ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) jest niemieckim automobilklubem. Został założony 24 maja 1903 roku w Stuttgarcie i jest jedną z największych organizacji tego typu na świecie. Jego działalność jest bardzo szeroka. Testuje on nowe samochody, zbiera dane na temat ich awaryjności, zajmuje się badaniami
bezpieczeństwa tuneli i promów, oferuje ubezpieczenia komunikacyjne, czy chociażby posiada własną, rozbudowaną sieć pomocy drogowej. ADAC przeprowadza również niezależne testy opon, na potrzeby których stworzył autorski system oceniania. Składa się on z siedmiu kategorii w zakres których wchodzi sprawdzenie opon pod kierunkiem:
- zachowania na mokrej nawierzchni (wynik testu stanowi 30% oceny końcowej opony),
- zachowania na ośnieżonej nawierzchni (20%),
- zachowania na suchej nawierzchni (15%),
- zachowania na oblodzonej nawierzchni (10%),
- żywotności opony (10%),
- zużycia paliwa (10%),
- generowanego hałasu (5%).
W każdej kategorii przyznawane są punkty w przedziale od 0,6 do 5,5, gdzie najniższa wartość oznacza najlepsze właściwości. Tym samym, im mniej opona zdobędzie punktów tym jest lepsza. Wyniki poszczególnych kategorii są sumowane i wyciągnięta z nich zostaje średnia, która jest oceną końcową dla danej opony. Stanowi ona również rekomendację ADAC zawierająca się w przedziałach: bardzo dobra (nota od 0,6 do 1,5), dobra (1,6 - 2,5), zadowalająca (2,6 - 3,5), dostateczna (3,6 - 4,5), niedostateczna (4,6 - 5,5).
Aby przeprowadzone testy były rzetelne, obiektywne i maksymalnie miarodajne
opony pozyskiwane są przez ADAC z różnych punktów dystrybucyjnych, bez wiedzy i kontaktu z producentami ogumienia. Tym samym cały test jest wolny od jakichkolwiek ich wpływów.
My postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się wynikom testów opon zimowych w rozmiarze 215/60 R16, jednak nie podając tylko ich ocen końcowych, a szczegółowe dane jak wypadły w poszczególnych kategoriach. Doszliśmy bowiem do wniosku, że wypadkowy wynik, w niektórych przypadkach, może nie do końca oddać rzeczywiste parametry opony, gdyż jeżeli w jednej kategorii opona uzyskała niską notę, a w drugiej wysoką, to jej końcowy wynik znajdzie się w okolicach średniej punktowej. A przecież kierowcy są różni i dlatego ich oczekiwania wobec opon mogą być inne. Dzięki pełnej prezentacji wyników, przy wyborze opony, każdy z nich będzie mógł brać pod uwagę tylko te jej parametry, które są dla niego istotne.