Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Poradnik

Komplikacje z kołami wyposażonymi w czujniki ciśnienia



Czujniki ciśnienia

Kilka lat temu - dokładnie od 1 listopada 2014 roku - pod sztandarem poprawy bezpieczeństwa na drogach jako obowiązkowe wyposażenie samochodów wprowadzono czujniki ciśnienia opon. Jednak to udogodnienie spowodowało dodatkowe komplikacje dla kierowców. Warto zdawać sobie z nich sprawę.

TPMS (Tire Pressure Monitoring System), czyli czujnik ciśnienia opony ma bardzo niewielki zakres obowiązków, który został ograniczony do przekazywania informacji kierowcy iż z oponą w samochodzie jest wszystko
w porządku lub uległa awarii i schodzi z niej powietrze. Ze względu na sposób działania rozróżnia się dwa typy czujników: pośrednie oraz bezpośrednie. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, jednak łączy je fakt że nie są elementem dodatkowym samochodu, a jego integralną częścią wymaganą do jego sprawnego działania.

Pośredni czujnik, zwany również obwodowym, w swoim działaniu korzysta z czujników prędkości obrotowych kół. Spadek ciśnienia w oponie sprawia, że średnica koła ulega zmniejszeniu, co oznacza jej awarię i w takim przypadku na wyświetlaczu komputera pokładowego pojawia się komunikat o awarii koła. Niewątpliwą wadą powyższego rozwiązania jest brak precyzyjnych wartości ciśnienia w oponach. Zaletą natomiast brak konieczności jego programowania, jak również praktycznie całkowita jego bezobsługowość oraz długowieczność.

Czujnik bezpośredni jest dodatkowym elementem umiejscowionym wewnątrz koła, który na bieżąco – i precyzyjnie – mierzy ciśnienie w oponie oraz za pośrednictwem fal radiowych lub Bluetootha (Tesla) wysyła dane

do komputera samochodu. Wadą powyższego rozwiązania jest podatność na uszkodzenie czujnika w trakcie demontażu oraz montażu opony, jak również jego żywotność gdyż do jego zasilania służy zalana w nim – i niewymienialna – bateria. Kiedy ulegnie rozładowaniu, konieczny jest zakup nowego czujnika, jednak nie dowolnego, a pasującego do konkretnego modelu samochodu. To ważne, gdyż źle dobrany może nie dać się zakodować i nie będzie identyfikowany przez auto. To niejedyna komplikacja wynikająca z posiadania w samochodzie czujników bezpośrednich. Kolejna występuje przy wymianie opon, a nawet całych kół. Posiadając dwa komplety kół konieczne jest sklonowanie czujników, jednak i to – przy wymianie – może wywołać konieczność dodatkowej ingerencji, czy to w samochodzie przypisując czujniki do nowego ogumienia, czy też za pośrednictwem specjalistycznego urządzenia, i to nawet jak wcześniej były w nim zakodowane. Wynika to z faktu przerwania połączenia pomiędzy czujnikami, a samochodem w trakcie wymiany. Jakiego typu operację trzeba przeprowadzić uzależnione jest od konkretnego modelu, stąd najlepiej wymianę ogumienia wykonywać w specjalistycznym serwisie. Powód takiego postępowania jest jeszcze jeden: są modele, które automatycznie nawiązują komunikację z czujnikami, wtedy nie ma konieczności programowego działania, a wystarczy przejechać niewielki odcinek drogi, aby wskazania ciśnienia w oponach pojawiły się.

Obojętne czy samochód został wyposażony w czujniki pośrednie, czy bezpośrednie nie są one zamienialne. co oznacza że jeżeli producent przewidział w aucie czujnik bezpośredni, to tylko taki może być zamontowany, również co do formy komunikacji z samochodem O tym jaki rodzaj czujników posiada auto można samodzielnie się przekonać, i to w bardzo prosty sposób. Jeżeli na ekranie samochodu wyświetlane są informacje o aktualnym ciśnieniu w poszczególnych oponach, oznacza to że zamontowane zostały czujniki bezpośrednie. Kiedy takiej informacji brakuje, samochód wyposażony został w pośrednie. Bez względu na posiadane czujniki (również jeżeli w samochodzie, w którym fabrycznie ich nie było) budowa felgi jest taka sama.





Czujniki ciśnienia












Podziel się:




Sierpień 2023

Zdjęcie: Continental AG

Dziękujemy firmie Harp z Krakowa za pomoc przy realizacji tekstu

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi