć koszty produkcji i przy okazji liczyć na bardziej wymagającą klientelę o nieco zasobniejszych portfelach.

Nie od rzeczy jest też wspomnieć, że premiera modelu R2 wypadła na samym dnie kryzysu gospodarczego

wywołanego krachem na Wall Street w roku 1929. Dno przypadło na lata 1931 – 32 i myślę, że ten najtańszy w tamtych latach motocykl BMW przyczynił się znacznie do zmniejszenia kłopotów gospodarczych firmy. Jego produkcja nie osiągnęła poziomu tańszych „dekawek”, ale prawie 15 000 egzemplarzy wyprodukowanych w latach 1931 – 36 czyniło z niego lidera sprzedaży lat kryzysu. W trudnym roku 1931 sprzedano ich najwięcej, bo 4159 sztuk.

Model R2 został ciepło przyjęty na rynku ze względu na ugruntowaną już jakość motocykli BMW, dobre prowadzenie i niskie zużycie paliwa przy całkiem przyzwoitych osiągach. Kosztował 975 RM czyli całkiem sporo – małe „dekawki były o połowę tańsze.

Nie zastosowano w nim żadnych rewolucyjnych rozwiązań, jakich byśmy nie znali z innych jednośladów BMW. Blaszana tłoczona rama ze sztywno zawieszonym tylnym kołem, przedni widelec z resorowaniem na płaskim resorze, bez amortyzatora. Nowością był jedynie hamulec bębnowy tylnego koła, po raz pierwszy zastosowany w seryjnym motocyklu BMW.

Motocykle w pięciu kolejnych seriach produkowano do roku 1936 i dzisiaj należą do stosunkowo często spotykanych motocykli BMW, jednak nie tak popularnych jak jednocylindrowy model R35 zwany potocznie osiołkiem.

BMW bez prawa jazdy - BMW R39














Numer 10 [15.12.2008 - 15.01.2009]

Jerzy Kossowski



POBIERZ NUMER




Warte uwagi