Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych,
zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj.
Motocykle niemieckiej firmy Mars powstawały w okresie ponad 50. lat, ale ten z silnikiem produkowanym u Maybacha jest chyba najbardziej znanym projektem tej nieistniejącej już wytwórni.
Pierwsze motocykle z norymberskiej wytwórni kuchenek i innego domowego żelastwa Mars, wyjechały w roku 1903, a więc u zarania rozwoju motoryzacji. Tak jak większość wówczas
produkowanych jednośladów były skrzyżowaniem wzmocnionego roweru z silnikiem spalinowym. Początkowo wytwórnia Mars korzystała ze sprawdzonych i szeroko stosowanych silników szwajcarskiej firmy Zedel i rodzimych silników Fafnir. W tym samym okresie próbowała też swoich sił w konstrukcji samochodów, ale kroniki tamtych lat opisują to tylko jako nieudany epizod, zakończony bardzo szybko w roku 1908. Pozostały więc motocykle o raczej konwencjonalnych rozwiązaniach. Przegrana I wojna światowa i jej konsekwencje dość mocno odcisnęły się na gospodarce Niemiec, zaś niebywała hiperinflacja zabijała wiele inicjatyw przemysłowych. W początku lat 20. XX wieku sytuacja zaczęła się na tyle stabilizować, że niektóre niemieckie wytwórnie motocyklowe zaczęły poważnie myśleć o jednośladach większych, przeznaczonych do odbywania dłuższych podróży. Dzisiaj rzeklibyśmy „do wielkiej turystyki”, ale wtedy tylko bardzo niewielka grupa ludzi mogła używać motocykli wyłącznie dla przyjemności.
Decydując się produkcję zupełnie nowego motocykla i to wyższej klasy firma Mars podjęła niezwykłe ryzyko gospodarcze, gdyż większość motocykli wyższej klasy produkowanych w początku
lat 20. była rozwinięciem klasycznych konstrukcji sprzed I wojny światowej. Zaprojektowany przez Klausa Franzenberga nowy motocykl był czymś niezwykłym i przez wielu uważany za kamień milowy w rozwoju jednośladów. Trzeba pamiętać, że w momencie premiery „Der Weisse Mars” czyli Białego Marsa, BMW szukało swego miejsca na rynku i dopiero w roku 1923 spróbowało produkcji pierwszego dwucylindrowego R32. Konstrukcja Marsa była rzeczywiście niezwykła i ponadczasowa. Jego rama była wykonana z kształtowników blaszanych, spawanych, skręcanych śrubami a także nitowanych.
Jej przestrzenna struktura mieściła zbiorniki paliwa i oleju oraz zasobnik na narzędzia. Przednie zawieszenie także odbiegało od spotykanych rozwiązań. Składało się z krótkiego wleczonego wahacza resorowanego poprzez dodatkowy widelec ukrytą sprężyną śrubową. Tylne koło było zawieszone sztywno i tu nie było żadnych nowinek technicznych. Podwozie było więc typowym elementem samonośnym, w którym od dołu podwieszono silnik. Dzięki takim rozwiązaniom motocykl ważył 140 kg i to przy bardzo dużej sztywności ramy.