Zdjęcie źródłowe: Polestar, freepik; kolaż: studio.kdk.pl
Zdjęcie źródłowe: Polestar, freepik; kolaż: studio.kdk.pl
Zdjęcie źródłowe: Wavebreakmedia, Mercedes-Benz AG: studio.kdk.pl
KONIEC GALERII
Samochody są coraz bardziej skomplikowane, to fakt któremu nie da się zaprzeczyć. Nawet te, które napędzane są silnikiem (silnikami) elektrycznym, bo o ile nie posiadają one niektórych elementów, które są konieczne do poprawnego działania modeli wyposażonych w tradycyjne napędy, to zostały one zastąpione innymi. Każdy kierowca wie, że samochody się psują, gdyby było inaczej niepotrzebne byłyby części zamienne do nich, jak również gwarancja, którą udzielają producenci. Jednak pewien rodzaj usterek jest bardziej irytujący od pozostałych, bo nie wynika on z eksploatacji pojazdu, a z jego wykonania. Jeszcze gorzej jak usterka ma wpływ na bezpieczeństwo poruszania się samochodem.
Firma J.D. Power co roku przygotowuje raport konsumencki (opublikowany pod koniec pierwszego półrocza bieżącego roku), który dotyczy jakości samochodów na rynku amerykańskim. Najnowszy oparty został na informacjach pochodzących od ponad 84 tysięcy użytkowników pojazdów z roku modelowego 2022, z których każdy odpowiedział na 223 pytania zawarte w ankiecie. Kluczowe wnioski z niego płynące pokazują że pogorszyła się jakość samochodów (o 11% względem badania z roku poprzedniego), a większą zawodność
wykazują pojazdy z segmentu premium. Najczęściej wskazywane usterki związane były z działaniem systemów inforozrywki (w 45 pojazdach na 100). Najwyższą jakość uzyskała marka Buick (139 usterek na 100 samochodów), na drugim miejscu znalazł się Dodge (143 / 100), a trzecie przypadło Chevroletowi (147 / 100). Wśród producentów pojazdów z segmentu premium najwyższe miejsce, a tym samym jakość, odnotował Genesis (156 / 100), następny był Lexus (157 / 100), a pierwszą trójkę zamknął Cadillac (163 / 100). W raporcie niskie wyniki zanotowały marki posiadające w swojej ofercie tylko pojazdy elektryczne. Tesla uzyskała 226 usterek na 100 samochodów, a Polestar 328.
Przejdźmy do Polski dodatkowo zawężając kryteria tylko do tych usterek, które zagrażają bezpieczeństwu.
- W Porsche Boxster (981) oraz Cayman (981), które zostały wyprodukowane w Niemczech, może dojść do złamania jednego lub obu mocowań wahaczy w części bocznej wspornika. Jeśli oba mocowania ulegną uszkodzeniu, będzie to skutkowało zaburzeniem prowadzenia kół, co może doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem;
- W marce Peugeot (modele: 208 i 2008) oraz DS modelu DS3 Crossback oprogramowanie pojazdu może być nieaktualne, co może spowodować zatrzymanie silnika podczas jazdy i braku możliwości jego uruchomienia przez 10 minut;
- W Hyundaiu IONIQ AE EV (produkcja w Korei Południowej od 21 stycznia 2016 r. do 29 czerwca 2019 r.), niezbędne jest przeprowadzenie aktualizacji oprogramowania układu VCULDC oraz zamontowanie zestawu naprawczego przewodu masowego 3-fazowego elektrycznego silnika napędowego;
- W Mercedesie Sprinter (typ 907), wyprodukowanym w Niemczech, kanał kablowy wiązki przewodów
alternator-rozrusznik może nie być prawidłowo zamocowany w odpowiednim miejscu. W takim przypadku kanał kablowy może opuścić się na wspornik skrzyni biegów, co z czasem może spowodować przetarcia. W przypadku przetarcia izolacji przewodu elektrycznego może dojść do zwarcia i pożaru pojazdu. Dodatkowo może pojawić się tymczasowa usterka funkcji blokady postojowej po stronie skrzyni biegów. Jeśli w takim przypadku kierowca nie zaciągnął ręcznego hamulca postojowego podczas parkowania pojazdu (wbrew zaleceniom instrukcji obsługi), pojazd może się stoczyć, co powoduje ryzyko wypadku. Jeśli kierowca nadal znajduje się na fotelu kierowcy, gdy pojazd zaczyna się toczyć, można natychmiast zatrzymać samochód, zaciągając hamulec główny;
- W Citroënie C4 sprężyny tylnego zawieszenia oraz ich wsporniki mogą być niezgodne z technologią fabryczną, co może doprowadzić do wypadku w wyniku odłączenia się jednego z tych elementów;
- W Mazdach wirnik w niskociśnieniowej pompie paliwowej może ulec deformacji, powodując usterkę pompy paliwowej. Awaria ta może spowodować, że silnik nie uruchomi się i/lub zgaśnie, zwiększając ryzyko wypadku. Powyższa usterka dotyczy modelu CX5 (KE/KF, produkcja od 03.04.2018 r. do 12.12.2018 r.), 6 (GJ/GL, produkcja od 03.04.2018 r. do 27.10.2018 r.), MX-5 (ND, produkcja od 05.04.2018 r. do 30.10.2018 r.), CX-9 (TB, produkcja od 16.04.2018 r. do 23.11.2018 r.), CX-3 (DK, produkcja od 18.10.2017 r. do 06.11.2018 r.), 2 (DJ, produkcja od 18.10.2017 r. do 21.02.2020 r.), 3 (BM/BN, produkcja od 23.04.2018 r. do 26.01.2019 r.) wyprodukowanych w fabrykach w Japonii i Meksyku. Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte zostały łącznie 6 943 pojazdy;
- W Mercedesie CLA (BR 118) i Klasie A (BR 177), wyprodukowanych od 25.06. do 08.07.2020 r., połączenie śrubowe zasilania elektrycznego układu wspomagania może być zabrudzone przez pozostałości kleju stosowanego na gorąco. W tym przypadku efekty starzenia się kleju mogą prowadzić do utraty siły zacisku, a tym samym - z czasem - do poluzowania połączenia śrubowego, co może skutkować przerywaniem zasilania. Może to prowadzić do awarii wspomagania przekładni kierowniczej podczas jazdy;
- W Mercedesie Citan (typ 415), wyprodukowanym we Francji, podczas wizyty w warsztacie mogło zostać wgrane oprogramowanie, które nie jest przewidziane do zainstalowanego w pojeździe modułu sterującego ESP, co może mieć negatywny wpływ na funkcje ESP;
- W Mercedesach GLE/GLS (167), Klasa C (205), Klasa E (213), Klasa S (222), Klasa S (223), Klasa E Coupe/Cabriolet (238), GLC (253), CLS (257) i Klasy G (463), z silnikiem wysokoprężnym z pompą płynu chłodzącego - sterowaną podciśnieniem, wyprodukowanych od 27.01.2017 r. - 12.10.2021 r., może zaistnieć nieszczelność między obwodami chłodzenia i podciśnienia. W takim przypadku płyn chłodzący może dostać się do obwodu podciśnienia i spowodować uszkodzenie różnych elementów, prowadząc do, między innymi, wyłączenia zaworu recyrkulacji spalin i skutkować zwiększoną emisją spalin i zużyciem paliwa. Jeżeli elektryczny zawór przełączający recyrkulacji spalin będzie narażony na działanie płynu chłodzącego, może dojść do ciągłego wzrostu temperatury tego elementu i ryzyka pożaru z powodu reakcji elektrochemicznej. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 9 821 pojazdów;
- W Oplu Corsa F RM 2020, 2021 (produkcja Hiszpania) wyposażonym w reflektory ECOLED, kierowca może nie zostać ostrzeżony o wadliwym działaniu kierunkowskazu z powodu braku autodiagnostyki;
- W Oplu Corsa e-BEV RM 2021 (produkcja Hiszpania) istnieje możliwość wystąpienia utraty potencjalnej mocy napędowej, braku możliwości ponownego uruchomienia lub przemieszczenia pojazdu przez kilka minut. Przyczyną jest możliwość wystąpienia przejściowego problemu z połączeniem wewnętrznym w układzie elektronicznym DC/DC;
- W modelu DS7 Crossback zamontowane fabrycznie tylne opony mogą ulec przedwczesnemu zużyciu od strony wewnętrznej, co może doprowadzić do nagłej utraty ciśnienia w oponach;
- W Toyotach (modele: Yaris, GR Yaris i C-HR, wyprodukowanych w Japonii, Francji i Turcji od 20.03.2020 r. do 02.08.2021 r.) wyposażonych w czujnik fal milimetrowych (czujnik radarowy) oraz kamerę w celu wykrycia przed sobą obiektów takich jak inny pojazd, inicjacja czujnika radarowego mogła nie zostać prawidłowo zakończona w zakładzie produkcyjnym pojazdu. W takiej sytuacji czujnik radarowy nie zostanie aktywowany, a system PCS (Pre-Collision System) pojazdu nie będzie w stanie wykryć innego pojazdu przed sobą oraz nie zapewni ostrzeżenia o przeszkodzie lub wspomagania hamowania zgodnie z założeniami projektowymi w sytuacjach drogowych, które w normalnych warunkach spowodowałyby aktywację systemu PCS. Dodatkowo pojazd nie wyświetli kierowcy lampki kontrolnej ani komunikatu, że system PCS nie działa. Kampanią naprawczą objęte zostały w Polsce 18 284 samochody;
- W Mercedesach Klasa C oraz Klasa S (typ 206,223) wyprodukowanych w okresie 01.11.2020 r. - 01.06.2021 r., moduł sterujący wykrywania statusu zajętości fotela może w przypadku wyłączenia pojazdu przez moduł sterujący poduszki powietrznej zostać na stałe dezaktywowany. W wyniku tego poduszka powietrzna pasażera może zostać dezaktywowana pomimo tego, iż na fotelu pasażera znajdować będzie się osoba;
- W Mercedesie EQB (typ 243) wyprodukowanym w okresie 29.07. - 07.12.2021 r., mechanizm składania oparcia drugiego rzędu foteli może nie być zgodny ze specyfikacjami. Po aktywnym odblokowaniu oparcia środkowe oparcie fotela może się wprawdzie odblokować, lecz nie złoży się automatycznie zgodnie z przeznaczeniem. Odblokowanie oparcia fotela może zatem nie być wyraźnie rozpoznawalne dla osób znajdujących się w pojeździe, co zwiększa ryzyko obrażeń;
- W Mercedesie-AMG GT Black Series (BR 190) wyprodukowanym w okresie 10.10.2019 r. - 22.12.2021 r., długość wiązek przewodów przednich czujników prędkości obrotowej kół może nie być zgodna z wymaganiami. Niektóre manewry, takie jak pełny skręt kierownicy lub pełne wysunięcie/wsunięcie zawieszenia, mogą powodować naprężenia rozciągające, a w konsekwencji uszkodzenie wiązki przewodów. W takim wypadku nie można wykluczyć pogorszenia działania systemów regulacji dynamiki jazdy, co zwiększa ryzyko wypadku;
- W Fordzie Mustang Mach-E wyprodukowanym w fabryce Cuautitlan pomiędzy 24.02.2020 r. a 18.06.2021 r., przednia szyba oraz szklany dach panoramiczny mogły zostać niewystarczająco przyklejone do pojazdu;
- W modelu 308 marki Peugeot zewnętrzne klamki drzwi mogą być wadliwe, co może stwarzać ryzyko otwarcia się drzwi podczas jazdy;
- W Oplach Vivaro C i Zafira Life RM 2022 wyprodukowanych we Francji, prawidłowe zablokowanie zagłówków przedniej kanapy modułowej może okazać się niemożliwe;
- W Land Roverze Discovery (produkowanym w latach 2018-2019 w Wielkiej Brytanii) może dojść do bezpośredniego kontaktu przewodu paliwowego z innymi elementami silnika, co z czasem może spowodować jego uszkodzenie oraz w konsekwencji wyciek paliwa, co grozi pożarem;
- W Peugeocie 508 może dojść do wycieku paliwa z układu zasilania dodatkowego ogrzewania, co w przypadku kontaktu z zewnętrznym źródłem ciepła może spowodować jego zapalenie;
- W Fiacie Tipo może dojść do uszkodzenia zmęczeniowego stylizowanych obręczy kół;
- W Renault Arkana (produkcja w fabryce w Busan - Korea Południowa - w okresie od 11.10.2019 r. do 21.11.2021 r.) w przypadku maksymalnego skręcenia kół do położenia końcowego może dojść do przegrzania w module elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. W takiej sytuacji na zestawie wskaźników pojawi się sygnalizacja STOP wraz z komunikatem. Możliwa jest również utrata funkcji wspomagania układu kierowniczego;
- W Kiach Soul wyprodukowanych od lipca 2013 r. do czerwca 2014 r. (kod modelowy PS) w przypadku kolizji oba przednie czujniki zderzenia (lewy i prawy) mogą się rozłączyć, co może mieć wpływ na zadziałanie poduszek powietrznych;
- W BMW (modele: X1 (F48), X2 (F39), Seria 2 Gran Tourer (F46) i Seria 3 M3 (G80), BMWi, model i3 (I01)) oraz MINI (modele: Countryman (F60), Clubman (F54), Hatch 5-drzwiowy (F55) i Cabrio (F57)) wyprodukowanych w Niemczech, mogło dojść do uszkodzenia generatora gazu, co może prowadzić do zmniejszenia funkcji przytrzymującej w przypadku poważnego wypadku. Ponadto może wystąpić zwiększone przemieszczenie wstępne, a także powstawanie iskier, co zwiększa ryzyko pożaru;
- W Porsche Cayenne (9YA/9YB), wyprodukowanych w Niemczech, geometria zawieszenia tylnej osi może wykazywać odchylenia. W samochodach o większym przebiegu nieprawidłowe ustawienie zawieszenia może powodować zużywanie się opon w tylnej osi. W rezultacie nie można zapewnić stabilności przy dużych prędkościach pojazdu;
- W Lexusie NX (produkcja w Japonii od 16.11.2021 r. do 24.01.2022 r.) może dojść do odłączenia się przedniego amortyzatora od obszaru mocowania powodując utratę stabilności prowadzenia pojazdu oraz zwiększając ryzyko wystąpienia kolizji;
- W Mercedesie Klasa S (typ 223) wyprodukowanym w okresie 17.06.2020 r. - 19.03.2021 r., mocowanie śrubowe modułu sterującego poduszki powietrznej może być wykonane niezgodnie ze specyfikacją. W takim przypadku moduł sterujący poduszki powietrznej może wykryć nieprawidłowe wartości przyspieszenia podczas jazdy, co może skutkować niezamierzonym uruchomieniem systemu zabezpieczającego przed skutkami wypadków w pojeździe. Ponadto, w razie wypadku, mogą zostać zarejestrowane nieprawidłowe wartości przyspieszenia, co może skutkować nieprawidłowym działaniem systemów zabezpieczających przed skutkami wypadków i zwiększać ryzyko wypadków i odniesienia obrażeń;
- W Alfa Romeo (modele: Giulia i Stelvio) wyposażone w funkcję automatycznego ustawiania reflektorów (AFLS), mogły zostać wyprodukowane z nieskalibrowanymi automatycznymi czujnikami położenia reflektorów;
