Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





Przepisy

Sygnalizator świetlny a znak drogowy



Sygnalizator świetlny a znak drogowy

Obowiązkiem kierowców jest przestrzeganie przepisów i stosowanie się do umiejscowionych przy drodze znaków. Dotyczy to w takim samym stopniu tych statycznych, jak również świetlnych. Czasami jednak oznakowanie jest tak skonstruowane, że intuicyjne zachowanie nie jest jednoznaczne.

Tak dzieje się chociażby w przypadku kiedy obok sygnalizatora świetlnego, ze strzałkami kierunkowymi, zamontowany został znak F-11 (wytyczający kierunki jazdy na danym pasie ruchu). Jak w takiej sytuacji powinien prawidłowo zachować się kierowca oraz jakie
ma możliwości dalszej jazdy? Przyglądnijmy się bliżej jednemu z najczęściej spotykanych na drogach oznaczeniu, kiedy to nad skrajnym lewym pasem obok sygnalizatora świetlnego ze strzałkami skierowanymi w lewo oraz ku dołowi, umieszczony został znak F-11 wskazujący lewoskręt.

Zacznijmy od definicji znaku F-11, który należy do kategorii znaków uzupełniających:
Umieszczony nad pasem ruchu znak F-11 „kierunki na pasie ruchu” wskazuje dozwolone, zgodnie ze strzałkami umieszczonymi na znaku, kierunki jazdy z pasa ruchu, nad którym znak został umieszczony.
(§ 72 pkt 2 obwieszczenia Ministra Infrastruktury w sprawie znaków i sygnałów drogowych)

Przy tak skonstruowanym oznakowaniu na drodze, kierowcę mogą spotkać dwie możliwości:
- ruch odbywa się przy działającym sygnalizatorze świetlnym,
- ruch odbywa się przy niedziałającym sygnalizatorze świetlnym.

Działający sygnalizator świetlny


Co do zasady, w momencie występowania sygnalizacji świetlnej oraz znaków statycznych, kierowcy w pierwszej kolejności muszą stosować się do znaków świetlnych, a dopiero kiedy one nie działają, to do wskazań znaków statycznych. Tym samym w momencie pojawienia się zielonego światła, kierowca może wykonać manewr zgodny z wyświetlanymi

na sygnalizatorze kierunkami jazdy. W przytaczanym przez nas przykładzie, może skręcić w lewo lub zawrócić. Co równie istotne, zgodnie z przepisami sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.

Niedziałający sygnalizator świetlny


Za niedziałający sygnalizator świetlny uważany jest ten wyświetlający pulsacyjne żółte światło, czy też wyłączony (nie emitujący żadnych sygnałów). Wtedy należy stosować się do oznakowania statycznego, w rozpatrywanym przez nas przypadku, do wskazań znaku F-11. Zgodnie z jego wytycznymi, kierowca, po ustąpieniu pierwszeństwa przejazdu pojazdom poruszającym się z naprzeciwka, ma możliwość skrętu w lewo, jak również zawrócenia. Wynika to z definicji powyższego znaku, która w § 72 pkt 3 obwieszczenia Ministra Infrastruktury w sprawie znaków i sygnałów drogowych ma brzmienie:
Umieszczona na znaku F-10 lub F-11 strzałka zezwalająca na skręcanie w lewo ze skrajnego lewego pasa ruchu oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3.

W naszym przypadku znak B-23 (zakaz zawracania) nie został umieszczony, a sygnalizator świetlny (S-3) nie działa, co powoduje spełnienie wszystkich warunków powyższego punktu.

Podsumowując. W przytaczanym przykładzie, kierowca ma możliwość skrętu w lewo lub zawrócenia, i to bez względu czy sygnalizator świetlny działa, czy też nie.





Sygnalizator świetlny a znak drogowy












Podziel się:




Maj 2024

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


ZOBACZ NUMER




Warte uwagi