Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Tekst, który czytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść oraz formę.


NSU

NSU Ro 80 - pierwszy na świecie samochód produkcji seryjnej z dwutarczowym silnikiem Wankla



NSU Ro 80

Nawet jego nazwa jest niezwykła: Ro 80. Ro oznacza tłok obrotowy (Rotationskolben), a 80 to oznaczenie typu. Zaprezentowane po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie we wrześniu 1967 roku, NSU Ro 80 wprawiło świat motoryzacji w zadziwienie. Znawca marki NSU Klaus Arth opisał je w ten sposób: „Wielu zwiedzających nie wie co podziwiać najpierw. Futurystyczny kształt, ekstrawagancki napęd, czy jedno i drugie.” Samochód zaciekawił publiczność, ale nie został hitem sprzedaży, więc ostatnie NSU Ro 80 zjechało z linii produkcyjnej w kwietniu 1977 roku.

Marka wypuszczająca na rynek nowy samochód, prawie zawsze jest skłonna wierzyć, że jest on „najpiękniejszy, najszybszy, najbardziej ekonomiczny, najnowocześniejszy - krótko mówiąc, samochód idealny.” Tymi słowami NSU Motorenwerke AG ogłosiło swój nowy model w przededniu IAA w 1967 roku, by następnie kontynuować skromniej: „My w NSU jesteśmy dość dumni z naszego najmłodszego
dziecka, ale staramy się unikać superlatyw w jakiejkolwiek formie. Zamiast tego ograniczamy się do stwierdzenia: To jest dobry i, co najbardziej oczywiste, interesujący samochód.”

Firma NSU, producent samochodów z siedzibą w Neckarsulm, poparła to stwierdzenie ponad 80 stronami informacji, w tym dużą ilością danych technicznych i rysunków oraz szczegółowym opisem zasady działania silnika z tłokiem obrotowym NSU/Wankel. NSU wiedziało, że nawet eksperci będą potrzebowali obszernego materiału, by wyjaśnić nową koncepcję pojazdu, a zwłaszcza zasadę pracy silnika NSU/Wankel. Dokumentacja w pełni potwierdzała jego zalety, takie jak mniejsza masa, mniejsza ilość miejsca zajmowanego przez silnik, praca bez wibracji i mniejsza ilość podzespołów w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem tłokowym. We wrześniu 1967 roku, po pięciu latach prac rozwojowych, firma z Neckarsulm zaprezentowała zwiedzającym we frankfurckich halach wystawowych NSU Ro 80 - pierwszy na świecie samochód produkcji seryjnej z dwutarczowym silnikiem Wankla. Publiczność targowa była zdumiona i zainspirowana.

Nowe standardy techniczne i estetyczne


Sportowy sedan wyznaczał nowe standardy w zakresie trzymania się drogi, bezpieczeństwa, komfortu i osiągów. Ro 80 było zbudowane w myśl maksymy: „Forma podąża za funkcją”. NSU opracowało ten samochód w tunelu aerodynamicznym: Jego linia nadwozia w kształcie klina, z płaskim przodem, niską, lekko wznoszącą się linią boczną i podniesionym tyłem, umożliwiła uzyskanie

współczynnika oporu powietrza 0,35. Ogólny wygląd samochodu postrzegany był przez mu współczesnych jako futurystyczny. Odzwierciedlając to, plakaty reklamowe Ro 80 śmiało głosiły: „Są samochody 'wczorajsze', są samochody 'dzisiejsze', a potem są samochody NSU.” W 1971 roku twierdzenie to zostało sformułowane jeszcze bardziej uniwersalnie: „Vorsprung durch Technik – przewaga dzięki technice” - slogan reklamowy, który stał się esencją marki Audi, odkąd w roku 1969 Auto Union GmbH z Ingolstadt i NSU Motorenwerke AG z siedzibą w Ingolstadt połączyły się i wyruszyły razem w dalszą drogę.

Odwaga, z jaką firma z Neckarsulm wprowadziła na rynek Ro 80, samochód pod wieloma względami rewolucyjny, została ostatecznie nagrodzona. Rok po premierze, dziennikarze branżowi z całego świata uznali NSU Ro 80 za „Car of the Year - Samochód Roku”. Był to pierwszy niemiecki pojazd, który zdobył to wyróżnienie. Samochód nie osiągnął jednak trwałego sukcesu komercyjnego: W 1973 roku kryzys naftowy spowodował wzrost cen benzyny, co skłoniło klientów do wyboru bardziej ekonomicznych pojazdów. To oznaczało koniec silnika z tłokiem obrotowym i tym samym koniec NSU Ro 80. Model ten był produkowany w fabryce w Neckarsulm od 1967 do 1977 roku. Gdy w 1977 roku zaprzestano jego wytwarzania, większość mocy zakładu absorbowała już produkcja Audi 100. Łącznie wyprodukowano 37 374 sztuki NSU Ro 80.






Nawet dziś NSU Ro 80 ma wielu wiernych fanów - podobnie jak generalnie marka NSU. Liczne kluby, podczas regularnych spotkań, przejażdżek i imprez, ożywiają historię tej historycznej marki.

NSU Ro 80










Podziel się:




Kwiecień 2023

Źródło: Audi

Zobacz ostatnie numery miesięcznika motoryzacyjnego:













Warte uwagi