Kraków, jak większość obecnie miast w Polsce, posiada wytyczony obszar, w którym trzeba płacić za zaparkowanie samochodu w przestrzeni miejskiej. Został on podzielony na
trzy kategorie (A, B, i C) zwane podstrefami, które różnią się ceną. „A” jest najdroższa i w teorii zlokalizowana najbliżej centrum, „B” trochę tańsza, a „C” generuje najmniejsze obciążenia finansowe. Posiadają one również trzy nazwy: Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania (ŚSPP), Obszar Płatnego Parkowania (OPP) lub najczęściej stosowana, bo tak określana przez mieszkańców, czyli Strefa Płatnego Parkowania. Jednak bez względu na nazewnictwo, zawsze dotyczy całego terenu, w którym trzeba płacić za parkowanie. Oprócz płacenia w nim za faktyczny czas parkowania, istnieje możliwość wykupienia abonamentu postojowego. Najbardziej preferencyjne dotyczą mieszkańców, i właśnie nimi się zajmiemy.
Abonament mieszkańca, tak zwany „K”, może nabyć każda osoba, która mieszka w Obszarze Płatnego Parkowania, płaci podatki w Krakowie oraz posiada samochód. Tak w dużym skrócie. Wtedy miesięczny koszt parkowania dla niej został wyceniony na 10 PLN, bez względu na podstrefę w której mieszka. Dla porównania, obecnie każda godzina parkowania w podstrefie A wynosi 6 PLN, podstrefie B - 5 PLN, a podstrefie C - 4 PLN. Od 5 sierpnia
2024 roku ulegnie to zmianie i stawki nie tylko będą progresywne, ale również zróżnicowane: niższe dla posiadaczy Karty Krakowskiej i wyższe dla pozostałych kierowców. Cechować za to będzie je wyższa niż dotychczas wysokość lub niezmienność stawki, w najbardziej optymistycznym wariancie. Zmianie nie ulegną natomiast koszty abonamentów miesięcznych, w tym tych przeznaczonych dla mieszkańców.
W krakowskim Obszarze Płatnego Parkowania wytyczono 18 876 ogólnodostępnych miejsc parkingowych. Ta liczba jest wartością przybliżoną z uwagi na różne wymiary pojazdów oraz sposób ich ustawiania na pasie postojowym. Dodatkowo nie obejmuje ona miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami i stanowisk zastrzeżonych. Na ten sam obszar wydano 19 788 abonamentów mieszkańca. Powoduje to, że mamy sytuację, w której jest mniej miejsc parkingowych, aniżeli osób posiadających uprawnienie do pozostawienia samochodu w przestrzeni publicznej z tytułu zamieszkania w nim. Taki stan rzeczy nie dotyczy tylko ogólnej, statystycznej liczby miejsc całego obszaru, a w praktyce występuje w prawie każdej podstrefie. Podstrefy, w których wydano mniej abonamentów mieszkańca niż jest miejsc parkingowych należą do wyjątków. Na 19 podstref tylko 8 może się tym poszczycić. Najgorzej sytuacja wygląda w podstrefach A, gdzie niedobór wynosi 1210 miejsc, co stanowi blisko 20% ich ogółu (5872 miejsc parkingowych wobec 7082 wydanych abonamentów mieszkańca).
Tym samym wysokość opłaty za parkowanie w ogóle nie wpływa na dostępność oraz rotację miejsc parkingowych. Dla łatwiejszego znalezienia miejsca do zaparkowania, godzinowy jego koszt ma marginalny wpływ i ta płatność w zasadzie mogłaby wynosić dowolną kwotę. Tylko dzięki mieszkańcom Obszaru Płatnego Parkowania, którzy użytkują samochody, a nie przesiedli się na alternatywne formy transportu, inni kierowcy mają możliwość znalezienia miejsca do zaparkowania. Jeżeli jednak postanowią pozostawić swoje „mechaniczne rumaki” pod domem, a mają do tego pełne prawo, rotacja miejsc parkingowych osiągnie równe zero. Dlatego nie zmieniajcie swoich przyzwyczajeń.