Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Felieton

Ludzie pokochali zelektryfikowane samochody. Ale czy mają wybór? Przykład Lexusa


Robert Lorenc


Lexus NX

W ogólnej sprzedaży samochodów osobowych rośnie udział hybryd. Wygląda zatem, że kierowcy pokochali ten rodzaj napędu. Naprawdę, czy po prostu nie mają wyboru?



Za przykład niech posłuży Lexus, który pochwalił się, że „samochody ze zelektryfikowanymi napędami stanowią już 86% całkowitej sprzedaży na Starym Kontynencie, a w Europie Zachodniej (łącznie z Polską) udział takich napędów wynosi aż 99%.” W Europie 85% wszystkich kupowanych aut
tej marki stanowią modele RX, NX, UX, GX oraz LX, czyli SUV-y i crossovery. Najpopularniejszym modelem Lexusa w Europie w pierwszej połowie 2023 roku był NX, którego sprzedało się 11 869 sztuk. Numerem dwa na europejskim rynku został model UX, którego w pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku sprzedano 8334 egzemplarzy.

I wszystko super, tylko że...


Skupiając uwagę tylko na rynku polskim, warto sprawdzić jaki wybór posiadają osoby chcące poruszać się Lexusem. Teoretycznie ogromny, jednak w praktyce mocno ograniczony. W Polsce Lexus sprzedaje modele (w kolejności alfabetycznej):
- ES oferowany jest tylko w odmianie hybrydowej (300h)
- LBX, czyli najmłodsze i zarazem najmniejsze „dziecko” Lexusa dostępny jest w dwóch odmianach (z napędem na przednie koła lub wszystkie), ale tylko z napędem hybrydowym
- LC występuje z napędem hybrydowym oraz benzynowym (V8 o pojemności 5 litrów), jednak jest on droższy od odmiany hybrydowej w tej samej wersji wyposażenia. Dodatkowo mają one porównywalne osiągi i prędkość maksymalną (od 0 do 100 km/h 4,7 sekundy wersja benzynowa, a 5,0 sekundy hybrydowa)
- LC CV dostępny jest tylko z silnikiem benzynowym (V8), jednak jest to model którego cennik rozpoczyna się od kwoty 764 200 PLN.
- LM, czyli minivan, którego ceny zaczynają się od 599 900 PLN oferowany jest tylko z napędem hybrydowym
- LS dostępny jest tylko w odmianie hybrydowej (500h)
- RX oferowany jest w trzech wersjach (350h, 450h+ oraz 500h) jednak każda z nich jest hybrydą
- NX, czyli najpopularniejszy model Lexusa

w Europie posiada dwie wersje, obie hybrydowe
- RC F dostępny jest tylko z silnikiem benzynowym
- RZ posiada tylko hybrydowy napęd
- UX oferowany jest w pełnej gamie napędów. Może być z silnikiem benzynowym (najtańszy wariant), napędem hybrydowym lub całkowicie elektrycznym (najdroższy – porównując te same wersje wyposażenia).

Bardziej załamywanie rąk, niż chwalenie się


Na 11 modeli tylko 4 z nich dostępne są z silnikiem benzynowym: UX (najtańszy do momentu wejścia LBXa) oraz trzy modele dwudrzwiowe – LC, LC CV oraz RC F. Będąc bardziej precyzyjnym, chcąc poruszać się na co dzień modelem Lexusa wyposażonym w silnik benzynowy nie ma się żadnego wyboru, bo dostępny jest tylko jeden model - UX. Nawet największy pasjonat nie będzie w stanie przekonać mnie, że pozostałe trzy modele nie są ekstrawagancją na wyjątkowe okazje, a codziennymi „wołami roboczymi”.

Lexus w Europie Zachodniej sprzedaje 99% modeli, które posiadają zelektryfikowany napęd. A ile ma ich sprzedawać skoro chcąc jeździć Lexusem nie ma się po prawdzie żadnego wyboru? W praktyce albo decydujesz się na napęd hybrydowy, albo... opuszczasz salon. Trzeciej drogi nie ma. Póki co chwalenie się takim procentowym udziałem w sprzedaży jest tak samo intrygujące, jak komunikat od Tesli, że ich klienci wybierają modele tylko z napędem elektrycznym. Dajcie kierowcom wybór i wtedy okaże się na ile polubili oni napęd hybrydowy, czy też elektryczny, a na ile zostali do niego przymuszeni.






Lexus NX

"Zebranie" Lexusów NX










Podziel się:




Lipiec 2023

Tekst: Robert Lorenc
Zdjęcia: Lexus

Zobacz ostatnie numery miesięcznika motoryzacyjnego:













Warte uwagi