Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





Jak skutecznie obniżać zużycie paliwa



Niskie zużycie paliwa to jeden z podstawowych argumentów przemawiających za kupnem danego auta.

W rozdziale tym zostały przedstawione informacje przydatne osobom zainteresowanym pogłębieniem wiedzy na temat czynników wpływających na ekonomii jazdy.
Wiadomo, ze spalanie zależy przede wszystkim od pojemności silnika, rodzaju zużywanego paliwa oraz wielkości, a konkretnie masy samochodu. Jednak istnieją czynniki, na które wpływ ma kierowca. Dzięki świadomości ich istnienia można znacząco ograniczyć zużycie paliwa. Ogólnie rzecz biorąc można podzielić je na dwie grupy. Do pierwszej zaliczane są czynniki zależne od stopnia przygotowania samochodu, natomiast do drugiej, sposoby ekonomicznej jazdy. Ważne jest to, że wszystkie zależą od nas samych.

Ciśnienie w ogumieniu:
Zbyt niskie ciśnienie w oponach w znaczy sposób powoduje wzrost tarcia na styku opona - powierzchnia drogi, przyczyniając się tym samym do zwiększonego zapotrzebowania
naszego auta na paliwo. Wartość ciśnienia należy zawsze sprawdzać przy zimnym ogumieniu. Dodatkowo należy pamiętać o terminowej zamianie opon zimowych na letnie, gdyż te pierwsze charakteryzują się większymi oporami toczenia a co za tym idzie powodują, zwiększenie zużycia paliwa.

Niepotrzebny bagaż:
Każdy dodatkowy niepotrzebny kilogram przewożony w kabinie samochodu przyczynia się do wzrostu spalania. Należy również wspomnieć, że równie kosztowne okazuje się podróżowanie z niepotrzebnym bagażnikiem i innymi elementami zamontowanymi do karoserii auta. Powodują one zwiększenie oporów powietrza, które nasz pojazd musi pokonać kosztem dodatkowych litrów.

Zbędne odbiorniki prądu:
Aby skutecznie obniżać zużycie paliwa należy zadbać o wyłączanie niepotrzebnych w danym momencie odbiorników mocy, do których należy: ogrzewanie tylnej szyby lub siedzeń, dmuchawa nagrzewnicy, układ klimatyzacji samochodu a także dodatkowe reflektory lub światła przeciwmgielne.

Sprawność techniczna:
Regularne przeglądy pozwalają zachować wysoką sprawność wszystkich podzespołów silnika i zawieszenia, a przez to gwarancji normalnego zużycia paliwa.

Ekonomiczny sposób jazdy:
Odpowiednie przygotowanie samochodu nie wystarczy jeśli nie zadbamy o ekonomiczny sposób jazdy. Aby tego dokonać należy przyswoić sobie kilka reguł.

Ekonomiczny postój:
Podczas postojów dłuższych niż 40 s bardziej opłacalne jest wyłączenie silnika niż jego dalsza praca. Po tym czasie ilość zużywanego paliwa jest większa od ilości potrzebnej na uruchomienie jednostki napędowej.

Prędkość maksymalna:
Częste korzystanie z maksymalnej, możliwej do osiągnięcia prędkości, nie służy ekonomicznej jeździe. Jazda z dużą, prędkością, powoduje drastyczne zapotrzebowanie naszego auta na paliwo. Zalecana szybkość jazdy powinna oscylować w granicach 75% maksimum zwykle około 90 km / h.

Zmiana biegów i obroty silnika:
Aby uniknąć największych strat paliwa konieczna jest jazda na możliwie najwyższym biegu, unikanie wysokich obrotów. Popularną jedynkę należy stosować przez krotki czas i nie dopuszczać do pracy na wysokich obrotach. Kolejne biegi powinno się zmieniać zanim silnik osiągnie największy moment, gdy nie pracuje na wysokich obrotach.

