Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Poradnik

Jeździsz na oponach wielosezonowych? Nie zapomnij odwiedzić wulkanizacji



Wulkanizacja a opony wielosezonowe

Popularność opon wielosezonowych, zwanych również całorocznymi, rośnie. O ile poruszanie się na nich zwalnia kierowców z sezonowej wymiany opon, to w błędzie będzie ten kto myśli, że są one bezobsługowe. Nie są i warto pamiętać o kilku zasadach ich użytkowania. Nie jest to żadne naciągactwo.

Posiadanie dwóch kompletów opon – letnich i zimowych – w praktyce wymusza ich wymianę na samochodzie wraz ze zmianą pogody i nadejściem właściwego
okresu na ich eksploatację. Co nie powinno dziwić nikogo, właśnie wtedy panuje największy ruch w zakładach wulkanizacyjnych. Zwolnieni z tego przywileju (nie obowiązku, bo w Polsce takowy nie występuje) są kierowcy niedbający o bezpieczeństwo, jak również ci posiadający opony wielosezonowe. Ba, mogą oni właśnie wtedy, jeżeli czują taka potrzebę, z uczuciem wyższości, w tempie spacerowym, przejechać się wzdłuż ustawionej kolejki samochodów przed serwisem oponiarskim. Nikt im tego nie zabroni. Jednak ważne jest aby pamiętali, że opony wielosezonowe również wymagają zaangażowania z ich strony, tym samym nie powinni całkowicie zapomnieć o lokalizacji serwisu. Powodów jest kilka.

W trakcie eksploatacji, opony nie tylko się zużywają ale – wraz z felgami – „odpierają ataki” nierówności nawierzchni, które mogą spowodować rozważenie kół, a co za tym idzie przyśpieszone zużycie elementów układu kierowniczego oraz zawieszenia. Teoretycznie niewyważone opony, jak również jedną z nich, można odczuć za pośrednictwem wibracji na kierownicy. Jednak nie jest to regułą i poleganie tylko na tych objawach nie wydaje się być zbyt rozsądne. Warto zatem nie oszczędzać w trakcie użytkowania

opon wielosezonowych i przynajmniej raz w roku (jak zalecają specjaliści) udać się do zakładu wulkanizacyjnego gdzie zostanie sprawdzona ogólna kondycja opon i równomierność ich zużycia. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku, zostaną one wyważone, a następnie powtórnie zamontowane na samochodzie. Co równie istotne, opony w zależności od tego na której osi pojazdu się znajdują, zużywają się w różnym tempie: szybciej te napędzające samochód. Stąd, korzystając z okazji warto zamienić je miejscami, te z tylnej osi dać na przednią i odwrotnie. Pozwoli to na równomierne zużycie wszystkich opon w trakcie całej ich żywotności.

Coroczna wizyta w zakładzie wulkanizacyjnym nie wydaje się być zbyt dużym wyrzeczeniem aby zadbać o właściwą kondycję nie tylko opon, ale w efekcie całego samochodu. Kierowcom, którzy chcieliby narzekać iż wiąże się to z wydatkiem pieniędzy, warto przypomnieć, że w momencie zakupu opon wielosezonowych zaoszczędzili je. Zamiast kupić osiem – po cztery na każdy sezon – kupili cztery, a cena za opony całoroczne nie odbiega od tej którą trzeba zapłacić za opony letnie, czy też zimowe.





Wulkanizacja a opony wielosezonowe












Podziel się:




Maj 2023

Zdjęcia źródłowe: Hankook, flaticon; kolaż: studio.kdk.pl

Dziękujemy firmie Harp z Krakowa za pomoc przy realizacji tekstu

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi