Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Technika

Naturalny rozwój, czyli inwestycja w stół probierczy Hartridge CRi-Pro



stół probierczy Hartridge CRi-Pro

Wtryskiwacze paliwa stosowane w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych to niezwykle precyzyjne i zaawansowane podzespoły, których skuteczna diagnostyka odbywa się z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi serwisowych. Jednym z nich jest stół probierczy Hartridge CRi-Pro umożliwiający obsługę wtryskiwaczy praktycznie wszystkich marek i pozwalający dokładnie określić ich kondycję.

Na przestrzeni lat silniki z zapłonem samoczynnym przeszły nie lada rewolucję. Jej celem była nie tylko znaczna poprawa ich osiągów, ale także bardzo wyraźne ograniczenie zawartości szkodliwych substancji w gazach wydechowych, co osiągnięto zarówno dzięki zaawansowanym systemom oczyszczania spalin, jak i nowoczesnym układom wtryskowym, których kluczowym
elementem są niezwykle precyzyjne wtryskiwacze odpowiadające za dostarczenie paliwa do komór spalania. Ze względu na trudne warunki pracy oraz bardzo wysoką dokładność wykonania, a w efekcie wrażliwość na jakość oleju napędowego, z biegiem czasu ulegają one zużyciu. Na szczęście wiele z nich można naprawiać, co w założeniu ma przywrócić im fabryczne parametry. Naprawę musi jednak poprzedzić profesjonalna diagnostyka z użyciem specjalistycznego narzędzia, jakim jest stół probierczy. Umożliwia on wszechstronne przetestowanie wtryskiwaczy i pozwala dowiedzieć się, jaka jest aktualna kondycja każdego z nich. Problem w tym, że w silnikach Diesla stosowane są wtryskiwacze pochodzące od kilku różnych producentów. Stanowi to wyzwanie dla serwisów, które muszą zaopatrzyć się w sprzęt warsztatowy i oprogramowanie diagnostyczne kompatybilne z wtryskiwaczami każdej marki. Nie są to oczywiście tanie rzeczy, ale serwisy „z prawdziwego zdarzenia” zdają sobie sprawę, że do świadczenia usług o szerokim zakresie i na najwyższym poziomie specjalistyczny sprzęt jest niezbędny. Doskonałym przykładem jest tutaj krakowski serwis Bosch Diesel Centrum Transbud Nowa Huta. Dotychczas specjalizował się on w obsłudze aparatury wtryskowej marki Bosch, ale wychodząc naprzeciw potrzebom klientów postanowił rozszerzyć swoją ofertę o diagnostykę komponentów sygnowanych także przez innych producentów. W tym celu przedsiębiorstwo zakupiło stół probierczy najnowszej generacji o nazwie Hartridge CRi-Pro, który dołączył do posiadanego wcześniej wyposażenia marki Bosch. Nowe urządzenie otworzyło przed Bosch Diesel Centrum Transbud Nowa Huta zupełnie nowe możliwości. Hartridge CRi-Pro pozwala bowiem na testowanie wtryskiwaczy marek Delphi, Denso i VDO (a także Boscha, ale to akurat jest mniej istotne, bo jak wspomniano firma już wcześniej dysponowała stołem do obsługi podzespołów tego producenta), czyli praktycznie wszystkich, jakie można obecnie spotkać w pojazdach. Jeżeli natomiast chodzi o naprawy, to krakowski serwis oferuje je w przypadku elektromagnetycznych wtryskiwaczy Boscha i Delphi (wtryskiwacze typu piezoelektrycznego są nienaprawialne). Warto w tym miejscu dodać, że wtryskiwacze Delphi stosowane

są w samochodach już od wielu lat, jednak dotychczas, w razie ich usterki, użytkownicy skazani byli na zakup fabrycznie nowych części w ASO. Dopiero teraz Delphi udostępniło technologię naprawy swoich wtryskiwaczy, co stanowi świetną wiadomość dla osób, których auta są w nie wyposażone.

Wracając do stołu Hartridge CRi-Pro, to posiada on oficjalne oprogramowanie Delphi i jest podłączony do internetu, dzięki czemu potrzebne w danym momencie test plany, jak również aktualizacje można pobierać na bieżąco. Urządzenie chłodzone jest wodą, ma wymiennik ciepła i zużywa znaczne ilości prądu, a do jego pracy niezbędny jest specjalny płyn probierczy (czynnikiem napędowym nie jest tutaj bowiem zwykły olej napędowy ze stacji paliw). Posiada też ogromne oprzyrządowanie, w skład którego wchodzą m.in. imadła, chwytaki, a nawet mikroskop. Stół umożliwia sprawdzenie za jednym razem czterech wtryskiwaczy tego samego producenta (czyli kompletu ze standardowego samochodu osobowego), co pozwala wyraźnie skrócić czas diagnostyki. Aby przetestować dany wtryskiwacz stół trzeba najpierw uzbroić w odpowiednie przystawki (końcówki, adaptery, kabelki itd.), a następnie uruchomić odpowiedni test plan. Diagnostyka wtryskiwaczy zawsze przeprowadzana jest w sposób pełny i pozwala wykryć wszystkie usterki danego podzespołu. Czas diagnostyki jest różny w zależności od marki i typu wtryskiwacza. Niekiedy cały test plan może trwać dziesięć minut, a innym razem ponad godzinę. W ekstremalnym przypadku kompletne przetestowanie wtryskiwacza trwa godzinę i dziesięć minut. Jeżeli jednak w trakcie testowania zostanie wykryta jakaś poważna, kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania podzespołu usterka, to już na tym etapie zostaje on wyeliminowany - w takiej sytuacji dalsze prowadzenie testu pozbawione jest bowiem sensu. Istnieje też możliwość przetestowania wtryskiwaczy w sposób zgrubny, jednak wtedy można tylko określić, że jakiś parametr danego wtryskiwacza odbiega od normy, ale bez bliższych szczegółów. Mimo że stół jest skomputeryzowany, to do jego poprawnej obsługi potrzeba fachowca z co najmniej kilkuletnim doświadczeniem na podobnym stanowisku. Jest ono niezbędne, aby właściwie odczytać wyniki diagnostyki wtryskiwaczy. Po jej wykonaniu stół wyświetla bowiem protokół ze szczegółowymi wartościami poszczególnych parametrów istotnych dla pracy wtryskiwacza - bez odpowiedniej wiedzy popartej doświadczeniem otrzymanych danych nie da się prawidłowo zinterpretować. Dzięki informacjom zawartym w protokole specjalista może stwierdzić, która część podzespołu uległa uszkodzeniu i nadaje się do wymiany. Protokoły z poszczególnych testów są zapisywane zarówno na dysku wewnętrznym stołu, jak i chmurze Delphi. Dzięki temu serwis w razie potrzeby zawsze ma do nich dostęp. Po wykonaniu diagnostyki wtryskiwacza przygotowywany jest kosztorys naprawy, na podstawie którego klient sam może zdecydować, czy zlecić naprawę, czy kupić nową część. Gwarancja na usługę trwa jeden rok. Historia napraw każdego podzespołu, podobnie jak protokoły z testów, zapisywana jest w chmurze. Dzięki temu konkretną dokumentację można w dowolnym momencie ściągnąć w formie plików PDF i przekazać ją klientowi, gdy ten będzie potrzebował wiarygodnego dowodu przeprowadzonych dotychczas czynności serwisowych, co jest niezwykle istotne np. przy okazji sprzedaży auta.

stół probierczy Hartridge CRi-Pro

Warto wspomnieć również o tym, że dzięki zakupowi stołu Hartridge CRi-Pro krakowski serwis Bosch Diesel Centrum Transbud Nowa Huta zyskał dostęp do autoryzowanych szkoleń Delphi, pozwalających na bieżąco uzupełniać wiedzę. Kluczowe znaczenie ma także możliwość zakupu oryginalnych części do wtryskiwaczy bowiem Delphi zastrzegło sobie, że dostęp do nich, za pośrednictwem legalnego dystrybutora, mają wyłącznie te serwisy, które zaopatrzyły się w ich stół. W tym miejscu należy dodać, że obecnie takich urządzeń jest w Polsce tylko kilkanaście. Na tej podstawie łatwo wywnioskować, że profesjonalną naprawę wtryskiwaczy marki Delphi mogą na dzień dzisiejszy wykonywać tylko nieliczne placówki, wśród których jest Bosch Diesel Centrum Transbud Nowa Huta. Dostęp do oficjalnych części Delphi sprawia, że klient zyskuje pewność, iż do naprawy wtryskiwaczy z jego samochodu nie zostaną zastosowane części niewiadomego pochodzenia, których jakość stanowi zagadkę. Zresztą zamienników po prostu nie opłaca się stosować ze względu na ewentualne późniejsze reklamacje, nadszarpnięcie zaufania klientów czy możliwość potencjalnej utraty autoryzacji. Korzystanie tylko z oryginalnych części to komfortowa sytuacja także dla serwisu, który ma pewność, że daje klientowi produkt, który działa poprawnie, bez absolutnie żadnych zastrzeżeń. Natomiast jeśli po naprawie i zamontowaniu w aucie podzespół nadal funkcjonuje w sposób niewłaściwy to wiadomo, że źródło problemu nie leży po stronie zastosowanych części.





stół probierczy Hartridge CRi-Pro

Stół probierczy Hartridge CRi-Pro














Podziel się:




Grudzień 2023

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi