Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Poradnik

Głośność opon



Głośność opon

Szczególnie w trakcie długich podróży, jednym z bardziej męczących dźwięków są jednostajne szumy dochodzące do kabiny. Czasami winą jest wygłuszenie modelu, niejednokrotnie głośna praca opon, a zdarza się również że szum docierający do uszu jest sumą ich obu.

W zakresie prędkości od 50 do 120 km/h głównym źródłem hałasu generowanym przez samochód są opony. Tworzony przez nie ciągły szum potrafi być uciążliwy nie tylko dla kierowcy i pasażerów, ale również dla osób




mieszkających oraz pracujących przy ruchliwej drodze. Jest on jednym z elementów hałasu komunikacyjnego do którego wliczane są odgłosy generowane do środowiska przez ruch pociągów, tramwajów, samochodów, samolotów i statków. Udowodniono, że w przypadku osób przebywających na stałe w bliskim otoczeniu hałasujących źródeł dźwięku, wysokie jego poziomy stwarzają zagrożenie dla ich zdrowia. Stąd między innymi zaczęto na etykietach opon opisywać ich głośność.

Termin „głośne opony” został sformułowany już dawno temu. Przy czym jest to pojęcie potoczne, a tym samym bardzo subiektywne. Dlatego dla jednego kierowcy praca opon będzie cicha, a inny będzie uważał ją za głośną. Równie ważna jest sama forma eksploatacji pojazdu, gdyż nawet najgłośniejsze opony będą ciche przy małych prędkościach, a w połączeniu z odgłosami miasta może w ogóle nie być ich słychać. Stąd konieczne było znormalizowanie głośności opon. Na jej wpływ ma między innymi szerokość opony, jej profil oraz korpus. Chociażby z tego powodu nie wskazane jest, aby kupować opony o wzmocnionym korpusie, jeżeli nie ma takiej potrzeby, jak również nie są one dedykowane do naszego pojazdu.

Każda dopuszczona do sprzedaży opona musi uzyskać homologację, a jednym z jej kryteriów są wymagania dotyczące poziomu hałasu. Graniczne wartości zostały określone przez Europejską Komisję Gospodarczą




Organizacji Narodów Zjednoczonych, a konkretnie w Regulaminie nr 117 noszącym tytuł „Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia lub przyczepności na mokrych nawierzchniach, lub oporu toczenia”. Opony zostały podzielone względem nominalnej szerokości ich przekroju i przydzielono im dopuszczalny poziom hałasu. Tym samym opony:
- do 185 mm (włącznie) maksymalnie mogą generować 70 dB,
- od 186 do 245 mm - 71 dB,
- od 246 do 275 mm – 72 dB,
- powyżej 275 mm – 74 dB.
Powyższe wartości graniczne są wyższe o 1 dB dla opon śniegowych, do jazdy po śniegu w trudnych warunkach, opon o zwiększonej nośności lub wzmocnionych oraz dowolnego połączenia tych klasyfikacji.

Pomimo, że pojęcie cichych, czy też głośnych opon jest z reguły subiektywne, to za opony ciche uważane są te generujące hałas w okolicy 67 - 68 dB.







Głośność opon

Zdjęcia źródłowe: pexels, archiwum redakcji; kolaż: studio.kdk.pl














Podziel się:




Marzec 2024

Zdjęcia źródłowe: pexels, archiwum redakcji; kolaż: studio.kdk.pl

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


ZOBACZ NUMER




Warte uwagi