Co do zasady gwarancja mechaniczna na samochód udzielana jest przez jego producenta na wskazany czas i zaczyna obowiązywać od daty zakupu samochodu przez pierwszego właściciela. Gwarancja dotyczy wszelkich wad wykrytych podczas normalnego użytkowania auta, które mogły powstać podczas procesu produkcji, również błędów montażowych i innych usterek nie wynikających z normalnej eksploatacji.
Długość gwarancji
Podstawowy czas obowiązywania gwarancji mechanicznej na samochody wynosi dwa lata, jednak w praktyce taki okres zobowiązania zapewniają tylko producenci europejscy. Dotyczy to w takim samym stopniu marek popularnych (Citroen, Fiat, Ford, Opel, Skoda, VW), jak również
premium (Audi, BMW, DS). Z powyższej reguły wyłamuje się Cupra oraz Seat, które posiadają pięcioletnią gwarancję ograniczoną przebiegiem 150 000 kilometrów (co pierwsze wystąpi). Generalizując, marki azjatyckie posiadają dłuższe podstawowe gwarancje mechaniczne niż marki europejskie, jednak i wśród nich są różnice. Hyundai oferuje pięcioletnią bez limitu kilometrów. Również pięć lat gwarancji fabrycznej obowiązuje w Mitsubishi, jednak jest ona ograniczona przebiegiem do 100 000 km. Mazda udziela sześcioletniej gwarancji lub do dystansu 150 000 kilometrów. Samochody Lexusa, Nissana, Subaru, Suzuki i Toyoty posiadają podstawową trzyletnią gwarancję mechaniczną lub do osiągnięcia 100 000 kilometrów (co nastąpi pierwsze). Teoretycznie Kia legitymuje się najdłuższą gwarancją mechaniczną – 7 lat lub 150 000 kilometrów – jednak posiada ona wykluczenia w ramach których niektóre elementy pojazdu objęte są dwu- (lub do przebiegu 20 000 km) lub trzyletnią ochroną. Honda za to podążyła tylko sobie znaną ścieżką i znacząco skomplikowała udzielaną przez siebie gwarancję mechaniczną. Podstawowa obowiązuje przez trzy lata lub do 100 000 kilometrów (co nastąpi pierwsze). Jeżeli jednak model wyposażony jest w system IMA, to w zależności od roku modelowego posiada on 8 lat (z ograniczeniem do 160 000 km) lub 5 lat (100 000 km) gwarancji. To nie wszystkie wyróżniki tego producenta. Kolejnym jest gwarancja obowiązująca przez 5 lat lub 100 000 km (co nastąpi pierwsze) na modele wyposażone w układ hybrydowy i-MMD.
Przegląd
Aby zachować gwarancję mechaniczną na samochód, konieczne jest jego serwisowanie w ustalonych interwałach oraz zakresie przewidzianym przez producenta. Co istotne, już od wielu lat – dokładnie od 2010 roku – nie trzeba tego dokonywać w autoryzowanych serwisach, jednak pod pewnymi warunkami. Chcąc zachować gwarancję, serwis musi wykonać przegląd zgodnie z dokumentacją techniczną producenta samochodu oraz stosownie go udokumentować. To nie jedyny warunek. Kolejnym jest zastosowanie odpowiedniej jakości części - zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej (MVBER / GVO). Tym samym w samochodzie muszą zostać umieszczone części sklasyfikowane w jednej z trzech grup: O (oryginalne podzespoły z logo danej marki samochodowej), Q (części zamienne produkowane zgodnie z tą samą specyfikacją i wykorzystaniem tych samych materiałów, ale sprzedawane pod marką producenta podzespołu) lub P (podzespoły o porównywalnej
jakości poświadczonej certyfikatem niezależnej jednostki badawczej).
Rzeczywistość
O ile kierowcy - w trakcie trwania gwarancji mechanicznej na pojeździe - rzadko korzystają z możliwości wykonywania przeglądów technicznych w niezależnych serwisach, to po jej zakończeniu ich odpływ z Autoryzowanych Stacji Obsługi (ASO) jest znaczący. To ważna informacja, którą zauważa coraz większa liczba producentów samochodów i stara się temu przeciwdziałać. Dodatkowo samochody serwisowane poza autoryzowanymi stacjami są tylko problemem dla producentów. Nie dość, że nie przynoszą im żadnych zysków (tak finansowych, jak również wizerunkowych), to rzutują na postrzeganie całej gamy modelowej producenta. Jeżeli są dobrze naprawiane wszyscy użytkownicy przyjmują to jako fakt oczywisty, jeżeli jednak diagnoza, czy też naprawa generuje duże kłopoty lub wręcz jest nieskuteczna, winą obarczany jest producent, a nie konkretny serwis zajmujący się danym modelem. A przynajmniej taki przekaz prezentowany jest światu.
Reakcja producentów
Znaczna liczba producentów samochodów zauważyła odpływ kierowców z ASO po wygaśnięciu gwarancji mechanicznej i postanowiła odwrócić ten trend. Niektórzy z nich, jak to oni, zrobili to po swojemu, czyli „wyciągając ręce” po dodatkowe pieniądze. Tym samym możliwe jest wydłużenie gwarancji na posiadany samochód, ale nie tylko wymaga to dodatkowej opłaty, ale również niejednokrotnie nie jest to gwarancja, a ubezpieczenie kosztów naprawy samochodu za które odpowiada – i rozlicza je – zewnętrzny podmiot. Dodatkowo wysokość opłaty bardzo często uzależniona jest od momentu w którym zawarta została umowa na dodatkowy okres ochrony – najniższa w chwili odbioru samochodu lub nie później niż pół roku od tego momentu, a najdroższa jeżeli samochód zbliża się do zakończenia podstawowego okresu gwarancji. Za jeden z przykładów niech posłuży Suzuki. Za trwającą dłużej o dwa lata gwarancję na model Swift trzeba zapłacić pomiędzy 2074 PLN a 2955 PLN. Większa różnica jest w przypadku A-Crossa, którego przedłużoną gwarancję o dwa lata wyceniono w przedziale od 3884 PLN do 5844 PLN. W przypadku Suzuki za gwarancję w dodatkowym okresie odpowiada firma Wagas. Również ta firma odpowiedzialna jest w Hondzie za dodatkowe dwa lata gwarancji lub do przebiegu 300 000 kilometrów (co nastąpi pierwsze). Koszt jej przedłużenia uzależniony jest od modelu oraz momentu w którym została zawarta umowa i kształtuje się od paru do kilku tysięcy złotych. Honda oferuje również usługę „Service to service”, którą objęte mogą zostać pojazdy które pozytywnie przeszły przegląd w ASO, są w wieku do 10 lat lub przebiegu 200 000 km i nie podlegają gwarancji producenta. Ta forma dodatkowej gwarancji zawierana jest na okres 12 miesięcy lub 30 000 km (co nastąpi pierwsze) i odnawiana corocznie. Jest ona płatna, a suma gwarancyjna została ustalona na 30 000 PLN. Opel, Peugeot i Citroen oferują bliźniacze pakiety przedłużonej ochrony. W Citroenie nazwano je FlexCare lub pakiet przeglądów. Ich koszt uzależniony jest od wielu czynników - modelu, jego silnika, okresu trwania umowy oraz przebiegu w nim, zakresu ochrony (dostępne są cztery) - co praktycznie uniemożliwia rzetelne przedstawienie ich cen. Ale nie wyklucza przykładu. Dla modelu C3 z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech o mocy 110 KM i umowie na 8 lat przy przebiegu w jej trakcie wynoszącym 100 000 km, koszt przedłużonej ochrony wynosi 2 929 PLN, a pełnej obsługi plus 49 868,40 PLN. Obecnie cena za nowy egzemplarz modelu przyjętego do kalkulacji, w jedynej dostępnej wersji wyposażenia (Max), to koszt od 92 450 PLN. Volvo również oferuje przedłużoną gwarancję (nie jest ubezpieczeniem kosztów naprawy) na swoje samochody o rok, dwa lub trzy, czyli maksymalnie do 5 lat. Trzeba ją wykupić przed wydaniem samochodu, a jej koszt uzależniony jest od czasu jej trwania oraz modelu. W najtańszym wariancie kosztuje 1999 PLN (przedłużenie o rok w modelach: EX40, EC40, EX30 oraz XC40), a w najdroższym 9499 PLN (przedłużenie na trzy lata dla modelu XC90). W każdym z wariantów dodatkowym obostrzeniem obowiązywania gwarancji jest przebieg samochodu, który nie może przekraczać 200 000 kilometrów. Ford oferuje dwa programy przedłużonej gwarancji, oba płatne. Pierwszym z nich jest Ford Protect (zapewnia ochronę najważniejszych podzespołów samochodu) którego najniższa cena została skalkulowana dla modelu Fiesta – 1200 PLN (wariant bazowy, 3 i 4 rok eksploatacji samochodu lub do przebiegu 80 000 km), a najwyższa dla posiadaczy Mustangów – 14 500 PLN (wariant rozszerzony, od 3 do 6 roku eksploatacji lub przebiegu 180 000 km). Bez względu na model konieczne jest wykupienie go do końca gwarancji podstawowej pojazdu. Drugim jest Gwarancja 12, która kosztuje 499 PLN (na rok lub do kolejnego przeglądu jeżeli nastąpi wcześniej) i aktywowana jest po wykonaniu przeglądu w ASO Forda. Mogą z niej skorzystać posiadacze modeli tej marki, które mają mniej niż 10 lat i do przebiegu niższego niż 200 000 kilometry. Porsche również oferuje możliwość płatnego przedłużenia gwarancji na swoje modele. Porsche Approved Warranty, bo tak się nazywa, dostępna jest dla samochodów w wieku do 15 lat, z przebiegiem nieprzekraczającym 200 000 km. Pokrywa ona 100% kosztów naprawy wraz z częściami i robocizną. Jednorazowo może zostać wykupiona na rok, dwa lub trzy, w jednym z dwóch wariantów: Extension lub Standalone. Przykładowy roczny jej koszt dla modelu Boxster to 860 euro (Extension) lub 960 euro (Standalone), Macan – 1030 lub 1130 euro, a dla 911 – 1320 lub 1420 euro.
