Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





Przepisy

Parkowanie na chodniku



Parkowanie na chodniku

Przepisy zezwalają na parkowanie samochodu na chodniku. Jednak w przeciwieństwie do większości parkingów, pozostawienie samochodu zgodnie z prawem na nim niesie za sobą dodatkowe obostrzenia.

Przede wszystkim ważne jest, aby znać definicję chodnika, a przynajmniej tą, która wyrażona jest w przepisach, a konkretnie w Prawie o ruchu drogowym. Zgodnie z nim chodnik to część drogi dla pieszych przeznaczona wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch. W tym samym dokumencie znajdziemy
również warunki dopuszczające parkowanie na chodniku, a konkretnie jego art. 47 pkt 1, który ma brzmienie:

Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:
1) na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;
2) szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5m i nie utrudni ruchu pieszych;
3) pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.


Pomimo iż lista warunków nie jest zbyt długa i zawiera tylko trzy punkty, to znalazł się tam jeden nadrzędny, który jest kluczowy. Określa on, że tylko samochody posiadające dopuszczalną masę całkowitą (DMC) nieprzekraczającą 2,5 tony w ogóle mogą parkować na chodniku. Wydaje się, iż takie ograniczenie nie jest zbyt restrykcyjne i w praktyce obowiązuje tylko samochody dostawcze, które standardowo posiadają DMC do 3,5 tony. Nic bardziej mylnego, a lista samochodów podlegająca temu ograniczeniu jest dużo większa. W samym BMW podlegają

jej chociażby i5 eDrive40 Touring, które posiada DMC w wysokości 2790 kg, i5 m60 xDrive Touring (2960 kg), i7 eDrive50 Limuzyna (3130 kg), iX1 xDrive30 (2580 kg), a także iX3 (2740 kg), również w wersji plug-in (X3 xDrive30e - 2600 kg). Poruszając się Jeepem Grand Cherokee (3075 - 3110 kg DMC) również należy uważać gdzie chce się zaparkować. Nie inaczej jest z SsangYongiem Rextonem (2670 - 2950 kg) czy też Musso (2940 kg). Lepiej nie parkować na chodniku Volkswagenem ID.4, bo każda z jego wersji przekracza dozwolony próg (2540 - 2750 kg). Tak samo Volkswagen Touareg z silnikiem benzynowym 3.0 (2810 kg) lub z silnikiem Diesla (2850 kg), a także w wersji plug-in (3020 kg). Również Toyota bZ4X już w najlżejszym wariancie posiada DMC wynoszące 3215 kg, a RAV4 w wersji plug-in dobiła do 2510 kg DMC. Każda z wersji Hyundaia Santa Fe przekracza limit (2510 - 2650 kg), a Ioniqa 5 tylko ta z napędem na wszystkie koła. Kia. Model Sorento w każdym wariancie przekracza 2,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej, natomiast model EV6 tylko w wersji z baterią 77,4 kWh oraz napędem na wszystkie koła. W Mitsubishi model L200 przekracza limit DMC, i to znacznie, bo szczyci się - w zależności od wersji - wagą wynoszącą od 3010 do 3110 kg. To tylko wybrane modele. Warto o tym pamiętać i dla pewności sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu rubrykę F2, gdzie podana jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu.

W niektórych modelach posiadających DMC poniżej ustalonego limitu utrudnieniem może być ich wielkość, gdyż po zaparkowaniu szerokość chodnika dla ruchu pieszych musi wynosić minimum 1,5 metra i równocześnie pojazd nie może tamować ruchu innych samochodów na drodze.





Za niestosowanie się do powyższych przepisów grozi mandat w wysokości 100 PLN oraz dwa punkty karne, a w przypadku jeżeli pojazd znajduje się na przejściu dla pieszych lub na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 metrów przed tym przejściem lub przejazdem, albo w odległości 10 metrów za tym przejściem lub przejazdem na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu, to wysokość mandatu rośnie do 300 PLN, a liczba punktów do ośmiu.

Parkowanie na chodniku












Podziel się:




Czerwiec 2024

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


ZOBACZ NUMER




Warte uwagi