Oczywiście praktycznie wszystkie umiejscowione na oponie informacje są istotne, jednak nie wszystkie są ważne dla kierowcy. Wśród nich są takie, które da się zweryfikować już w trakcie montażu na samochodzie. Należy do nich chociażby rozmiar opony. Próba założenia jej w niewłaściwym wymiarze na felgę może zakończyć się niepowodzeniem. Tak samo jak próba zamontowania koła w samochodzie. Nie inaczej jest z odróżnieniem opony letniej od zimowej. Doświadczony kierowca praktycznie od razu rozróżni je między sobą i w tym celu nie będzie musiał sprawdzać
umieszczonego oznaczenia. Jednak są oznaczenia mające kluczowy wpływ na eksploatację i nasze bezpieczeństwo w podróży, a dodatkowo występują we wszystkich rodzajach opon, tak zimowych, letnich, jak i wielosezonowych. Zaliczyć do nich należy kierunek toczenia się opony, jak również sposób jej montażu na feldze, a co za tym idzie samochodzie.
Kierunek toczenia się opony zaznaczony jest na niej strzałką wraz z którą najczęściej występuje napis „rotation”. Poprawnie założona na samochodzie powinna, przy jeździe do przodu, toczyć się zgodnie ze wskazaniem tejże strzałki. Kolejną ważną informacją zapisaną na oponie jest sposób jej montażu. To rzadziej występujący parametr i dotyczy on praktycznie opon o bieżniku asymetrycznym – innym po jej stronie lewej i innym po prawej. Takie opony posiadają na swoich ściankach bocznych napisy „inside” i „outside”. Określają one, która ich strona ma znajdować się na zewnątrz pojazdu (outside), a która od wewnątrz (inside). Co istotne takie opony posiadają nie tylko różny kształt bieżnika, ale również konstrukcję. W części zewnętrznej jest zazwyczaj twardsza, co ma zwiększyć jej przyczepność, co szczególnie uwidacznia się w trakcie szybkiego pokonywania zakrętów.
Zły montaż opon, czyli niezgodny z oznaczeniem na nich, ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo, jak również kontrolę
kierowcy nad samochodem destabilizując i zaburzając ich parametry trakcyjne, co uwidacznia się w szczególności w trudnych warunkach atmosferycznych. Niepoprawnie zamontowane opony będą źle odprowadzały wodę, co może doprowadzić do aquaplaningu (poślizgu na wodzie). Tak samo w sezonie zimowym będą zachowywały się opony zimowe. Ich zły montaż spowoduje niewłaściwe odprowadzanie błota pośniegowego i śniegu, a tym samym gorszą kontrolę nad samochodem. Co więcej, przy suchej pogodzie różnica w prowadzeniu może być praktycznie niezauważalna. Nie zacznie nam z tego powodu bić kierownica, czy też samochód ściągać na jedną ze stron. Praktycznie jedynym parametrem, który może być zauważalny, a w zasadzie słyszalny, to zwiększony szumu dobiegający z opon.
Oczywiście o powyższych zależnościach powinien doskonale wiedzieć zakład wulkanizacyjny montujący opony na samochodzie. Z pewnością tak jest, jednak czasami warto samodzielnie to sprawdzić, bo w końcu również w nim pracują ludzie, którzy mogą popełnić błąd. Z tego samego powodu warto również korzystać z usług zaufanego zakładu, który na co dzień zajmuje się ogumieniem.