Zdjęcia źródłowe: archiwum, Lee Rosario /Pixabay; kolaż: studio.kdk.pl
Jednak są producenci, którzy w inny sposób postanowili zatamować odpływ klientów z autoryzowanych serwisów po zakończeniu obowiązywania podstawowej gwarancji mechanicznej. Przykładowo koncern VAG oferuje dla swoich modeli (z wyłączeniem Porsche) gwarancję mobilności, która różnie jest nazywana w zależności od marki. Dzięki niej posiadacze Audi, Skody, czy chociażby Volkswagena zarejestrowanych w Polsce nabywają prawo do naprawy pojazdu na miejscu zdarzenia, holowania, samochodu zastępczego, noclegu w hotelu, kontynuacji podróży (samolotem, pociągiem), zwrot kosztów za przejazd taksówką, czy też dostawę samochodu po naprawie. Usługa jest bezpłatna, jednak aby była aktywna konieczne jest wykonywanie okresowych przeglądów technicznych w autoryzowanych serwisach. Tymi samymi kryteriami, czyli obowiązkiem wykonywania przeglądów w ASO, została objęta gwarancja Relax która obejmuje samochody Lexusa i Toyoty. Dzięki niej, pojazdy tych marek, mogą posiadać gwarancję do 10 lat lub przebiegu 185 000 kilometrów (co nastąpi pierwsze).
Marka Subaru również postanowiła zareagować na realia rynkowe i zrobiła to po swojemu. Każdy model tej marki zakupiony w 2024 roku, po wygaśnięciu podstawowej gwarancji, objęty zostaje bezpłatną gwarancją Subaru Safe8, która obowiązuje przez kolejne 5 lat i nie posiada limitu kilometrów. Jej zakres jest zbliżony do gwarancji podstawowej. Realizowana jest ona w formie ubezpieczenia przez firmę Real Garant Versicherung AG, a warunkiem objęcia nią pojazdu jest regularne wykonywanie zalecanych przeglądów i prac konserwacyjnych w ASO Subaru. Co ciekawe, jeżeli gwarancja podstawowa na pojazd zakończy się przed upływem 3 lat – ze względu na przekroczenie przebiegu 100 000 kilometrów – to automatycznie zostaje on objęty gwarancją Safe8. Tym samym, wykonując przeglądy w autoryzowanych serwisach Subaru, pojazdy tej marki posiadają ośmioletnią gwarancję bez limitu kilometrów.
W kontrze do powyższych producentów znalazł się Hyundai, który nie oferuje w żadnej formie, dodatkowej gwarancji na swoje pojazdy, jednak dopuszcza taką możliwość u swoich dealerów, którzy mogą oferować własne – zazwyczaj odpłatne – pakiety.
Tutaj nie ma nic za darmo
Bez względu na producenta oferującego przedłużoną gwarancję mechaniczną na swoje samochody, nie jest ona darmowa. Jest tylko tańsza lub droższa, jednak zawsze wiąże się z dodatkowymi wydatkami. Najtaniej wychodzi w tych markach u których jedynym zastrzeżeniem jej obowiązywania jest konieczność wykonywania przeglądów technicznych w ASO. Wtedy jej roczny koszt - lub interwał obowiązywania - wynosi różnicę w cenie powyższej usługi pomiędzy niezależnym serwisem, a autoryzowaną stacją. Czy taka ochrona warta jest poniesienia takich kosztów? Każdy samodzielnie musi to sprawdzić gdyż liczba zmiennych jest na tyle duża, że nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi na powyższe pytanie.
Zdjęcia źródłowe: archiwum, Lee Rosario /Pixabay; kolaż: studio.kdk.pl