Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





Przepisy

Kontrapas i kontraruch oraz pierwszeństwo na nich



Kontrapas i kontraruch

Zamierzchłe wydają się czasy gdzie praktycznie jedynym dodatkowym elementem infrastruktury dróg i ulic były przejścia dla pieszych. Obecnie znajduje się ich dużo więcej, szczególnie w miastach. Należą do nich między innymi progi, wysepki, separatory, czy chociażby kontrapas lub wytyczony pas kontraruchu. Zajmijmy się dwoma ostatnimi.

Normy dróg


Drogi otoczone terenami zabudowy lub terenami przeznaczonymi pod zabudowę rozporządzenie definiuje jako ulice. Zostały one podzielone na klasy, które odpowiadają za prędkość do projektowania oraz minimalną szerokość pasa ruchu którą muszą posiadać:
- GP (główna ruchu przyspieszonego) – standardowo 70 km/h, dopuszcza się 60 lub 80 km/h oraz standardowo 3,50 m szerokości (nie mniej niż 3,25 m);
- G (główna) – standardowo 60 km/h, dopuszcza się 50 lub 70 km/h oraz
standardowo 3,50 m szerokości (nie mniej niż 3 m);
- Z (zbiorcza) – standardowo 50 km/h, dopuszcza się 30 lub 40 km/h oraz standardowo 3 m szerokości (nie mniej niż 2,75 m);
- L (lokalna) – standardowo 40 km/h, dopuszcza się 30 lub 50 km/h oraz standardowo 2,75 m szerokości (nie mniej niż 2,5 m);
- D (dojazdowa) – 30 km/h oraz standardowo 2,50 m szerokości (nie mniej niż 2,25 m).

Kontrapas


To pas rowerowy utworzony w jezdni jednokierunkowej umożliwiający ruch rowerów i hulajnóg elektrycznych w kierunku przeciwnym od nakazanego („pod prąd”). Można go wytyczyć na ulicy na której dopuszczalna prędkość wynosi więcej niż 30 km/h, ale maksymalnie 50 km/h. Wyznacza się go przy lewej krawędzi jezdni, przeciwnie do kierunku ruchu pojazdów, za pomocą oznakowania pionowego i poziomego.

Szerokość pasa lub kontrapasa ruchu dla rowerów powinna być nie mniejsza niż 1,50 m, ale nie większa niż 2,25 m. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się ograniczenie szerokości do 1 metra, ale może ono występować na odcinku nie dłuższym niż 20 m oraz wzdłuż tego pasa nie jest możliwy postój pojazdów

innych niż rowery, hulajnogi elektryczne i urządzenia transportu osobistego.

Co do zasady, przy prawidłowo wytyczonym ciągu komunikacyjnym, poruszanie się samochodów oraz rowerów, czy też hulajnóg elektrycznych odbywa się bezkolizyjnie gdyż każdy z nich posiada swój pas ruchu. Kierowca samochodu nie może poruszać się po kontarpasie, nawet jednym kołem, a wynikające z tego faktu wszelkie zdarzenia drogowe rozpatrywane są na jego niekorzyść.

Kontraruch


To wytyczony, bez segregacji od ruchu innych pojazdów, pas na jezdni jednokierunkowej posiadającej ograniczenie prędkości do 30 km/h, który umożliwia poruszania się na rowerze lub hulajnodze elektrycznej w kierunku przeciwnym od nakazanego („pod prąd”). Powyższy pas – kontraruch - nie jest wówczas wyznaczony, a o możliwości jazdy pod prąd informują znaki pionowe - tabliczki „nie dotyczy rowerów” oraz oznakowanie poziome - tzw. sierżanty rowerowe, czyli piktogramy rowerów ze strzałką wskazującą kierunek i tor ruchu.

Ponieważ kontraruch wytyczany jest w pasie jezdni, może zachodzić na nim konieczność mijania się dwóch pojazdów jadących w przeciwnym kierunku. Niejednokrotnie odbywa się to przy niedostatecznej szerokości drogi, stąd kluczowe dla bezpieczeństwa w ruchu jest właściwe wykonanie powyższego manewru oraz określenie pierwszeństwa. Nie jest to jednak łatwe do określenia i uzależnione od kilku czynników. Z ogólnych zasad Prawa o ruchu drogowym, w sytuacji równorzędnej, należy pamiętać że pierwszeństwo zawsze będzie miał pojazd większy lub cięższy o większej trudności manewrowania. Kierując się tą regułą wynikałoby, iż w każdym przypadku, to rowerzysta lub osoba poruszająca się hulajnogą, ma obowiązek ustąpić i umożliwić bezpieczny przejazd kierowcy samochodu. Jednak nie zawsze. Jak zaznacza Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji „Kierując samochodem, przy wyznaczonym oznakowaniem pasie dla rowerów, to rowerzysta porusza się po swoim pasie, i wjeżdżając na niego, należy ustąpić mu pierwszeństwa powstrzymując się od jazdy. Jesteśmy tam bowiem "gośćmi", gdyż jest to infrastruktura przeznaczona jedynie do poruszania się grupy wyznaczonych pojazdów (w tym rowerów) - jest to jednokierunkowy pas ruchu przeznaczony tylko i wyłącznie dla nich, wyznaczany na drogach jednokierunkowych, po to, by na ulicach jednokierunkowych rowerzyści mogli jeździć w obu kierunkach.” Wynika z tego, że wjeżdżając na ulicę jednokierunkową z wytyczonym kontraruchem, jeżeli jej szerokość nie pozwala na bezpieczne minięcie się, a na niej znajduje się już osoba poruszająca się na rowerze lub hulajnodze, to powinniśmy powstrzymać się przed wjazdem na nią i poczekać aż przejedzie.





Bez względu na obecność kontrapasa, kontraruchu, czy też ich braku, należy „przy wymijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu, a w razie potrzeby zjechać na prawo i zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się” (art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Obowiązek ten dotyczy obu pojazdów. Dodatkowo zgodnie z art. 3 powyższej ustawy trzeba ”... zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga – szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa…”.

Kontrapas i kontraruch












Podziel się:




Sierpień 2024

Źródła: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, Dziennik Ustaw – szczegółowe warunki techniczne dla znaków drogowych, Policja

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


ZOBACZ NUMER




Warte uwagi