Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Historia

Pięciocylindrowa rewolucja - Mercedes 240 D 3.0



Pięciocylindrowa rewolucja - Mercedes 240 D 3.0

Produkowano go tylko dwa lata. Największą popularność zdobył w kraju, gdzie dotąd nikt nie oszczędzał paliwa. Pierwszy osobowy samochód z pięciocylindrowym dieslem był rewolucją, po której świat zmienił swój pogląd na silniki wysokoprężne. Przedstawiamy Mercedesa 240 D 3.0.

Zmiany, zmiany, zmiany….
Po pięciu latach produkcji Mercedes W 114/115 potrzebował kuracji odmładzającej. Na początku 1973 roku rozpoczął się proces stopniowego restylingu. W lutym wszystkie modele
otrzymują bezpieczną kierownicę z tworzywa. Do wyposażenia seryjnego należą zagłówki przednich foteli oraz światło przeciwmgłowe. Przełomowe zmiany nastąpią w sierpniu. Samochody wyprodukowane od tego momentu to W 114/115 seria 2. Odtąd wszystkie modele niezależnie od liczby cylindrów mają pojedynczy zderzak przedni. Pod nim zamontowano profil z poliamidu z dodatkowym wlotem powietrza. Przednia tablica rejestracyjna trafia na środek zderzaka, atrapę chłodnicy obniżono i poszerzono. Zmienił się kształt błotników i pokrywy silnika. Z przednich drzwi limuzyny znikają trójkątne lufciki. W ich miejscu znajdą się regulowane od wewnątrz lusterka z chromowaną obudową. Na przednich słupkach umieszczono listwy zmniejszające brudzenie bocznych szyb podczas opadów. Zmodyfikowano kształt rynienek dachowych. Powiększono klosze tylnych lamp - zyskały żebrowany profil. Są widoczne nawet przy dużym zabrudzeniu. Wiele drobnych modyfikacji następuje we wnętrzu: nowe wzory tapicerki (welur) oraz lakiery metalizowane, dostępne dotąd w wer-sjach dwudrzwiowych C/CE. Jesienią 1973 roku debiutuje model 240 D napędzany silnikiem o mocy 65 KM. Podczas światowego kryzysu paliwowego 1973/74 to skuteczna broń koncernu w walce o klienta. Nie jest to ostanie słowo firmy ze Stuttgartu…

Cztery, pięć czy sześć ?
Od 1936 roku Mercedes oferował niezawodne, ekonomiczne i cenione na całym świecie samochody osobowe z silnikami wysokoprężnymi. Trwałość mierzona milionami kilometrów była cechą

niewysilonych jednostek. Problemem były jednak wibracje, hałas i kłęby spalin. Dynamika pozostawiała wiele do życzenia, zadowalając tylko mało wybrednych taksówkarzy. Od początku lat 70 konstruktorzy ze Stuttgartu pracowali nad silnikiem diesla, który zapewniałby ekonomiczną eksploatację bez rezygnacji z dobrych osiągów. Cztery cylindry nie rokowały szans na przekroczenie poziomu 65 koni, jaki osiągnięto w jednostce OM 616 (Mercedes 240 D). Sześciocylindrowy silnik wysokoprężny wraz z osprzętem nie mieścił się pod maską. Pozostała opcja nieparzysta. Próby z pięciocylindrowymi silnikami z zapłonem iskrowym podejmował już brytyjski Rover. Wysokoprężne jednostki z nieparzystą liczbą cylindrów pełniły funkcję silników stacjonarnych.

Wielki kryzys
W październiku 1973 roku światem wstrząsnął największy kryzys energetyczny w dziejach ludzkości. Syryjsko - egipskie dywizje pancerne uderzyły na zajęte przez Izrael Wzgórza Golan i Półwysep Synaj. Po kilkunastu dniach walk agresorów odparto. Wojna Yom Kippur stała się pretekstem do nagłego wzrostu ceny ropy naftowej z krajów arabskich. Szejk Yamani (OPEC) wypowiada paliwowy Dżihad niewiernym po obu stronach Atlantyku. To odwet za pomoc udzieloną Izraelowi. Nieregularne dostawy benzyny sparaliżują całą Europę Zachodnią. Wiosną 1974 kryzys minie. Diesle pozostaną.

Pięciocylindrowa rewolucja - Mercedes 240 D 3.0














Czerwiec 2008





Warte uwagi