Opony letnie zimą, opony zimowe latem – czy grozi nam mandat?
Choć kwestia ta wydaje się jedną z najistotniejszych z punktu widzenia bezpieczeństwa, w polskim prawie nie zostały zawarte przepisy nakazujące jazdę na oponach sezonowych w określonych porach roku. Oznacza to, że zgodnie z prawem możemy
poruszać się samochodem wyposażonym w
opony letnie zimą, jak i wyposażonym w opony zimowe, latem. Kontrolujący nas policjant nie może z tego powodu ukarać nas mandatem.
Wartym odnotowania jest jednak fakt, że Polacy w zdecydowanej większości zmieniają opony na zimowe i letnie, bądź decydują się na zakup opon całorocznych. Wynika to z wysokiej świadomości kierowców dotyczących bezpieczeństwa jazdy. Poruszanie się w warunkach zimowych na oponach letnich wiąże się z ryzykiem poślizgu oraz znacznym wydłużeniem drogi hamowania. Z kolei jeżdżąc na oponach zimowych latem, można doprowadzić do bardzo szybkiego zużycia ogumienia, a co za tym idzie, konieczności rychłego zakupu nowych opon zimowych.
Mandatu za brak opon dostosowanych do sezonu nie otrzymamy w Polsce, jednak jeśli zdecydujemy się wyjechać za granicę zimą na oponach letnich, możemy zostać ukarani. Mandat za opony letnie zimą
otrzymamy w wielu krajach Europy – np. w Czechach, na Słowacji, w Austrii, na Litwie, Łotwie, Estonii, a także w Niemczech.
Nawet 3000 zł mandatu za złe opony w Polsce – w jakich sytuacjach?
Brak prawnego wymogu sezonowej wymiany opon nie oznacza jednak, że w naszym kraju nie można otrzymać mandatu za złe ogumienie. Przeciwnie można i to całkiem dotkliwy. Według aktualnego taryfikatora może on wynieść nawet 3000 zł. W jakich sytuacjach może zostać przyznany?
Polskie przepisy nakazują jazdę na sprawnych technicznie oponach. Nie mogą one posiadać pęknięć, wybrzuszeń, znacznych ubytków gumy czy innych uszkodzeń, świadczących o wysokim ryzyku wystąpienia awarii. Obecnie wysokość mandatu za opony w złym stanie technicznym w dużej mierze zależy od interpretacji przewinienia przez kontrolującego. Jeżeli zakwalifikuje on poruszanie się na oponach w złym stanie jako wykroczenie „przeciwko innym przepisom o bezpieczeństwie lub o porządku ruchu na drogach publicznych”, może przyznać mandat w wysokości od 20 do nawet 3000 zł.
Mandat za zbyt niski bieżnik opon
Jednym z powodów uznania opon za niesprawne technicznie może być głębokość bieżnika. Polskie przepisy przewidują, że musi on wynosić co najmniej 1,6 mm. To wartość niemal skrajna, biorąc pod uwagę zalecenia producentów ogumienia, którzy rekomendują wymianę opon na nowe, gdy głębokość bieżnika osiągnie 4 mm w przypadku opon zimowych lub 3 mm w przypadku opon letnich. Wydaje się zatem, że zużycie bieżnika w tak znaczącym stopniu może zostać potraktowana jako powodowanie szczególnego zagrożenia na drodze.
Mandat za różne opony na tej samej osi
W polskich przepisach zawarto także nakaz korzystania z takich samych opon na jednej osi pojazdu. Nie mogą one różnić się między sobą parametrami technicznymi, takimi jak rozmiar czy wzór bieżnika.
Mandat za opony wystające poza obrys i inne uchybienia
Jako zagrożenie w ruchu drogowym funkcjonariusz dokonujący kontroli pojazdu potraktuje także opony wystające poza obrys pojazdu. Na mandat za to wykroczenie narażeni są przede wszystkim miłośnicy tuningu samochodowego, którzy decydują się na stosowanie rozmiarów opon innych niż zalecane przez producenta pojazdu.
Wysoki mandat może grozić także za jazdę na oponach zakazanych w polskim kodeksie. Do takich należą opony z kolcami oraz opony sportowe bez bieżnika – tzw. slicki. Karane jest także korzystanie z opon wyposażonych w łańcuchy przeciwpoślizgowe na drogach, które nie są pokryte śniegiem.
Warto zauważyć, że poza nałożeniem mandatu, w przypadku stwierdzenia złego stanu opon, zagrażającego bezpieczeństwu, kontroler ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu.
Tekst powstał przy współpracy z sklepopon.com