Na początek ważna uwaga: tworząc zestawienie zarobków importerów przyjęliśmy jego najprostszą formę, czyli zraportowane przez poszczególne firmy zyski lub straty. Tym samym nie braliśmy pod uwagę żadnych jednorazowych zdarzeń
mających wpływ na bilans (przykładowo: inwestycje, sprzedaż udziałów, zakup innego podmiotu), jak również ewentualnych wpływów z tytułów tarcz antykryzysowych związanych w pandemią covid-19. W związku z tym zestawienie prezentuje faktyczny zysk lub stratę firmy w danym roku obrachunkowym.
Warto również mieć świadomość iż różna jest forma prowadzenia działalności w Polsce przez poszczególne firmy, jak również liczba marek, którą dany podmiot reprezentuje, a tym samym ujmuje obroty na nich w sprawozdaniach finansowych. Tak jest przykładowo z Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. (reprezentuje w Polsce marki: Volkswagen, Audi, Skoda, VW Samochody Dostawcze, Porsche, Seat oraz Cupra), Renault Polska sp. z o.o. (m.in.: Dacia, Renault), czy chociażby z Toyotą Motor Poland Ltd. Sp. z o.o. (Lexus, Toyota). Importer BMW na Polskę jest oddziałem podmiotu zagranicznego (BMW Vertriebs Gmbh Sp. z o.o. Oddział w Polsce). Nie inaczej jest z Hondą oraz Nissanem. FCA Poland (reprezentujący w Polsce m.in. marki: Abarth. Alfa Romeo, Fiat) oraz Isuzu Benelux Spółka Akcyjna Oddział w Polsce (oferująca samochody – a w zasadzie jeden model – Isuzu w Polsce) jako jedyne firmy są spółkami akcyjnymi, pozostałe spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością.
Analiza
Jednak to nie tak, że tylko otwarliśmy sprawozdania finansowe spółek, spisaliśmy stosowne wartości i je zamknęliśmy. Niektóre przeczytaliśmy naprawdę uważnie. Dlaczego? Bo czasami ich lektura potrafi doprowadzić do naprawdę ciekawych i zaskakujących informacji oraz wniosków, szczególnie te za rok 2020. Przyglądnijmy się zatem kilku z nich.
Firma Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. na zgromadzeniu wspólników w dniu 25 czerwca 2020 roku, czyli w czasie kiedy znaczna część gospodarki
W ciągu dwóch lat Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. (m.in. Audi, Skoda, Porsche, VW) wypłacił w formie dywidendy 370 491 107,39 PLN.
zmagała się z lockdownem, postanowiła że cały zysk wypracowany w 2019 roku (146 542 501,26 PLN), który został jeszcze powiększony o kwotę z zysku kapitałów zapasowego i rezerwowego (115 177 881,25 PLN) zostanie wypłacony w formie dywidendy. Taka postawa może świadczyć o luźnym podejściu do pandemii koronawirusa, a tym samym uznaniu iż nie będzie on negatywnie wpływał na wyniki finansowe firmy. Stanowisko to zostało potwierdzone również w sprawozdaniu za rok 2020 - zatwierdzonym na zgromadzeniu wspólników 17 czerwca 2021 roku, czyli ponad rok od wybuchu pandemii - gdzie również postanowiono o wypłacie całego zysku w formie dywidendy.
Całkowicie odmienne podejście wykazał Hyundai Motor Poland Sp. z o.o. który, tak zysk za 2019 rok (zgromadzenie z dnia 25.06.2020 roku), jak również za 2020 (zgromadzenie z dnia 11.05.2021) postanowił w całości przeznaczyć na kapitał zapasowy spółki. Wykazując zysk na praktycznie niezmienionym poziomie (rok do roku) nie korzystała ona z programów pomocy w ramach Tarczy Kryzysowej, jak również za niższy względem początkowych planów budżetowych wynik finansowy obarczyła pandemię koronawirusa.
Zysk Toyoty Motor Poland Ltd. Sp. z o.o. za rok obrotowy 2019/20 był mniejszy o ponad 97% względem zysku za rok poprzedni. W sprawozdaniu taki wynik Zarząd tłumaczy czynnikami, które podzielił na zewnętrzne (silna konkurencyjność na rynku motoryzacyjnym i kurs walutowy) oraz wewnętrzne (wprowadzenie dużej liczby nowych modeli), a co za tym idzie poniesienie przez spółkę dużych nakładów finansowych na działalność promocyjną i reklamową. Takie tłumaczenie by nas przekonywało, naprawdę, gdyby nie jeden mały szczegół. Otóż koszty marketingowe za rok obrotowy 2019/20 wyniosły 126 061 tys. PLN i były na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym. Tak samo jak za rok obrotowy 2018/19, zysk za rok obrotowy 2019/20 w całości został przekazany do podziału.
FCA S.A sprawozdanie z działalności za 2020 rok mógłby zatytułować „Z nieba do piekła” i nie byłoby w tym przesady. Spółka zakończyła 2020 rok stratą netto wynoszącą 20 382 088,90 PLN wobec 216 573 902,93 PLN zysku netto w 2019 roku. Wyparowało zatem prawie 237 mln PLN. Na taki wynik finansowy miało wpływ zamknięcie
fabryki na trzy miesiące, co w konsekwencji przełożyło się na niższą o 34% (rok do roku) produkcję, mniejszą o 21% (rok do roku) liczbę wyeksportowanych silników. Równocześnie spadła o 23% (rok do roku) sprzedaż samochodów w Polsce, a przychody ze sprzedaży części zmniejszyły się o 15% (rok do roku).
Odpowiedź na pytanie jak duże są marże importerów, przynosi sprawozdanie MMC Car Poland Sp. z o.o. (importer Mitsubishi). Zgodnie z nim rentowność sprzedaży netto (wszystkie przychody z działalności po opodatkowaniu) wyniosła w 2018 roku 2,5%, a w 2019 3,3%. Zbliżone wartości wykazuje Subaru Import Polska Sp. z o.o. gdyż jej rentowność sprzedaży netto za 2020 wyniosła 3,0%, przy 2,7% w roku 2019. Zdecydowanie niższą rentownością sprzedaży netto może pochwalić się Opel Poland Sp. z o.o. ponieważ w 2020 roku wyniosła ona 0,78%, a rok wcześniej 1,19%.
Ciekawym przypadkiem jest firma Isuzu Benelux S. A. Oddział w Polsce oferująca w Polsce pod nazwą handlową „Isuzu Automotive Polska” jeden model Isuzu (D-Max). Pomimo iż cała sprzedaż opiera się na paru wersjach jednego modelu, wypracowała za 2019 rok zysk w wysokości 2 676 974,39 PLN netto (na dzień pisania tekstu dane za rok 2020 nie były jeszcze opublikowane, co w zasadzie nas nie zdziwiło gdyż te za rok 2019 dodane zostały 17.10.2020).
Podatek dochodowy
W opinii wielu ludzi duże firmy nie płacą w Polsce podatku w należytej wysokości ponieważ transferują środki za granicę. Tym samym nie dzielą się swoim zyskiem, co w konsekwencji oznacza mniejsze wpływy do Skarbu Państwa, który efektywnie by je zagospodarował. Tymczasem zatrudniająca w 2020 roku 617 osób spółka Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. wykazała podatek dochodowy w wysokości 31 181 629 PLN. Hyundai Motor Poland Sp. z o.o. przy zysku netto wynoszącym ponad 10 mln PLN wykazał bieżący podatek dochodowy w kwocie 4 673 269 PLN. Ciekawym przypadkiem jest FCA S.A., która przy stracie netto wynoszącej ponad 20 mln PLN zaraportowała podatek
Zysk Toyoty Motor Poland Ltd. Sp. z o.o. za rok obrotowy 2019/20 był mniejszy o ponad 97% względem zysku za rok poprzedni.
dochodowy od osób prawnych wynoszący 15 801 727 PLN. Tak dobrze jest napisane.
Kondycja finansowa
Dla każdego użytkownika samochodu ważna powinna być stabilność producenta, w tym finansowa. To ona niejako gwarantuje obecność marki na rynku, a co za tym idzie ciągłość w dostawie części, jak również wartość produktu - naszego samochodu - w momencie gdy podejmiemy decyzję o jego odsprzedaży (znana jest sytuacja z marką Saab, kiedy to samochody tej marki zanotowały znaczny spadek wartości w momencie ogłoszenia upadku producenta). Sądząc po sprawozdaniach finansowych sytuacja wszystkich producentów wygląda na stabilną i nie wzbudzającą niepokoju co do ich przyszłości. Również dla tych marek, które odnotowały straty za 2020 rok. Wydaje się, iż najgorzej wygląda sytuacja finansowa Citroena Polska Sp. z o.o., bo drugi rok z rzędu odnotowała ona stratę netto. Fakt biorąc pod uwagę tylko dochodowość firmy w tym zakresie można poczuć mrowienie, jednak to tylko fragment informacji. Reszta jest uspokajająca. Otóż na dzień 31.12.2020 roku Citroen Polska Sp. z o.o. posiadał na rachunkach bankowych, w kasie oraz na lokatach zgromadzone 24 006 245,13 PLN, czyli znacznie więcej aniżeli zanotowała ona straty w ostatnich dwóch latach. Nie inaczej jest z Peugeot Polska Sp. z o.o.. Pomimo iż zanotowała ona stratę netto w 2020 roku praktycznie identyczną jak zysk netto rok wcześniej, a dodatkowo powyższy zysk w całości został wypłacony w formie dywidendy, to i tak na bieżących rachunkach bankowych, w kasie oraz na lokatach na dzień 31.12.2020 roku posiadała w dyspozycji 96 415 741,78 PLN.
Podsumowanie
Jak widać w różnym stopniu pandemia koronawirusa oraz pozostałe czynniki okołobiznesowe wpłynęły na zarobki importerów. Zdecydowana większości z nich zanotowała mniejsze zyski – czasami znacząco – niż rok wcześniej, a niektórzy z nich nawet straty. Jednak były i takie spółki, które nie tylko nie odczuły spadku zysków, ale wręcz je powiększyły. Na lidera – w ujęciu procentowym, nie gotówkowym – wyrosło Volvo Car Poland Sp. z o.o., które zanotowało ponad 30% wzrost zysku netto (rok do roku). Równie odporna na zawirowania rynku wydaje się być Kia Polska Sp. z o.o., która pomimo spadku obrotów w 2020 roku o 11% (rok do roku) zwiększyła swój zysk netto o ponad 18%.
Praktycznie wszyscy importerzy są zgodni, iż planowanie przyszłości – nawet tej najbliższej, czyli dotyczącej 2021 roku - obarczone jest dużym ryzykiem, a co za tym idzie założone plany mogą być obarczone dużym błędem. Tak samo prawdopodobne jest załamanie sprzedaży, jak i jej wzrost. Wydawać by się mogło, iż przy tak rozchwianym rynku spółki powinny reagować jednolicie, tymczasem i tutaj ich podejście różni się. Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. konsekwentnie przekazuje wypracowane zyski w formie dywidendy, za to dwie firmy o koreańskich korzeniach (Kia Polska Sp. z o.o. oraz Hyundai Motor Poland Sp. z o.o.) wypracowany zysk przeznaczają na kapitał zapasowy. Pewnym optymizmem na bieżący rok może nastrajać sprzedaż samochodów osobowych w pierwszym półroczu 2021 roku. Tylko w Polsce sprzedało się ich więcej o 35,2% (rok do roku), a w Unii Europejskiej o 25,2%. Czy ten trend utrzyma się w drugim półroczu? Czas pokaże. Tak samo jak to, jak poszczególni producenci poradzili sobie z tą, ciągle niestabilną, a co za tym idzie nieprzewidywalną sytuacją na rynku.