Pomimo ciągłego rozwoju opon ciągle zdarza się, iż ulegają one defektom, co skutecznie
niweczy podróż. W takim wypadku konieczna jest samodzielna naprawa opony na miejscu, wezwanie lawety lub zmiana koła z defektem na zapasowe (dojazdowe). Większość osób decydowała się na ostatnią opcję, która wymagała sporej liczby operacji. Konieczne było poluzowanie koła, następnie podniesienie samochodu, odkręcenie koła i zastąpienie go zapasowym. Zwolnienie lewarka i dokręcenie koła kończyło całą procedurę. Dzięki zastosowaniu zestawu naprawczego wszystko to zostało znacznie uproszczone i ułatwione, a doprowadzenie opony do stanu w którym będziemy mogli jechać znacznie szybsze. Należy jednak pamiętać żeby postępować zgodnie z instrukcja przypisaną do konkretnego zestawu naprawczego. A są one różne.
Na rynku można spotkać dwa rodzaje zestawów naprawczych, których zastosowanie jest takie samo, jednak różnią się zawartością. Pierwszy składa się z naboju z płynem uszczelniającym oraz kompresora służącego do napompowania opony. To je najczęściej można spotkać jako fabryczne, dokładane przez producentów samochodów. Drugi jest jednoelementowy i posiada postać aerozolu. Nie jest on dedykowany do konkretnych modeli, co powoduje że istotne jest, aby przy zakupie zwrócić uwagę, czy wielkość opony
którą posiadamy w samochodzie będzie w stanie uszczelnić. Tym samym dobrać taki, który temu podoła. Oba rodzaje zestawów naprawczych łączy jedno: nie wpływają one na wyważenie koła.
Zastosowanie zestawu naprawczego nie gwarantuje, że oponę będzie można naprawić. Jednak nie jest to wina samego urządzenia, a wcześniejszego naszego zachowania, a konkretnie odległości którą przebyliśmy na zepsutej oponie. Poruszanie się, kiedy nie znajduje się w niej powietrze, jak również gdy jest go minimalna ilość jest dla niej skrajnym wysiłkiem, a dla nas może oznaczać ponadnormatywne koszty związane z zakupem nowej opony. Stanie się tak w sytuacji kiedy struktura wewnętrzna opony ulegnie uszkodzeniu, co automatycznie kwalifikować ją będzie do wymiany, a nie naprawy.
Należy pamiętać, że pomimo nazwy „zestaw naprawczy” nie naprawia on uszkodzonej opony, a jedynie uszczelnia i doprowadza do stanu, w którym można dojechać do najbliższej wulkanizacji, gdzie zostanie przeprowadzona faktyczna, i zgodna ze sztuką, naprawa opony, która pozwoli na dalsze bezpieczne kontynuowanie podróży. Kolejnym istotnym faktem jest droższa naprawa takiej opony, gdyż do standardowych procedur dochodzą prace związane z oczyszczeniem opony i felgi z płynu uszczelniającego, co podnosi koszty takiej naprawy.