W sierpniu 2023r rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 41 147 szt. i był o 7% wyższy od sierpnia ub.r. oraz o 1,4% niższy od lipca br. To siódmy od początku roku miesiąc wzrostów sprzedaży na rynku (tylko w kwietniu śladowo spadł), jednak jest on dużo mniejszy niż jeszcze w I Kwartale (+17,8%). Notowane wzrosty to efekt niskiej
bazy 2022r w związanej z ograniczoną dostępnością samochodów (braki półprzewodników, zachwiane łańcuchy dostaw – wojna w Ukrainie)
Od początku 2023r. zarejestrowano 353 083 szt. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Było to o 9,7% więcej (+31 216 szt.) niż w tym samym okresie 2022 roku. Pomimo wzrostu, wolumen sprzedaży daleki od najlepszych w historii pierwszych ośmiu miesięcy 2019r. (-69,3 tys.) ale także od 2021r (-10,9 tys.)
Samochody osobowe: sierpień
W grupie samochodów osobowych w sierpniu 2023 r. odnotowano 36 177 rejestracji, czyli więcej o 2 424 szt. (+7,2%) niż rok wcześniej i mniej o 211 szt. (-0,6%) niż w lipcu br. Tym samym to trzynasty miesiąc kiedy rynek rośnie rok do roku. Od 2020r to najlepszy wynik miesięczny sierpnia. Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 10,0 tys. szt. (-1,4%; 28% rynku), a nabywcy instytucjonalni 26,1 tys. samochodów. (+10,9%; 72% rynku). Marki popularne ostatni miesiąc zakończyły z rezultatem 27,2 tys. nowych rejestracji (+1,7%) i osiągnęły 75,1% udziału w rynku wobec 79,1% rok wcześniej. Liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wyniosła 9,0 tys. szt. i była wyższa niż rok wcześniej o 28%.
Rejestracje według rodzaju paliwa - w całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano w czerwcu br. 8 680 klasyczne hybrydy (ozn. HEV) tj. więcej niż rok wcześniej (+95,8% r/r) i 6 520 tzw. miękkich hybryd (MHEV) (+11,2%). Samochodów bateryjnych (BEV) przybyło 1 237 szt. (+38,5%), a hybryd plug-in (PHEV) 868 (-0,3%). Samochody z klasycznym napędem benzynowym (14 804 szt.; -14,6%) zajęły 40,9% rynku i straciły r/r 10,5 pkt. proc. Diesle stanowiły 9% (3 263 szt. -4,1%) wobec 10,1% rok wcześniej. Wszystkie HEVy oraz 68% MHEVów było opartych na silnikach benzynowych. 32% miękkich hybryd miało silnik diesla. Wśród PHEVów tylko 3% miało silnik Diesla.
W sierpniu 2023r. w ogólnym rankingu marek leaderem była Toyota, po rejestracji 8 733 szt.; więcej o 41,8% niż rok wcześniej (+2,6 tys szt.). Jest to ponad 2x więcej (+5 639 szt.) niż zarejestrowała druga w rankingu Skoda 3 094 szt. (-6,4% r/r). Na trzecim miejscu Kia (2 796 szt. +2,0%), a za nią na czwartym miejscu Hyundai (2 437 szt. +7,7%). Pierwszą piątkę zamknął Volkswagen (2 436 szt. +0,8%). Hyundai przesunął się o jedną pozycję
w górę w rankingu, Volkswagen stracił jedną pozycję a reszta marek je zachowała.
W rankingu modeli w sierpniu 2023 r na pierwszym miejscu Toyota Corolla (3 238 szt.), druga Toyota Yaris (1 291 szt.), trzecia była Skoda Octavia (976 szt.), czwarta Kia Sportage (962 szt.) a piąty Hyundai Tucson (940 szt.).
Samochody osobowe: od początku roku
Od początku 2023 roku zarejestrowano 311 237 szt. nowych samochodów osobowych, o 30 376 szt. (+10,8%) więcej niż w 2022 r. Wszystkich marek premium zarejestrowano 76 243 szt.; tj. więcej niż rok wcześniej (+20,6%; +13 013 szt.). Marki popularne osiągnęły w tym czasie poziom 3,1 razy wyższy tj. 234 996 nowych rejestracji ze wzrostem (+8%). Według rodzaju paliwa – w całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 56 916 klasycznych hybryd (+27,7%) i 58 844 tzw. Miękkich hybryd (+21,4%). Nadal dynamicznie zwiększa się rynek samochodów bateryjnych (BEV): +67,5% do 10 886 szt. i hybryd plug-in: +24,7% do 8 515 szt. W całej grupie samochodów z napędem elektrycznym znalazło się także 76 sztuk samochodów zasilanych z wodorowych ogniw paliwowych (FCEV), Samochody z klasycznym napędem benzynowym zajęły 44,1% rynku i przybyło ich 137 143 szt. (+0,9%). Udział diesli to 9,9%. Zarejestrowano ich 30 792 (+2,2%) czyli sześć razy mniej niż benzynowych. Rok wcześniej udział tych kategorii w rynku wynosił odpowiednio 48,4% i 10,7%.
W ogólnym rankingu leaderem jest Toyota, która zarejestrowała 58 623 szt., więcej niż rok wcześniej (+17,3%). Uzyskała 18,8% udział w rynku poprawiając go o 1 pkt. proc. r/r. Na drugim miejscu, z dużą stratą do leadera, Skoda, która zarejestrowała 33 187 szt. ze wzrostem o 31,4% uzyskując 10,7% udziału w rynku (+1,7 pkt. proc). Na trzecim miejscu KIA (24 761 szt. +5,9%); straciła udział (-0,4 pkt. proc.) do poziomu 8%. Za nią – Volkswagen (23 021 szt. +9%). Pierwszą piątkę zamknął Hyundai (17 576 szt. -9%).
Klienci instytucjonalni zarejestrowali w pierwszych ośmiu miesiącach br. 225 271 szt. tj. 14,4% niż w tym samym okresie 2022r a najchętniej wybierali markę Toyota (40 983; +21,4%), następnie markę Skoda (24 973; +36,2%) oraz markę Volkswagen (17 087; +13,8%).
Klienci indywidualni w tym czasie zarejestrowali 85 968 szt. (+2,4%) a najchętniej wybierali markę Toyota (17 640; +8,8%), markę KIA (9 950; -1,3%) i markę Skoda (8 214; +18,6%)
W ogólnym rankingu modeli od początku roku 2023 r. na pierwszym miejscu Toyota Corolla (15 679 szt.), druga jest Toyota Yaris (10 642 szt.), trzecie miejsce należy do Skody Octavia (10 119 szt.). Czwarta jest Toyota Yaris Cross (8 922 szt.). Pierwszą piątkę zamknęła Kia Spotrage (8 255 szt.).
Klienci instytucjonalni najchętniej wybierali Toyotę Corollę (13 527), Skodę Octavia (8 848) i Toyotę Yaris (6 968).
Klienci indywidualni najchętniej wybierali Toyotę Yaris Cross (4 536), Toyotę Yaris (3 674) i Kia Sportage (3 574).
Samochody dostawcze: sierpień
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w sierpniu 2023 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 4 970 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze wzrostem o 5,5% (+257 szt.) r/r. W porównaniu z rezultatem z lipca br. rynek samochodów dostawczych był mniejszy o 6,8% (-364 szt.). To piąty miesiąc od początku roku ze wzrostem r/r (tylko w lutym, marcu i kwietniu rynek spadał).
W sierpniu 2023 r. pozycja leadera wśród samochodów dostawczych niezmiennie należała do marki Renault, która zarejestrowała 887 szt. (+26,9% r/r). Za nim była Toyota z wynikiem 784 szt. (+207,5% r/r). Na ostatnim miejscu podium Ford 729 szt. (-27,2%). Fiat był czwarty z wynikiem 561 szt. (+10.1%). Piątkę zamyka Volkswagen (483 szt.; +46,8%). W ogólnym rankingu modeli, w sierpniu 2023r. miejsce leadera przypadło Renault Master (647 szt.). Na drugim miejscu Toyota Proace City (479 szt.), Iveco Daily trzecie z liczbą 419 szt., a czwarty Ford Transit (383 szt.). Pierwszą piątkę zamyka Fiat Ducato z wynikiem 360 szt.
Samochody dostawcze: styczeń - sierpień
Od początku 2023 r. przybyło 41 846 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, więcej o 2% (+840 szt.) r/r a jeszcze po pierwszym półroczu rynek delikatnie tracił (-0,1%). W rankingu samochodów dostawczych leaderem była marka Renault, która zarejestrowała 8 663 szt.(-5,4% r/r). Pierwsza marka w rankingu zgarnęła w ostatnim miesiącu 20,7% rynku. Drugi był Ford z wynikiem 6 357 szt. (+4,7% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Fiat zarejestrował 4 945 szt. (+26%), wyprzedził marki: Toyota (4 548 szt. +45,8%) oraz Mercedes-Benz (3 487 szt.; +2,2%).
W ogólnym rankingu modeli w 2023r. miejsce leadera przypadło Renault Master – 6 737 szt; drugi był Iveco Daily (3 434 szt.); trzeci Fiat Ducato (3 328 szt.); Ford Transit był czwarty (2 934 szt.), a za nim Mercedes-Benz Sprinter (2 756 szt.);
Pobierz cały raport [PDF]