Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Rynek

Podwyżka opłat nie spowoduje zwiększenia rotacji miejsc parkingowych


Robert Lorenc


Miejsca parkingowe a opłaty

Jeżeli jest zbyt duże zapotrzebowanie na dany produkt (usługę), a firma nie chce lub nie może zwiększyć jego dostępności, wtedy najprostszym mechanizmem, aby osłabić zainteresowanie nim, jest podniesienie jego ceny. To jednocześnie skuteczny i najprostszy sposób, a dodatkowo generujący większe zyski. Jednak wprowadzony w Obszarze Płatnego Parkowania nie przyniesie spodziewanych efektów.

Kraków, jak większość obecnie miast w Polsce, posiada wytyczony obszar, w którym trzeba płacić za zaparkowanie samochodu w przestrzeni miejskiej. Został on podzielony na
trzy kategorie (A, B, i C) zwane podstrefami, które różnią się ceną. „A” jest najdroższa i w teorii zlokalizowana najbliżej centrum, „B” trochę tańsza, a „C” generuje najmniejsze obciążenia finansowe. Posiadają one również trzy nazwy: Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania (ŚSPP), Obszar Płatnego Parkowania (OPP) lub najczęściej stosowana, bo tak określana przez mieszkańców, czyli Strefa Płatnego Parkowania. Jednak bez względu na nazewnictwo, zawsze dotyczy całego terenu, w którym trzeba płacić za parkowanie. Oprócz płacenia w nim za faktyczny czas parkowania, istnieje możliwość wykupienia abonamentu postojowego. Najbardziej preferencyjne dotyczą mieszkańców, i właśnie nimi się zajmiemy.

Abonament mieszkańca, tak zwany „K”, może nabyć każda osoba, która mieszka w Obszarze Płatnego Parkowania, płaci podatki w Krakowie oraz posiada samochód. Tak w dużym skrócie. Wtedy miesięczny koszt parkowania dla niej został wyceniony na 10 PLN, bez względu na podstrefę w której mieszka. Dla porównania, obecnie każda godzina parkowania w podstrefie A wynosi 6 PLN, podstrefie B - 5 PLN, a podstrefie C - 4 PLN. Od 5 sierpnia

2024 roku ulegnie to zmianie i stawki nie tylko będą progresywne, ale również zróżnicowane: niższe dla posiadaczy Karty Krakowskiej i wyższe dla pozostałych kierowców. Cechować za to będzie je wyższa niż dotychczas wysokość lub niezmienność stawki, w najbardziej optymistycznym wariancie. Zmianie nie ulegną natomiast koszty abonamentów miesięcznych, w tym tych przeznaczonych dla mieszkańców.

W krakowskim Obszarze Płatnego Parkowania wytyczono 18 876 ogólnodostępnych miejsc parkingowych. Ta liczba jest wartością przybliżoną z uwagi na różne wymiary pojazdów oraz sposób ich ustawiania na pasie postojowym. Dodatkowo nie obejmuje ona miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami i stanowisk zastrzeżonych. Na ten sam obszar wydano 19 788 abonamentów mieszkańca. Powoduje to, że mamy sytuację, w której jest mniej miejsc parkingowych, aniżeli osób posiadających uprawnienie do pozostawienia samochodu w przestrzeni publicznej z tytułu zamieszkania w nim. Taki stan rzeczy nie dotyczy tylko ogólnej, statystycznej liczby miejsc całego obszaru, a w praktyce występuje w prawie każdej podstrefie. Podstrefy, w których wydano mniej abonamentów mieszkańca niż jest miejsc parkingowych należą do wyjątków. Na 19 podstref tylko 8 może się tym poszczycić. Najgorzej sytuacja wygląda w podstrefach A, gdzie niedobór wynosi 1210 miejsc, co stanowi blisko 20% ich ogółu (5872 miejsc parkingowych wobec 7082 wydanych abonamentów mieszkańca).

Miejsca parkingowe - tabela

Tym samym wysokość opłaty za parkowanie w ogóle nie wpływa na dostępność oraz rotację miejsc parkingowych. Dla łatwiejszego znalezienia miejsca do zaparkowania, godzinowy jego koszt ma marginalny wpływ i ta płatność w zasadzie mogłaby wynosić dowolną kwotę. Tylko dzięki mieszkańcom Obszaru Płatnego Parkowania, którzy użytkują samochody, a nie przesiedli się na alternatywne formy transportu, inni kierowcy mają możliwość znalezienia miejsca do zaparkowania. Jeżeli jednak postanowią pozostawić swoje „mechaniczne rumaki” pod domem, a mają do tego pełne prawo, rotacja miejsc parkingowych osiągnie równe zero. Dlatego nie zmieniajcie swoich przyzwyczajeń.





Miejsca parkingowe a opłaty













Podziel się:




Kwiecień 2024

Tekst: Robert Lorenc

Źródła: Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu Urząd Miasta Krakowa, Zarząd Dróg Miasta Krakowa

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


ZOBACZ NUMER




Warte uwagi