EX30 to najmniejszy model w ofercie Volvo. Od swoich większych braci różni się nie tylko zupełnie nowym stylem, ale bazuje również na innej płycie podłogowej (SEA). Ma też szereg unikalnych rozwiązań.
Z zewnątrz trochę inny
Volvo EX30 ma szereg cech zewnętrznych, które upodobniają go do większych modeli marki. Przednie reflektory z charakterystycznym motywem młota Thora, czy pionowe tylne lampy, ale znacznie odważniej „zinterpretowane”. Te ostatnie tworzą odrębne sekcje i łączą się z poziomym pasami świetlnymi. Posiadając 423 cm długości jest najkrótszym modelem Volvo od czasów zakończenia produkcji C30. Jest SUV-em, trendy rynkowe są nieubłagane,
do tego elektrycznym. Pomimo prześwitu godnego przedstawiciela tego segmentu, projektantom udało się osiągnąć opór aerodynamiczny wynoszący Cx 0,28. W ofercie znalazły się żywe i odważne barwy nadwozia. Cloud Blue – jasny, niebieski lakier metalizowany z kontrastującym czarnym dachem – czy chociażby Moss Yellow - żółty, z odcieniami zieleni sparowany z czarnym dachem.
Wnętrze z powiewem świeżości
Volvo postanowiło dodać kolorytu kabinie i oprócz czarnej oraz jasnej tapicerki tekstylnej przygotowało kolorowe tapicerki. Mamy zatem jasno-niebieską (Breeze), ciemnozieloną (Pine), czy również o barwie i fakturze dżinsu (Indigo).
Wewnętrzna klamka drzwi kierowcy i siedzącego obok pasażera wygląda jak przedłużenie srebrnej listwy ozdobnej. W przednich drzwiach wygospodarowano pojemne, podświetlane wnęki. W drzwiach w ogóle nie ma głośników, co pozwoliło wygospodarować w nich więcej miejsca na drobiazgi. Głośniki znalazły się przed kierowcą. Jest to dzieło firmy Harman Kardon i przypomina ono swą konstrukcją soundbar. O przestrzenny dźwięk dba algorytm zarządzający dźwiękiem i jego opóźnieniami. Kierownica jest nieco spłaszczona. Wybór trybów jazdy (do przodu lub do tyłu) odbywa się dźwignią zamontowaną przy jej kolumnie. Brak wybieraka trybów jazdy w tunelu środkowym uwolnił miejsce, które wypełniło kilka praktycznych schowków. Jest wnęka, w której zmieszczą się obok siebie dwa spore smartfony. Jeden z nich można ładować indukcyjnie.
Model EX30 posiada tylko jeden ekran. Został on umiejscowiony centralnie i posiada przekątną 12,3 cala. Ponieważ przed kierowcą nie znajduje się zestaw wskaźników, wszelkie informacje wyświetlane są na nim, w tym takie jak prędkość, czy poziom naładowania baterii.
Osiągi
Volvo EX30 już w odmianie podstawowej przyspiesza do 100 km/h poniżej 6 sekund. W zależności od wersji, przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,7 s, 5,3 s lub 3,6 s. Ta ostatnia wartość dotyczy wersji AWD, której
dwa silniki generują 428 KM (543 Nm). Wersje z napędem na tylną oś posiadają moc 272 KM (343 Nm). Pojemność baterii wynosi 51 kWh lub 69 kWh. Ta mniejsza jest dostępna wyłącznie z napędem na tylną oś. Zasięgi WLTP wynoszą: 344 km (bateria 51 kWh), 480 km (bateria 69 kWh, napęd na tylną oś), 460 km (wersja AWD, 69 kWh). Prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h.
Bezpieczeństwo
EX30, w odróżnieniu od EX90, nie posiada LiDAR-u. Ma za to bogaty zestaw pozostałych systemów bezpieczeństwa. Z przodu pojazdu umieszczono radar i kamerę o dłuższym zasięgu. Jest też oddzielna kamera szerokokątna ułatwiająca parkowanie i cztery ultradźwiękowe czujniki parkowania. To nie koniec. Są jeszcze dwa radary, które monitorują przestrzeń bezpośrednio przed samochodem, skierowane na boki. Na każdym boku umieszczono po jednej kamerze parkowania i po jednym czujniku ultradźwiękowym. Tyłu chronią także cztery czujniki, dwa radary, a wspomaga je kamera. W kabinie nad bezpieczeństwem czuwają systemy wykrywające kierowcę i pasażera. Cały ten zestaw - nazwany Safe Space - tworzy razem 10 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 5 kamer i dwa czujniki w kabinie. Volvo EX30 posiada system chroniący rowerzystów, którzy go mijają. System czujników wykryje blisko przejeżdżającego rowerzystę, lub każdy inny pojazd, i ostrzeże nas, by nie otworzyć drzwi w najgorszym momencie. Dane z Wielkiej Brytanii pokazują, że rocznie aż 60 rowerzystów ginie lub odnosi ciężkie obrażenia podczas kolizji tego typu.
Ekologiczny
Przy produkcji Volvo EX30 szeroko wykorzystano tworzywa z recyklingu. 25% aluminium użytego do jego wytworzenia pochodzi z odzysku. Podobnie jak 17% stali i 17% tworzyw sztucznych. Samochód na etapie produkcji powoduje powstanie około 18 ton CO2. A pokonując 200 000 km jego emisja jednie 12 ton (licząc zasilanie według miksu energetycznego EU-27).
Cena
Cena Volvo EX30 startuje od 169 900 zł. W tej cenie otrzymujemy bazową wersję wyposażenia Core, baterię o pojemności 51 kWh i silnik o mocy 272 KM napędzający koła tylne. Zasięg tej wersji wynosi 344 km (zgodnie z WLTP). Za 209 900 zł otrzymamy wersję Plus o zasięgu 480 km. Silnik też ma moc 272 KM, ale bateria Long Range ma pojemność 69 kWh. Za niecałe 239 900 zł czeka na nas najbogatsza wersja Ultra w najmocniejszej odmianie z napędem na dwie osie, o mocy 428 KM i zasięgiem 460 km. Tutaj bateria też ma pojemność 69 kWh.
[pełny cennik – plik PDF]
Ciekawostki:
· Volvo EX30 będzie dostępne także w wersji Cross Country
· Moc ładowarki prądem zmiennym jest różna w zależności od wersji wyposażenia: 11 kW lub 22 kW.
· Moc ładowarki prądem stałym wynosi 134 kW dla mniejszej baterii oraz 150 kW dla większej
· Mniejszy akumulator 51 kWh jest wykonany w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforowy). Większy: NCM
· Duży i mały akumulator mają niemal identyczną wagę: około 420 kg
· Ekran centralny wyświetla inne funkcje w zależności od sytuacji drogowej: na postoju podpowiada kierowcy inne funkcje niż np. w trakcie jazdy
· Samochód posiada zaawansowane funkcje autonomicznego parkowania - bez konieczności dotykania pedału gazu. Docelowo samochód będzie można parkować sterując autem za pomocą smartfona
Volvo EX30 w liczbach:
· Wymiary (dł. x szer. x wys): 4233 x 2032 x 1549 mm. Szerokość z lusterkami. Dla porównania XC40: 4425 x 2034 x 1658 mm
· Rozstaw osi: 2650 mm (w dłuższym o 19 cm XC40 rozstaw osi jest większy tylko o 5 cm)
· Trzy poziomy wyposażenia: Core (Safe space technology, pompa ciepła (dla wersji LR), ładowarka AC 11 kW; adaptacyjny tempomat), Plus (audio Harman Kardon, elektrycznie otwierana klapa bagażnika, funkcja Pilot Assist, podświetlanie wnętrza Ambient, kontrastowy czarny dach), Ultra (ładowarka AC 22 kW, funkcja Park Pilot Assist, panoramiczny dach, elektryczna regulacja foteli, kamera 360).
· 5 barw nadwozia: Vapour Grey, Onyx Black, Crystal White, Cloud Blue (nowy), Moss Yellow (nowy)
· 4 możliwe tapicerki: Indigo (a la dżins), Pine (zielona), Breeze (błękitna), Mist (wełna).
· Koła aerodynamiczne: 18 lub 19 cali oraz 20 cali (opcjonalne)
· Dopuszczalna waga holowane przyczepy: 1000, 1400, 1600 kg. (Single Motor/Single Motor Extended Range, Twin Motor Performance)
· Wersje silnikowe: Single Motor (RWD, 272 KM, 59 kWh, 344 km zasięgu WLTP), Single Motor Long Range (RWD, 272 KM, 69 kWh, 480 km zasięgu), Twin Motor Performance (AWD, 428 KM, 69 kWh, 460 km zasięgu).
· Przyspieszenie 0- 100 km/h (kolejno): 5,7, 5,3 oraz 3,9 s.
· Prędkość maksymalna: 180 km/h – dla wszystkich wersji
Wnętrze Volvo EX30