Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Poradnik

Regeneracja lamp samochodowych



Regeneracja lamp samochodowych

Jeżdżąc na co dzień ulicami miasta nie jesteśmy w stanie zauważyć spadku skuteczności światła reflektorów. Jednak z pełną mocą uwypukli się ona w trasie pokonywanej nocą. Lecz wtedy będzie już za późno na jakąkolwiek reakcję, a poruszanie się na światłach mijania, które rozjaśniają drogę z natężeniem pozycyjnych jest niebezpieczne. I to bardzo. Zdecydowanie bardziej niż nocny spacer po mieszkaniu na bosaka między czyhającymi na nasze stopy klockami lego.

Kiedy okazało się, że przednie reflektory użytkowanego przez nas samochodu mogą poszczycić się światłem, które nawet osobę ze światłowstrętem nie wprowadziłyby w konsternację, stanęliśmy przed wyborem: regenerujemy je lub kupujemy nowe. Teoretycznie moglibyśmy nabyć używane, tylko nie miał kto wiarygodnie ocenić ich stopnia zużycia. Zapadła zatem decyzja o regeneracji dotychczasowych. Po rozeznaniu rynku wybraliśmy firmę Auto Gamma ponieważ, jak sama o tym informuje, ich odbłyśniki są – niejednokrotnie - dużo lepszej trwałości niż te seryjnie montowane, co znacząco wpływa na ich wytrzymałość mogącą sięgać nawet 300 000 kilometrów. Nie bez znaczenia był również fakt, iż cena zakupu nowych reflektorów
okazała się kilkukrotnie wyższa od ceny ich regeneracji.

Procedura regeneracji lamp jest wieloetapowa i w niczym nie przypomina polerowania reflektorów. To są różne usługi. W przypadku regeneracji lampa jest demontowana, następnie przeprowadzane są jej dokładne oględziny i ocena uszkodzeń zewnętrznych - zarówno klosza jak i obudowy. Następnie, ponieważ każda lampa wymaga indywidualnego podejścia, planowany jest zakres, etapy naprawy jak również dobierane są odpowiednie narzędzia. Potem reflektor trafia do pieca gdzie jest podgrzewany. Po wyjęciu z niego - przy użyciu nożyc do rozklejania – następuje rozcięcie i rozklejenie klosza od obudowy oraz ekspertyza wnętrza lampy. Kolejno następuje demontaż odbłyśnika i soczewki, czyszczenie soczewki – zapewniająca większą wydajność i lepsze rozpraszanie światła - oraz montaż nowego odbłyśnika wraz z soczewką. Po inspekcji wszystkich elementów, reflektor jest składany, sklejany, a następnie poddany testowi szczelności, co pozwala sprawdzić i wyeliminować jego parowanie, czy też jego przeciekanie. Końcową fazą jest montaż lampy w samochodzie oraz prawidłowe jej ustawienie. Tą samą procedurę przechodzi druga lampa, gdyż zalecane jest, z uwagi na efektywność świecenia lamp, aby w tym samym czasie wykonać regenerację obu reflektorów.

Co istotne, w trakcie sprawdzania kondycji lampy ekspertyzie - pod kątem zużycia - poddawane są również inne jej elementy. Sprawdzany jest klosz, czy nie wymaga polerowania lub wymiany, jak i jej elementy chromowane oraz matowe. Jeżeli stopień ich zużycia kwalifikuje je do naprawy, również są one wykonywane. Jak deklaruje Auto Gamma są oni w stanie zespoić oraz odmalować większość

elementów reflektora, w tym jego wnętrze, a wszystko to przy okazji regeneracji. Tak samo jak zamontowanie świateł dziennych, w samochodzie ich nieposiadającym, w postaci pasków ledowych.

Tutaj konieczne jest podzielenie się kilkoma ważnymi informacjami. Regeneracja odbłyśnika polega na usunięciu starej warstwy, zabezpieczeniu powierzchni, wygładzeniu jej, a następnie próżniowym napyleniu aluminium odpornego na działanie wysokich temperatur. Powyższa usługa wykonywana jest tylko na oryginalnych lampach i można ją bezpiecznie zastosować na wszystkich ich rodzajach – żarówkowych, ksenonowych – w tym również wyposażonych w ledy. Jednak w tym wypadku usługa polega na naprawie (wymianie) niedziałających ledów, gdyż lampa tego typu nie posiada odbłyśnika. Szlagierem zakładu jest montaż soczewki bi-led.

A teraz najważniejsze, czyli efekt. Uczciwie trzeba przyznać iż nie zauważyliśmy żadnej różnicy pomiędzy efektywnością świecenia nowych lamp, a tych zregenerowanych. Dodatkowo wszystko zostało wykonane w ciągu jednego dnia, a na usługę otrzymaliśmy roczną gwarancję. Brawo.

Skuteczne reflektory są jednym z filarów bezpieczeństwa na drogach i oszczędzanie właśnie na tym aspekcie nie jest mądrym posunięciem. Oczywiście te nie spełniające swojej roli można wymienić na nowe, tylko po co to robić skoro skutecznie, a w dodatku za niewygórowaną cenę, można je przywrócić do pierwotnego stanu.






Regeneracja lamp samochodowych Regeneracja lamp samochodowych

















Podziel się:




Wrzesień 2021

Autogamma logo

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi