Przede wszystkim ważne jest, aby znać definicję chodnika, a przynajmniej tą, która wyrażona jest w przepisach, a konkretnie w Prawie o ruchu drogowym. Zgodnie z nim chodnik to część drogi dla pieszych przeznaczona wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch. W tym samym dokumencie znajdziemy
również warunki dopuszczające parkowanie na chodniku, a konkretnie jego art. 47 pkt 1, który ma brzmienie:
Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:
1) na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;
2) szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5m i nie utrudni ruchu pieszych;
3) pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.
Pomimo iż lista warunków nie jest zbyt długa i zawiera tylko trzy punkty, to znalazł się tam jeden nadrzędny, który jest kluczowy. Określa on, że tylko samochody posiadające dopuszczalną masę całkowitą (DMC) nieprzekraczającą 2,5 tony w ogóle mogą parkować na chodniku. Wydaje się, iż takie ograniczenie nie jest zbyt restrykcyjne i w praktyce obowiązuje tylko samochody dostawcze, które standardowo posiadają DMC do 3,5 tony. Nic bardziej mylnego, a lista samochodów podlegająca temu ograniczeniu jest dużo większa. W samym BMW podlegają
jej chociażby i5 eDrive40 Touring, które posiada DMC w wysokości 2790 kg, i5 m60 xDrive Touring (2960 kg), i7 eDrive50 Limuzyna (3130 kg), iX1 xDrive30 (2580 kg), a także iX3 (2740 kg), również w wersji plug-in (X3 xDrive30e - 2600 kg). Poruszając się Jeepem Grand Cherokee (3075 - 3110 kg DMC) również należy uważać gdzie chce się zaparkować. Nie inaczej jest z SsangYongiem Rextonem (2670 - 2950 kg) czy też Musso (2940 kg). Lepiej nie parkować na chodniku Volkswagenem ID.4, bo każda z jego wersji przekracza dozwolony próg (2540 - 2750 kg). Tak samo Volkswagen Touareg z silnikiem benzynowym 3.0 (2810 kg) lub z silnikiem Diesla (2850 kg), a także w wersji plug-in (3020 kg). Również Toyota bZ4X już w najlżejszym wariancie posiada DMC wynoszące 3215 kg, a RAV4 w wersji plug-in dobiła do 2510 kg DMC. Każda z wersji Hyundaia Santa Fe przekracza limit (2510 - 2650 kg), a Ioniqa 5 tylko ta z napędem na wszystkie koła. Kia. Model Sorento w każdym wariancie przekracza 2,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej, natomiast model EV6 tylko w wersji z baterią 77,4 kWh oraz napędem na wszystkie koła. W Mitsubishi model L200 przekracza limit DMC, i to znacznie, bo szczyci się - w zależności od wersji - wagą wynoszącą od 3010 do 3110 kg. To tylko wybrane modele. Warto o tym pamiętać i dla pewności sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu rubrykę F2, gdzie podana jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu.
W niektórych modelach posiadających DMC poniżej ustalonego limitu utrudnieniem może być ich wielkość, gdyż po zaparkowaniu szerokość chodnika dla ruchu pieszych musi wynosić minimum 1,5 metra i równocześnie pojazd nie może tamować ruchu innych samochodów na drodze.
Za niestosowanie się do powyższych przepisów grozi mandat w wysokości 100 PLN oraz dwa punkty karne, a w przypadku jeżeli pojazd znajduje się na przejściu dla pieszych lub na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 metrów przed tym przejściem lub przejazdem, albo w odległości 10 metrów za tym przejściem lub przejazdem na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu, to wysokość mandatu rośnie do 300 PLN, a liczba punktów do ośmiu.