Ideą zgłoszonego wniosku do Urzędu Patentowego i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych jest projekt poduszki powietrznej otaczającej górną część ciała, która nie tylko chroni głowę pasażera przed obrażeniami, ale także osłania jego twarz oraz stabilizuje szyję i barki w przypadku kolizji. Według Toyoty, dotychczas stosowane poduszki powietrzne chronią przed obrażeniami głowę i klatkę piersiową, ale nie są skuteczne w ochronie szyi. Zaproponowany projekt rozwiązuje ten problem, tworząc bardziej kompleksową osłonę wokół górnej części ciała pasażera. Podczas kolizji poduszka powietrzna Toyoty będzie utrzymywać głowę pasażera w stabilnej pozycji - w jednej linii z górną częścią tułowia - i zapobiegać jej skręcaniu, jak i gwałtownym ruchom na boki. W rezultacie głowa, szyja oraz barki będą lepiej chronione podczas zderzeń bocznych, a uderzenia pod skosem będą miały niewielki wpływ na górną część kręgosłupa.
Innowacyjność projektu Toyoty polega również na umieszczeniu poduszki powietrznej w zagłówku fotela. Ponadto wpuszczanie powietrza do środka następuje etapami, aby poduszka uzyskała odpowiedni kształt wokół pasażera. Pomagają w tym czujniki systemów bezpieczeństwa czynnego i oparty na ich działaniu układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), który uruchamia poduszkę na chwilę przed zderzeniem. To sprawia, że w momencie kolizji, kiedy na człowieka zaczynają działać duże siły, poduszka wokół niego ma już optymalny kształt, który zapobiega skutkom gwałtownych przeciążeń. Powietrze najpierw wtłaczane jest do pierwszej sekcji poduszki - od strony mocowania pasa bezpieczeństwa - sięgającej od zagłówka do przodu kabiny. Na drugim etapie pompowana jest druga strona, a jej nadmiernemu rozprostowaniu zapobiega linka zabezpieczająca, dzięki czemu drugi bark człowieka jest lepiej osłonięty. Następnie napełnia się trzecia sekcja, która zabezpiecza głowę od góry, wypełniając przestrzeń pod sufitem. Na koniec uruchamia się poduszka barkowa, która eliminuje obrót górnej części ciała.
Zrzut z wniosku patentowego
Jak wynika z wniosku patentowego, nowe urządzenie zostało tak zaprojektowane, aby współpracowało z już stosowanymi poduszkami przednimi, bocznymi i kurtynowymi. Ma zatem pełnić funkcję dodatkowego zabezpieczenia.
Wniosek patentowy można pobrać z poniższego linku:
Poduszka powietrzna głowy i barków
Zrzut z wniosku patentowego