Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Poradnik

Modyfikacja świateł auta z USA na przykładzie Lincolna Continental



Lincoln Continental

Aby zarejestrować, a następnie legalnie użytkować na polskich drogach samochód ze Stanów Zjednoczonych należy go najpierw dostosować do obowiązujących w naszym kraju przepisów. Jedną z najistotniejszych modyfikacji, które należy przeprowadzić jest ta dotycząca zewnętrznego oświetlenia pojazdu. W poniższym artykule wyjaśniamy na czym ona konkretnie polega.

Samochody ze Stanów Zjednoczonych od zawsze budziły w naszej części świata sporą ciekawość, a niekiedy nawet i fascynację. Nie ma tym w nic dziwnego, ponieważ wiele z nich ma w sobie coś, co sprawia, że właśnie nimi chciałoby się pokonywać
kolejne kilometry. Oczywiście nie można tutaj generalizować, ale w powszechniej świadomości typowy przedstawiciel amerykańskiej motoryzacji jawi się jako duże, masywne auto o stylistyce wyraźnie odbiegającej od europejskich standardów, mające pod maską ogromny, niewysilony i dość prosty silnik, automatyczną skrzynię biegów, miękkie zawieszenie i bardzo wygodne wnętrze. Jego właściwości jezdne są przeciętne, podobnie zresztą jak materiały użyte do wykończenia kabiny, jednak tego typu wady nie są w stanie przysłonić faktu, że samochód ma charakter, który we współczesnej motoryzacji staje się niestety coraz bardziej deficytowy, co oczywiście mocno frustruje koneserów widzących w „czterech kółkach” coś więcej niż tylko środek transportu z punktu A do B. To właśnie tacy ludzie decydują się często na auta skonstruowane i wyprodukowane w USA. Warto jednak przypomnieć, że na tamtejszym rynku oferowane są także samochody lub wersje samochodów rodem z Europy i Japonii, które nie są dostępne gdzie indziej. One również nierzadko budzą u nas zainteresowanie i trafiają na nasze drogi. Jednak bez względu na pochodzenie, każde auto sprowadzone ze Stanów Zjednoczonych musi zostać dostosowane do polskich przepisów (chyba że zamierzamy zarejestrować je jako zabytek – wtedy przeróbki nie są konieczne).

Z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy podstawową kwestię stanowi modyfikacja zewnętrznego oświetlenia pojazdu, którą należy zacząć od reflektorów. W samochodach z USA jest bowiem tak, że światła mijania (potocznie zwane krótkimi) świecą w sposób symetryczny, tzn. zarówno lewe, jak i prawe generuje tak samo długi snop światła, oświetlając drogę na taką samą odległość. Tymczasem polskie

prawo wymaga, aby światła mijania świeciły w sposób asymetryczny: prawe powinno oświetlać drogę na większą odległość niż lewe, a swoim zasięgiem obejmować także pobocze. Kolejna rzecz wymagająca zmiany to przednie kierunkowskazy, które w amerykańskich autach są zintegrowane ze światłami pozycyjnymi. Zgodnie z naszymi przepisami te dwa rodzaje świateł muszą być rozdzielone, aby dało się z nich korzystać niezależnie. Przeróbki wymagają także tylne kierunkowskazy. W samochodach z USA świecą one na czerwono, a czasami są dodatkowo zespolone ze światłami hamowania, co oczywiście jest u nas niedozwolone. Trzeba je więc zmodyfikować tak, aby świeciły na pomarańczowo i w razie potrzeby odseparować od „stopów”. Poza tym należy pamiętać o zamontowaniu tylnych świateł przeciwmgłowych, które za Wielką Wodą nie są obowiązkowe, natomiast u nas – tak. To jednak nie wszystko, bowiem w nowszych autach koniecznością jest także komputerowe kodowanie sterownika zmodyfikowanych świateł. Niekiedy, aby wszystko działało jak należy ingerencji wymaga również instalacja elektryczna pojazdu.






Jeżeli już jesteśmy posiadaczami wymarzonego amerykańskiego samochodu i zlecamy stosowną modyfikację jego oświetlenia, to warto od razu pomyśleć o wprowadzeniu pewnych unowocześnień w tym zakresie. Głównie chodzi tutaj o udoskonalenie reflektorów mające na celu zapewnienie skuteczniejszego oświetlania drogi. Właśnie tak postąpił właściciel Lincolna Continentala z lat 2016-2020, który zgłosił się do krakowskiej firmy Auto Gamma. Nie był on zadowolony z jakości światła generowanego przez seryjne w tym modelu reflektory ksenonowe i postanowił powierzyć sprawę doświadczonym fachowcom. Za ich radą użytkownik amerykańskiej limuzyny podjął decyzję o zastąpieniu „ksenonów” światłami ledowymi. W efekcie reflektory Lincolna zostały zmodyfikowane z zastosowaniem projektorów Bi-LED LASER 3.0”. Reflektory ledowe są znacznie mocniejsze od „ksenonów”, nie wspominając nawet o klasycznych żarówkach, a przy tym zachowują swoją sprawność i wydajność przez długi czas. Charakteryzują się przy tym niskim poborem energii, co oznacza, że obciążają akumulator w mniejszym stopniu niż inne rodzaje lamp. Ponadto zapewniają autu nowocześniejszy i atrakcyjniejszy wygląd. Warto dodać, że soczewki Bi-LED można w powodzeniem montować praktycznie w każdym reflektorze, bez względu na to, jakie źródło światła było z nim zamontowane pierwotnie.

Wróćmy jednak do Continentala, ponieważ odświeżenie jego reflektorów nie skończyło się na instalacji Bi-LED-ów. Dodatkowo bowiem wnętrze lamp zostało oczyszczone, a następnie pomalowane na kolor czarny połysk. Zajęto się również kloszami, które wraz upływem czasu ulegają zużyciu. Ma na to wpływ wiele czynników, takich jak warunki pogodowe, temperatura, promieniowanie UV, piasek i drobne kamyczki wylatujące spod kół poprzedzającego pojazdu. Przybrudzone, zmatowiałe reflektory znacznie pogarszają efektywność oświetlania drogi, a jednocześnie prezentują się mało estetycznie. Na szczęście da się im przywrócić dawną świetność bez konieczności wymiany na nowe. Skuteczną metodą jest tutaj profesjonalne polerowanie i właśnie takiemu zabiegowi poddane zostały w Auto Gammie oryginalne reflektory Lincolna. Najpierw zdjęto z nich zmatowiałą, zżółkłą warstwę, a następnie nałożono na nie wysokiej klasy środek, który ma za zadanie wypełnić wszelkie szczeliny i rysy, zapewnić kloszowi pełną przejrzystość na długi czas oraz zabezpieczyć przed zgubnym wpływem promieniowania UV. Trzeba przyznać, że efekt końcowy jest naprawdę świetny – udoskonalone i odnowione reflektory zdecydowanie skuteczniej oświetlają drogę, a przy okazji bardzo ładnie wyglądają i w efekcie podnoszą wizualną atrakcyjność monumentalnego Continetala.







Lincoln Continental

Lincoln Continental po modyfikacji



Podziel się:




Luty 2023

Dziękujemy

Autogamma logo
za pomoc przy realizacji testu.

Zobacz ostatnie numery miesięcznika motoryzacyjnego:













Warte uwagi