Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Rynek

Toyota patentuje poduszkę głowy i barków w zagłówku fotela



Poduszka glowy i barkow

Przez długi okres czasu można było odnieść wrażenie, że w zakresie biernych systemów bezpieczeństwa, czyli takich które mają ograniczyć obrażenia kierowcy i pasażerów w momencie wystąpienia wypadku, nic lub niewiele się dzieje. Kontrolowane strefy zgnioty, pasy bezpieczeństwa z napinaczami, czy chociażby poduszki powietrzne już od dawna są obecne jako standardowe wyposażenie samochodów. Tymczasem Toyota postanowiła opatentować poduszkę głowy i barków.

Ideą zgłoszonego wniosku do Urzędu Patentowego i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych jest projekt poduszki powietrznej otaczającej górną część ciała, która nie tylko chroni głowę pasażera przed obrażeniami, ale także osłania jego twarz oraz stabilizuje szyję i barki w przypadku kolizji. Według Toyoty, dotychczas stosowane poduszki powietrzne chronią przed obrażeniami głowę i klatkę piersiową, ale nie są skuteczne w ochronie szyi. Zaproponowany projekt rozwiązuje ten problem, tworząc bardziej kompleksową osłonę wokół górnej części ciała pasażera. Podczas kolizji poduszka powietrzna Toyoty będzie utrzymywać głowę pasażera w stabilnej pozycji - w jednej linii z górną częścią tułowia - i zapobiegać jej skręcaniu, jak i gwałtownym ruchom na boki. W rezultacie głowa, szyja oraz barki będą lepiej chronione podczas zderzeń bocznych, a uderzenia pod skosem będą miały niewielki wpływ na górną część kręgosłupa.

Innowacyjność projektu Toyoty polega również na umieszczeniu poduszki powietrznej w zagłówku fotela. Ponadto wpuszczanie powietrza do środka następuje etapami, aby poduszka uzyskała odpowiedni kształt wokół pasażera. Pomagają w tym czujniki systemów bezpieczeństwa czynnego i oparty na ich działaniu układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), który uruchamia poduszkę na chwilę przed zderzeniem. To sprawia, że w momencie kolizji, kiedy na człowieka zaczynają działać duże siły, poduszka wokół niego ma już optymalny kształt, który zapobiega skutkom gwałtownych przeciążeń. Powietrze najpierw wtłaczane jest do pierwszej sekcji poduszki - od strony mocowania pasa bezpieczeństwa - sięgającej od zagłówka do przodu kabiny. Na drugim etapie pompowana jest druga strona, a jej nadmiernemu rozprostowaniu zapobiega linka zabezpieczająca, dzięki czemu drugi bark człowieka jest lepiej osłonięty. Następnie napełnia się trzecia sekcja, która zabezpiecza głowę od góry, wypełniając przestrzeń pod sufitem. Na koniec uruchamia się poduszka barkowa, która eliminuje obrót górnej części ciała.
Poduszka glowy i barkow

Zrzut z wniosku patentowego


Jak wynika z wniosku patentowego, nowe urządzenie zostało tak zaprojektowane, aby współpracowało z już stosowanymi poduszkami przednimi, bocznymi i kurtynowymi. Ma zatem pełnić funkcję dodatkowego zabezpieczenia.

Wniosek patentowy można pobrać z poniższego linku: Poduszka powietrzna głowy i barków






Poduszka glowy i barkow

Zrzut z wniosku patentowego








Poduszka glowy i barkow


Podziel się:




Kwiecień 2023

Źródło: Toyota

Zobacz ostatnie numery miesięcznika motoryzacyjnego:













Warte uwagi