Przewidywalna jazda:
Przewidywanie i uważna obserwacja sytuacji na drodze służy oszczędnościom. Jeżdżąc w ten sposób można uniknąć wczesnego i niepotrzebnego hamowania, a tym samym konieczności nagłego przyspieszania lub ruszania z pierwszego biegu. Pamiętać musimy o zachowaniu odstępu, możliwie stałej prędkości, rzadkim hamowaniu i przyspieszaniu.

Hamowanie silnikiem:
Hamowanie silnikiem to także sposób na oszczędności, gdyż w aktualnie produkowanych pojazdach dopływ paliwa jest automatycznie odcinany przy hamowaniu bez wciśniętego sprzęgła. Ponadto kierowca jest w stanie szybciej przyspie-szyć a na śliskiej nawierzchni uniknąć poślizgu. W tym świetle dojeżdżanie do skrzyżowania na luzie jest bezzasadne. Jednak najpóźniej przy około 1400 obr./min. należy dokonać redukcji biegu gdyż poniżej tej wartości paliwo jest już zużywane.

PODSTAWOWE SKRÓTY TECHNICZNE
ABS: Elektroniczny system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Pozwala na skuteczne hamowanie w warunkach śliskiej nawierzchni a przy tym zachowanie toru jazdy.
ASR: Elektroniczny system zapobiegający obracaniu się w miejscu kół napędowych w warunkach bardzo śliskiej nawierzchni.
EBV: System odpowiedzialny za regulację skuteczności hamowania.
EBV: Nie dopuszcza do nadmiernego hamowania tylnych kół, zanim rozpocznie się regulacja ABS.
EDS: Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Umożliwia ruszanie w warunkach różnej przyczepności nawierzchni.
ESP lub DSP: Elektroniczna regulacja stabilności toru jazdy. System ten poprzez odpowiednią regulację hamulców oraz momentu obrotowego silnika, zapobiega bocznemu poślizgowi.
MSR: Elektroniczna regulacja momentu hamującego silnika. Układ zapobiegający blokowaniu się kół napędowych podczas hamowania silnikiem.
BAS lub EBA: Elektroniczny układ wspomagania nagłego hamowania.
EBD: Elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania pomiędzy osie auta, zwiększa jej chwilową wartość na osi bardziej obciążonej w wyniku działania siły bezwładności.
EBP: EBP to funkcja dodatkowa układu.
EAS: Elektroniczny system sterujący układem pneumatycznego zawieszenia samochodu. Wszystko razem pozwala na zmianę wysokości zawieszenia nadwozia.
ESP plus: Elektroniczny system wstępnego ustawienia hamulców. Uaktywnia się podczas nagłego zwolnienia pedału gazu a jego działanie polega na możliwie największym zbliżeniu okładzin hamulcowych

do tarcz tak aby czas rozpoczęcia hamowania był jak najkrótszy.
AIRBAG: System bezpieczeństwa. Aktywacja poduszek gazowych, których zadaniem jest ochrona kierowcy i pasażerów, ma miejsce w trakcie wypadku drogowego. W zależności od klasy i wyposażenia samochodu może być od 1 do 10 poduszek.
PAS: Układ wspomagania parkowania.
TUV: Niemieckie stowarzyszenie nadzoru technicznego - nadzoruje badania techniczne pojazdów w Niemczech
ASD: Automatyczna blokada dyferencjału.
GPS: Satelitarny system nawigacyjny.
DSC: Dynamiczna kontrola stabilności, element systemu ESP montowanego przesz koncern BMW.
VDC: Dynamiczna kontrola stabilności pojazdu - określenie systemu ESP stosowanego w samochodach Alfa Romeo.
FSI: Silnik benzynowy firmy VW z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
IMMOBILISER: To zwykle elektroniczne urządzenie, którego zadaniem jest zabezpieczenie samochodu przed niepożądanym uruchomieniem.
TDCI: Wysokoprężne silniki Forda z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego.
TDI: Wysokoprężne silniki VW i Audi z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
















Maj 2008

źródło: motoryzacyjna.pl






Warte uwagi