Tak dzieje się chociażby w przypadku kiedy obok sygnalizatora świetlnego, ze strzałkami kierunkowymi, zamontowany został znak F-11 (wytyczający kierunki jazdy na danym pasie ruchu). Jak w takiej sytuacji powinien prawidłowo zachować się kierowca oraz jakie
ma możliwości dalszej jazdy? Przyglądnijmy się bliżej jednemu z najczęściej spotykanych na drogach oznaczeniu, kiedy to nad skrajnym lewym pasem obok sygnalizatora świetlnego ze strzałkami skierowanymi w lewo oraz ku dołowi, umieszczony został znak F-11 wskazujący lewoskręt.
Zacznijmy od definicji znaku F-11, który należy do kategorii znaków uzupełniających:
Umieszczony nad pasem ruchu znak F-11 „kierunki na pasie ruchu” wskazuje dozwolone, zgodnie ze strzałkami umieszczonymi na znaku, kierunki jazdy z pasa ruchu, nad którym znak został umieszczony.
(§ 72 pkt 2 obwieszczenia Ministra Infrastruktury w sprawie znaków i sygnałów drogowych)
Przy tak skonstruowanym oznakowaniu na drodze, kierowcę mogą spotkać dwie możliwości:
- ruch odbywa się przy działającym sygnalizatorze świetlnym,
- ruch odbywa się przy niedziałającym sygnalizatorze świetlnym.
Działający sygnalizator świetlny
Co do zasady, w momencie występowania sygnalizacji świetlnej oraz znaków statycznych, kierowcy w pierwszej kolejności muszą stosować się do znaków świetlnych, a dopiero kiedy one nie działają, to do wskazań znaków statycznych. Tym samym w momencie pojawienia się zielonego światła, kierowca może wykonać manewr zgodny z wyświetlanymi
na sygnalizatorze kierunkami jazdy. W przytaczanym przez nas przykładzie, może skręcić w lewo lub zawrócić. Co równie istotne, zgodnie z przepisami sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Niedziałający sygnalizator świetlny
Za niedziałający sygnalizator świetlny uważany jest ten wyświetlający pulsacyjne żółte światło, czy też wyłączony (nie emitujący żadnych sygnałów). Wtedy należy stosować się do oznakowania statycznego, w rozpatrywanym przez nas przypadku, do wskazań znaku F-11. Zgodnie z jego wytycznymi, kierowca, po ustąpieniu pierwszeństwa przejazdu pojazdom poruszającym się z naprzeciwka, ma możliwość skrętu w lewo, jak również zawrócenia. Wynika to z definicji powyższego znaku, która w § 72 pkt 3 obwieszczenia Ministra Infrastruktury w sprawie znaków i sygnałów drogowych ma brzmienie:
Umieszczona na znaku F-10 lub F-11 strzałka zezwalająca na skręcanie w lewo ze skrajnego lewego pasa ruchu oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3.
W naszym przypadku znak B-23 (zakaz zawracania) nie został umieszczony, a sygnalizator świetlny (S-3) nie działa, co powoduje spełnienie wszystkich warunków powyższego punktu.
Podsumowując. W przytaczanym przykładzie, kierowca ma możliwość skrętu w lewo lub zawrócenia, i to bez względu czy sygnalizator świetlny działa, czy też nie.