Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Technika

Jak wyglądają testy Euro NCAP



Euro NCAP

Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że o tym jak bezpieczny jest dany model świadczy wynik testu przeprowadzony przez Euro NCAP. Uwzględniają je chyba wszyscy producenci oferujący swoje samochody nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Ważne zatem jest na czym zatem polegają przeprowadzane testy.

Euro NCAP, czyli Europejski Program Oceny Nowych Samochodów został założony w 1997 roku przez ministerstwa
transportu i posiada siedzibę w Leuven. Obejmuje on kluby samochodowe, stowarzyszenia ubezpieczeniowe i instytuty badawcze w ośmiu krajach europejskich. Zajmuje się on testami zderzeniowymi aktualnych modeli pojazdów, ich ocenie bezpieczeństwa czynnego oraz biernego, a także bezpieczeństwem ratowniczym i ewakuacyjnym. Początkowo ocenie poddawano tylko wyniki testów zderzeniowych. Obecnie oceny aktywnych systemów bezpieczeństwa, a także systemów wspomagania kierowcy mają większe znaczenie w ocenie ogólnej. Co dwa lata kryteria ocen były zaostrzane, tak działo się do 2019 roku. Od 2020 roku przyjęto trzyletnie interwały. Obecnie obejmują one nie tylko scenariusze bezpieczeństwa czynnego i biernego, ale także trzeciorzędne aspekty bezpieczeństwa, takie jak wezwanie alarmowe oraz informacje o uszkodzonych pojazdach dla zintegrowanego systemu ratowniczego.

Obecnie obowiązujący protokół testów Euro NCAP wszedł w życie w 2020 roku. Co nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem jest bardziej wymagający niż poprzedni. Wprowadzone zmiany miały na celu uzyskanie bardziej realistycznej symulacji rzeczywistych wypadków i ich skutków. Do 2019 roku test zderzenia czołowego polegał na wjechaniu z prędkością 64 km/h w litą ścianę z odkształcalną barierą. Od początku 2020 roku w teście wykorzystuje się 1400-kilogramową mobilną barierę poruszającą się w kierunku nadjeżdżającego pojazdu z prędkością 50 km/h, który również przemieszcza się z taką samą prędkością. Ponadto, do przetestowania bezpieczeństwa kierowcy, stosuje się nową generację manekina testowego THOR-50M (Test device for Human Occupant Restraint), który lepiej odwzorowuje organizm ludzki i reprezentuje przeciętnego dorosłego mężczyznę ważącego 76,6 kg. Zmiany objęły również



testy zderzenia bocznego. Prędkość bariery zwiększono z 50 km/h do 60 km/h, a jej masę z 1300 do 1400 kilogramów. Zmiany te oznaczają, że pojazd testowy musi bezpiecznie pochłonąć o 55% więcej energii kinetycznej niż poprzednio.

Bardziej rygorystyczne stały się także wymagania dotyczące autonomicznego hamowania awaryjnego, między innymi poprzez włączenie większej liczby scenariuszy skrzyżowań, a także ochronę dla rowerzysty przechodzącego przez jezdnię pod kątem prostym do kierunku jazdy i wychodzącego zza przeszkody. Zakres prędkości dla scenariuszy autonomicznego hamowania został rozszerzony o 10 i 15 km/h.

Obecnie ocenia się również bezpieczeństwo po wypadku, poprzez umieszczenie w pojazdach kart charakterystyki (SDS) w pięciu językach oraz funkcji eCall+ do automatycznej komunikacji z służbami ratunkowymi. Oceniany jest również system Multi-Collision Brake i system wykrywania zmęczenia, dostarczający dźwiękowo-wizualne ostrzeżenie. Końcowy wynik opiera się na sumie indywidualnych wyników w czterech kategoriach: ochrona dorosłych pasażerów, ochrona dzieci, ochrona niechronionych użytkowników dróg i systemy wspomagania bezpieczeństwa.





Euro NCAP

Tesla model S














Podziel się:




Styczeń 2023

Zdjęcia: Euro NCAP

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi