Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





caravaning

Jak powstają kampery w fabryce Rimora?



Jak powstają kampery w fabryce Rimora?

We włoskiej miejscowości Poggibonsi, otoczonej wspaniałymi winnicami, rozciągniętymi na wzgórzach Toskanii znajduje się fabryka Rimora. Jak produkuje się w niej kampery?

Gotowe podwozia Fiata, Forda lub Mercedesa wyposażone w szoferkę, ramę auta z zawieszeniem i kompletnym układem jezdnym czekają na rozpoczęcie procesu zabudowy. Podwozie l
trafia na linię produkcyjną. Auta przesuwane są na kolejne stanowiska gdzie „ubierane” są w meble, urządzenia sanitarne, elektrykę a na samym końcu w ściany i dach. Pierwszym etapem jest przymocowanie podłogi do ramy auta. Jeśli jest to samochód z garażem, to potrzebny będzie także jego aluminiowy stelaż w tylnej części pojazdu. Wzmocni to całą konstrukcję i zapewni odpowiednią ładowność. Kiedy z podłogi zaczynają wyrastać laminatowe nadkola to znak, że przyszedł etap na bardziej skomplikowane prace.

Wyposażenie wnętrza i instalacje
Rozprowadzane są wiązki elektryczne i wszelkie układy hydrauliczne zabudowy. W zależności od modelu danej linii kampera, pracownicy fabryki korzystają z gotowych schematów, które wykluczają jakiekolwiek błędy produkcyjne. Na jednym stanowisku z podłogi wyrastają jak na drożdżach ścianki działowe i wcześniej przygotowane meble. Gotowe moduły prysznicowe i kuchenne wstawiane są w meble od strony tylnych ścian, których przecież jeszcze nie ma. Następne stanowisko należy do Trumy. Tu wstawia się wszystkie kanały grzewcze i wyloty powietrza, a na końcu urządzenie ogrzewające powietrze i wodę.

Kiedy już wszystko zostanie podłączone i wstępnie przetestowane, w miejscach niewidocznych od środka auta, rozciągana jest pajęczyna przewodów, zbiegających się u samej góry auta,

gdzie znajduje się panel kontrolny sterujący oświetleniem, pompą wody i całą instalacją elektryczną. Z niego będziemy mogli odczytać stan naładowania akumulatorów i poziomu wody w obu zbiornikach. Panel pokaże nam także, który bezpiecznik może być uszkodzony lub dowiemy się, która jest godzina.

Obudowa
Kiedy wszystko w środku jest już gotowe zaczyna się montaż ścian zewnętrznych, wyposażane są już w okna, drzwi, wyloty ogrzewania czy nawet ozdobne naklejki. Ściany są przyklejane i przykręcane od zewnątrz. Wszystko musi być zrobione starannie i dokładnie. Kiedy ściany już są przytwierdzone do auta, zakłada się dach. Wszystko łączy się okuciami z aluminium, które przed przykręceniem są odtłuszczane oraz uszczelniane.

Na ostatnim stanowisku linii produkcyjnej z wielką wprawą w okucia wciskana jest kedra, czyli gumowa uszczelka zabezpieczająca dodatkowo łączenia i wkręty.

Z hali głównej auta wędrują do hali wykończeniowej, gdzie przykręca się zderzaki, listwy boczne, zakłada obrysówki (czyli narożne elementy oświetleniowe) i detale ozdobne alkowy oraz dachu.

Testy i prace wykończeniowe
Po wyschnięciu wszystkich łączeń kampery wędrują do miejsca kontroli jakości, gdzie są testowane i sprawdzana jest szczelność ich zabudowy. Wszystkie łączenia od zewnątrz polewane są wodą, a w środku mierzony jest poziom wilgotności. Jeśli jakikolwiek parametr odbiega od ściśle określonych norm, wówczas auta są odsyłane do fabryki, aby dokonać niezbędnych poprawek.

Jak powstają kampery w fabryce Rimora? Jak powstają kampery w fabryce Rimora? Jak powstają kampery w fabryce Rimora?














Numer 9 [15.11 - 15.12.2008]

Tekst: Kamil Załęcki
Fot. Camp& Trave




POBIERZ NUMER




Warte uwagi