Marzec 2023
W stosunku do marca roku poprzedniego sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony była większa o 21,2%. Rok temu zarejestrowano 45 668 samochody, a w obecnym 55 331. Rynek samochodów
osobowych wzrósł o 1/4 (+25,1%) do poziomu 49 460 szt., po 2,4% wzroście w październiku, 7% w listopadzie, 2% w grudniu 2022 roku oraz 21% w styczniu i 14,9% w lutym 2023 roku. To ósmy z kolei, po sierpniu (+1,6%), wrześniu (+8,3%), październiku (+2,4%), listopadzie (+7%), grudniu (+2%), styczniu (+21%) i lutym (+14,9%), miesiąc kiedy rynek rośnie rok do roku. Nabywcy indywidualni zarejestrowali w marcu 13,9 tys. aut tj. więcej o 18,2% r/r i więcej o 18,8% niż miesiąc wcześniej.
W analogicznym okresie firmy zarejestrowały 35,6 tys. samochodów. Wynik ten był wyższy niż przed rokiem (+7 800 szt. i +28%) i wyższy niż miesiąc wcześniej o 8 746 szt. +32,6%. Ta grupa nabywców stanowiła łącznie 71,9% rynku.
Najpopularniejsza marką w marcu 2023 roku była Toyota, która zarejestrowała 9 426 szt.; więcej o 51,5% niż rok wcześniej (+3 202 szt.). Dużą stratę do lidera zanotowała druga marka w zestawieniu – Skoda, która zarejestrowała 5 281 szt. (wzrost o 68%.) Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen (3 536 szt. +22,2%), a za nim Kia (3 500 szt. +1,6%). Pierwszą piątkę zamknęło Audi (2 405 szt. +17,7%).
Najpopularniejszymi modelami były Toyoty, które zajęły całe podium. I tak, na pierwszym miejscu uplasowała się Toyota Yaris Cross (1 859 szt.), drugim Toyota Yaris (1 825 szt.), a trzecia była Toyota Corolla (1 810 szt.). O ile czwarta pozycja przypadła Skodzie Octavii (1 682 szt.), to na piątej ponownie zameldowała się Toyota, tym razem z modelem C -HR (1 387 szt.). Drugą piątkę otworzyła Kia Sportage (1 152 szt.).
Pierwszy kwartał
W pierwszym kwartale 2023 roku zarejestrowano 123 031 sztuk nowych samochodów osobowych, czyli więcej o 20 990 (+20,6%) niż w analogicznym okresie 2022 roku. Wszystkich marek
premium zarejestrowano 27 559 sztuk; tj. o 19,9% (4 583 szt.) więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie marki popularne osiągnęły poziom 3,5 razy wyższy tj. 95 472 nowych rejestracji ze wzrostem (+20,8%)
W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 24 618 klasycznych hybryd (+46,3% - 21 787) i tzw. miękkich hybryd (+27,7%). Nadal dynamicznie zwiększa się rynek samochodów elektrycznych (+81,8% do 4 095 szt.) i hybryd plug-in (+16,4% do 3 055 szt.). Samochody z klasycznym napędem benzynowym zajęły 44,6% rynku i przybyło ich 54 905 sztuk (+9,8%). Udział diesli to 9,2%, których zarejestrowano 11 340 (+18,4%) czyli pięć razy mniej niż benzynowych. Rok wcześniej udział tych kategorii w rynku wynosił odpowiednio 49% i 9,3%.
Po pierwszym kwartale leaderem jest Toyota, która zarejestrowała 26 139 sztuk, znacznie więcej niż rok wcześniej (+41,5%), co pozwoliło jej uzyskać 21,3% udział w rynku, tym samym poprawiając go o 3,1% r/r. Na drugim miejscu, z dużą stratą do leadera, znalazła się Skoda, która zarejestrowała 12 682 sztuk, uzyskując wzrost o 46,5% oraz 10,3% udziału w rynku (+1,8%). Podium zamyka KIA (9 051 sztuk; -7,5%); która straciła udział w rynku (-2,2%) wynoszący obecnie 7,4%. Czwarte miejsce zajął Volkswagen (7 870 sztuk; +17,4%), a pierwszą piątkę zamknął Hyundai (6 049 sztuk; -8,7%).
W pierwszych trzech miesiącach najpopularniejszymi modelami były te pochodzące z salonó Toyota. W pierwszej piątce znalazło się ich aż cztery. Najpopularniejszym okazała się Toyota Yaris (5 365 sztuk), druga była Toyota Yaris Cross (5 210), a trzecia Toyota Corolla (4 998). Czwarta pozycję zajęła Skoda Octavia (3 226), a pierwszą piątkę zamknęła Toyota C-HR, której zabrakło raptem 11 sztuk, aby przeskoczyć w rankingu model Skody. (3 216 zarejestrowanych sztuk od początku roku).
Pobierz cały raport