Likwidacja benzyny bezołowiowej 95 E5
Od stycznia zniknie ze stacji benzyna bezołowiowa 95 z oznaczeniem E5, czyli z maksymalną zawartością
bioetanolu wynoszącą 5%. Zastąpi ją benzyna bezołowiowa oznaczona E10, która zawierać będzie maksymalnie 10% powyższych biokomponentów. Niestety nie wszystkie samochody zostały przystosowane przez producentów do zasilania powyższym paliwem. W szczególności dotyczy to starszych pojazdów. Dlatego resort klimatu przygotował dla kierowców
specjalną wyszukiwarkę gdzie można sprawdzić, czy posiadany samochód może poruszać się na benzynie E10.
Jednak benzyna bezołowiowa E5 nie zniknie całkowicie ze stacji. Będzie dostępna w paliwach o podwyższonej liczbie oktanów (98). Oznacza to, że jeżeli posiadany samochód nie został dostosowany do paliwa E10, właściciel – chcąc nadal się nim poruszać - zmuszony będzie, aby nie uszkodzić pojazdu, do tankowania benzyny bezołowiowej 98 lub premium (jeżeli dana stacja będzie ją oferowała).
Zmiany w rejestracji pojazdów
Znika obowiązek zawiadomienia starosty o nabyciu pojazdu. Tym samym wystarczy aby właściciel przerejestrował samochód. Będzie miał na to 30 dni od dnia nabycia pojazdu, a w przypadku jeżeli jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie obrotu pojazdami 90 dni. Niedotrzymanie terminu oznacza karę w wysokości 500 zł, która będzie rosnąć w zależności od liczby dni zwłoki.
Pozostaje za to obowiązek nałożony na dotychczasowego właściciela pojazdu o zawiadomieniu starosty o zbyciu pojazdu. Brak takiego zawiadomienia będzie oznaczać karę w wysokości 250 zł.
Opłata za posiadanie samochodu spalinowego
Na razie wiadomo że wejdzie i wszelkie doniesienia wskazują iż nastąpi to w 2024 roku, jednak najpóźniej musi zacząć
obowiązywać w II kwartale 2026 roku. I to obecnie jedyna pewna informacja. Nieznany jest sposób naliczania opłaty, a tym samym jej wysokość gdyż każdy kraj ma autonomię w jej naliczaniu. I tak przykładowo, we Francji brana jest pod uwagę moc silnika oraz emisja dwutlenku węgla, w Luksemburgu tylko emisja, a w Czechach tylko pojemność silnika. Różne są również stawki w zależności od wieku pojazdu. Dajmy na to na Chorwacji czym starszy samochód tym podatek jest niższy (porównując pojazdy o tej samej mocy, która to w tym kraju jest brana jako wyznacznik do wyliczenia opłaty za posiadanie samochodu spalinowego). Nie inaczej jest na Węgrzech gdzie za 1 kW szesnastoletniego i starszego samochodu trzeba zapłacić 140 HUF, a w przypadku nowego (nie starszego niż 4 lata) 345 HUF. Całkowicie inaczej jest w Czechach. Tam z podatku od własności zwolnione są samochody osobowe używane do celów prywatnych.
Strefa Czystego Transportu
Dotychczas wiadomo że zostanie wprowadzona w dwóch miastach: Krakowie i Warszawie. Jednak takich miast w Polsce, na których ze względu na niewłaściwą jakość powietrza nałożony został obowiązek stworzenia Strefy Czystego Transportu, jest 25. Ich władze - póki co - nie chwalą się zasadami mającymi obowiązywać w ich SCT, jak również obszarem obowiązywania. Taki fakt nie powinien dziwić gdyż na wiosnę odbywać się będą wybory samorządowe. Wydaje się iż to właściwy powód, o czym może świadczyć zachowanie krakowskich władz, których stanowisko dotyczące SCT, pod naciskiem mieszkańców, coraz mniej się radykalizuje.
Zdjęcie źródłowe: Arek Socha /Pixabay; kolaż: studio.kdk.pl