Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





Przepisy

Kierunki jazdy na skrzyżowaniu uzależnione od działania sygnalizatora



Kierunki jazdy na skrzyżowaniu uzależnione od działania sygnalizatora

Wbrew powszechnej opinii, skrzyżowania na których dozwolone kierunki jazdy są inne w zależności od tego czy sygnalizator świetlny jest włączony, czy też wyłączony, nie są wyjątkiem.

Umieszczenie nad skrajnie lewym pasem ruchu sygnalizatora świetlnego (S-3) ze strzałką kierunkową w lewo, a obok niego znaku F-11 z namalowaną na nim strzałką w lewo, to jedno z popularniejszych tego typu oznakowań na skrzyżowaniach, gdzie kierunki ruchu uzależnione są od działania
sygnalizatora świetlnego. Naturalnym zachowaniem wydaje się być nakazany skręt w lewo z powyższego pasa, jednak nie zawsze, bo w odpowiednich warunkach dozwolone jest również zawracanie.

Zanim jednak przejdziemy do szczegółowego omówienia właściwego zachowania na drodze, konieczne jest zapoznanie się ze znaczeniami omawianych znaków. Zacznijmy od sygnalizatora świetlnego S-3, który jest sygnalizatorem kierunkowym. Oznacza to, że umieszczona na nim strzałka (strzałki) wskazuje dozwolony kierunek (kierunki) jazdy z regulowanego przez niego pasa ruchu. Sygnał zielony nadawany przez niego informuje, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. Natomiast występujący obok sygnalizatora znak F-11 został przez § 72 pkt 2 obwieszczenia Ministra Infrastruktury w sprawie znaków i sygnałów drogowych zdefiniowany w poniższy sposób:
Umieszczony nad pasem ruchu znak F-11 „kierunki na pasie ruchu” wskazuje dozwolone, zgodnie ze strzałkami umieszczonymi na znaku, kierunki jazdy z pasa ruchu, nad którym znak został umieszczony.


Kolejność jest ważna


Co do zasady, w przypadku równoczesnego występowania sygnalizacji świetlnej oraz znaków statycznych, kierowca w pierwszej kolejności musi stosować się do wskazań świetlnych, a w sytuacji kiedy sygnalizator jest wyłączony lub emituje przerywane żółte światło, do wskazań znaków

statycznych. Tym samym konieczne do rozpatrzenia są dwie sytuacje, które mogą spotkać kierowcę:
- ruch odbywa się przy działającym sygnalizatorze świetlnym,
- ruch odbywa się przy niedziałającym sygnalizatorze świetlnym.

Działający sygnalizator świetlny


Wyłącznym, dopuszczalnym kierunkiem jazdy – po zaświeceniu się na sygnalizatorze zielonej strzałki – jest skręt w lewo. To jedyne właściwe zachowanie i każde inne oznacza złamanie przepisów.

Sygnalizator świetlny nie działa


Niedziałający sygnalizator świetlny wymusza na kierowcy stosowanie się do wskazań znaków statycznych, w naszym przypadku znaku F-11 z umieszczoną na nim strzałką w lewo. Zgodnie z jego wytycznymi, kierowca, po ustąpieniu pierwszeństwa przejazdu pojazdom poruszającym się z naprzeciwka, ma możliwość skrętu w lewo, jak również zawrócenia. Wynika to z rozszerzonej definicji powyższego znaku, a konkretnie z jego § 72 pkt 3 obwieszczenia Ministra Infrastruktury w sprawie znaków i sygnałów drogowych, która ma brzmienie:
Umieszczona na znaku F-10 lub F-11 strzałka zezwalająca na skręcanie w lewo ze skrajnego lewego pasa ruchu oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3.

W naszym przypadku sygnalizator świetlny (S-3) nie działa, a znak B-23 (zakaz zawracania) nie został umieszczony, tym samym zostają spełnione wszystkie warunki powyższego punktu.





Podsumowując. W rozpatrywanym przykładzie, jeżeli działa kierunkowy sygnalizator świetlny, jedynym możliwym kierunkiem jazdy, zgodnie z przepisami, jest skręt w lewo na skrzyżowaniu. Jednak jeżeli sygnalizator nie działa, to kierowca ma możliwość skrętu w lewo lub zawrócenia.

Kierunki jazdy na skrzyżowaniu uzależnione od działania sygnalizatora












Podziel się:




Czerwiec 2024

Źródła: Prawo o ruchu drogowym, Obwieszczenia Ministra Infrastruktury w sprawie znaków i sygnałów drogowych, Komenda Policji

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


ZOBACZ NUMER




Warte uwagi