W zakresie prędkości od 50 do 120 km/h głównym źródłem hałasu generowanym przez samochód są opony. Tworzony przez nie ciągły szum potrafi być uciążliwy nie tylko dla kierowcy i pasażerów, ale również dla osób
mieszkających oraz pracujących przy ruchliwej drodze. Jest on jednym z elementów hałasu komunikacyjnego do którego wliczane są odgłosy generowane do środowiska przez ruch pociągów, tramwajów, samochodów, samolotów i statków. Udowodniono, że w przypadku osób przebywających na stałe w bliskim otoczeniu hałasujących źródeł dźwięku, wysokie jego poziomy stwarzają zagrożenie dla ich zdrowia. Stąd między innymi zaczęto na etykietach opon opisywać ich głośność.
Termin „głośne opony” został sformułowany już dawno temu. Przy czym jest to pojęcie potoczne, a tym samym bardzo subiektywne. Dlatego dla jednego kierowcy praca opon będzie cicha, a inny będzie uważał ją za głośną. Równie ważna jest sama forma eksploatacji pojazdu, gdyż nawet najgłośniejsze opony będą ciche przy małych prędkościach, a w połączeniu z odgłosami miasta może w ogóle nie być ich słychać. Stąd konieczne było znormalizowanie głośności opon. Na jej wpływ ma między innymi szerokość opony, jej profil oraz korpus. Chociażby z tego powodu nie wskazane jest, aby kupować opony o wzmocnionym korpusie, jeżeli nie ma takiej potrzeby, jak również nie są one dedykowane do naszego pojazdu.
Każda dopuszczona do sprzedaży opona musi uzyskać homologację, a jednym z jej kryteriów są wymagania dotyczące poziomu hałasu. Graniczne wartości zostały określone przez Europejską Komisję Gospodarczą
Organizacji Narodów Zjednoczonych, a konkretnie w Regulaminie nr 117 noszącym tytuł „Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia lub przyczepności na mokrych nawierzchniach, lub oporu toczenia”. Opony zostały podzielone względem nominalnej szerokości ich przekroju i przydzielono im dopuszczalny poziom hałasu. Tym samym opony:
- do 185 mm (włącznie) maksymalnie mogą generować 70 dB,
- od 186 do 245 mm - 71 dB,
- od 246 do 275 mm – 72 dB,
- powyżej 275 mm – 74 dB.
Powyższe wartości graniczne są wyższe o 1 dB dla opon śniegowych, do jazdy po śniegu w trudnych warunkach, opon o zwiększonej nośności lub wzmocnionych oraz dowolnego połączenia tych klasyfikacji.
Pomimo, że pojęcie cichych, czy też głośnych opon jest z reguły subiektywne, to za opony ciche uważane są te generujące hałas w okolicy 67 - 68 dB.
Zdjęcia źródłowe: pexels, archiwum redakcji; kolaż: studio.kdk.pl