Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Historia

Odrobina błękitnej krwi - Datsun 280ZX



Odrobina błękitnej krwi - Datsun 280ZX

Projektowali go japońscy inżynierowie i niemiecki arystokrata. W Japonii do dziś nosi nazwę rodem z romantycznego musicalu. W USA miał być bezlitosnym mordercą Forda Mustanga. Stał się najczęściej kupowanym coupé świata. Lekarstwo dla tych, którzy oczekują osiągów i niebanalnego klasyka. Datsun 280ZX i nieznana historia rodu Z.

Na początku lat 60. Datsun, marka koncernu Nissan Motor Co. Ltd. był niewielkim producentem z wielkimi ambicjami. W USA i Europie stylistykę japońskich aut oceniano jako mało
porywająca i „bezpłciową”. W Europie nikt nie znał zalet pojazdów, które sprzedawano w ilości kilkuset rocznie, w kilku wybranych krajach. Szef amerykańskiego oddziału firmy – Yutaka Katayama doskonale rozumiał, że tylko sukces na rynku amerykańskim może zapewnić firmie dalszy rozwój. Tam kompaktowe auta Made in Japan wzbudzały co najwyżej uśmiech politowania.

Serca oraz książeczki czekowe Amerykanów mógł zdobyć tylko samochód o niebanalnej stylistyce i sportowych osiągach. Znaleziono człowieka, który o projektowaniu i guście Amerykanów wiedział bardzo dużo - niemiecki arystokrata Albrecht hrabia Goertz. W jego szkicowniku narodziło się nadwozie BMW 507. Kilka lat później projektował Porsche 911, które do produkcji trafiło z nadwoziem projektu Ferdinanda Alexandra „Butzi” Porsche. Od maja 1963 roku Goertz pracował dla Datsuna jako konsultant, doradca, a nie samodzielny projektant. Owocem jego pracy było niewielkie coupé noszące nazwę Silvia 1600 Sports Coupé (CSP310 z roku 1964).

Równocześnie trwały prace nad większym coupé 2000GT wyposażonym w silnik konstrukcji Yamahy o pojemności dwóch litrów. Gliniany model wykonany pod okiem Goertza trafił gdzieś w kąt prototypowni. Japończycy nie mieli problemów z narysowaniem sylwetki auta. Potrzebowali osoby, która wprowadzi ich w tajniki profesjonalnego designu. Obserwując hrabiego, szybko się uczyli. Później wypłacili mu honorarium, po czym Goertz powrócił do Stanów. Do lat 80. niemieckie źródła konsekwentnie opisywały arystokratę jako jedynego twórcę sukcesu.

Dobre osiągi, niebanalna stylistyka i atrakcyjna cena sprawią, że już w 1971 roku firma sprzeda ponad 30 000 egzemplarzy auta serii Z, określanego jako niszowe. W USA ważny był

czynnik emocjonalny. Starsze pokolenie, pamiętające atak na Pearl Harbour oraz walki na Okinawie, nie kupiłoby żadnego japońskiego samochodu. Młodsi uczynią to bez najmniejszych skrupułów. Wszyscy producenci z Nipponu podgryzanie amerykańskiego tortu rozpoczną od pokolenia dwudziestolatków. Na początku lat 70. zegarki, motocykle, sprzęt hi-fi i sporty walki rodem z Japonii są trendy. Wkrótce przyjdzie czas na samochody. Awersja do aut z Made in Japan na tabliczce znamionowej minie latem 1979 roku, po drugim kryzysie paliwowym.

17 sierpnia 1978 roku w Tokio został zaprezentowany następca serii260/280Z - Datsun 280ZX. W Japonii nadal nosił nazwę Fairlady Z. Europejska premiera odbyła się na Salonie w Paryżu na początku października 1978 roku. Pod wydłużoną maską mruczał znany już z USA silnik L28 o mocy 140 KM. Dość szybko podniesioną ją o osiem KM. Z zewnątrz zmienił się kształt przedniej partii nadwozia. Z tyłu - większe klosze lamp. We wnętrzu nowy kokpit oraz dzielona tylna kanapa.

Po latach okaże się, że Z należy do grona najbardziej popularnych coupé na świecie. Niektóre źródła podają, że od 1969 roku wyprodukowano prawie 1,7 miliona egzemplarzy kolejnych generacji z literą Z.

Odrobina błękitnej krwi - Datsun 280ZX














Listopad 2008

Maciej Replewicz



POBIERZ NUMER




Warte uwagi