- W Citroënie C5 Aircross oraz DS7 Crossback występuje ryzyko wycieku paliwa z układu zasilania dodatkowego ogrzewania, co w przypadku kontaktu z zewnętrznym źródłem ciepła może spowodować jego zapalenie;
- W Jeepach (modele: Wrangler i Gladiator) w module sterującym układu płynu DEF (Diesel Exhaust Fluid - AdBlue) stwierdzono anomalię oprogramowania, która może spowodować, że system będzie działał w sposób, dla którego nie został zaprojektowany;
- W BMW Serii 2 Active Tourer (U06) oraz BMWi iX (I20) - wyprodukowanych w Niemczech - kontrolka oraz komunikat kontrolny układu bezpieczeństwa biernego mogą nie być wyświetlone w przypadku błędu układu bezpieczeństwa biernego, w efekcie kierowca nie będzie poinformowany o awarii;
- W Toyocie Proace (produkcja we Francji od 24.11. do 15.12.2021 r.) jeden lub dwa zagłówki w przednim, dwuosobowym siedzeniu mogą być nieprawidłowo zablokowane. W takim przypadku odpowiednie oparcie głowy pasażera może nie być zapewnione. Ponadto istnieje ryzyko, że zagłówek może całkowicie wypaść z oparcia siedzenia;
- W Kiach Sorento z silnikiem diesla (wyprodukowanych w Korei Południowej od maja 2014 r. do lutego 2020 r. - kod modelowy UM) z powodu potencjalnego uszkodzenia konektora złącza może przegrzewać się grzałka PTC (positive temperature coefficient). Może to prowadzić do jej awarii, zwiększając ryzyko przegrzania złącza, co prowadzi do nadmiernego wzrostu temperatury w obszarze wokół grzałki;
- W modelu DS4 zamontowanie kurtynowych poduszek powietrznych może być nieprawidłowe, co może spowodować ich niewłaściwe rozwinięcie i stworzyć ryzyko odniesienia obrażeń w przypadku zderzenia bocznego;
- W Volvo XC40 BEV (rok modelowy 2021 i 2022), istnieje ryzyko niezamierzonego przyspieszenia pojazdu lub braku rozruchu;
- W Kiach (modele: Ceed, Ceed kombi (PHEV), Proceed (CD) i XCeed (PHEV) (CDCUV) wyprodukowanych między listopadem 2021 r. a lutym 2022 r. w Korei Południowej) może występować usterka napinaczy pasów bezpieczeństwa przednich foteli, która może prowadzić do nieprawidłowego ich uruchomienia podczas kolizji, zwiększając ryzyko obrażeń pasażerów;
- W Oplach Crossland X RM 2020, 2021, wyprodukowanych w Hiszpanii, może nie działać dźwięk ostrzegawczy pasa bezpieczeństwa pasażera;
- W Mercedesie Klasy C (BR 206) wyprodukowanym pomiędzy 01.10. a 30.11.2021 r., czujnik elastycznego przewodu do sterowania aktywną pokrywą komory silnika mógł zostać zamontowany niezgodnie ze specyfikacją. W razie wypadku aktywna pokrywa komory silnika może zostać podniesiona w celu ochrony pieszych zbyt późno lub wcale. Zwiększa to ryzyko obrażeń;
- W Mercedesach GLE oraz GLS (typ 167), wyprodukowanych w okresie 17.10.2018 r. - 21.11.2021 r., złącze śrubowe punktu uziemienia 48 V pod fotelem pasażera może być wykonane ze zbyt niskim momentem obrotowym. W takim przypadku końcówka kablowa przewodu masowego może nie być zamocowana prawidłowo. Wskutek tego w tym miejscu połączenia może się zwiększać elektryczna rezystancja przewodzenia, co może prowadzić do wzrostu temperatury w tym obszarze i zwiększać ryzyko pożaru;
- W Hyundaiu i30 (PDe) wyprodukowanym w Republice Czeskiej od 25.05 do 6.10.2020 r., niezbędna jest wymiana potencjalnie wadliwego kompletnego pasa bezpieczeństwa fotela prawego przedniego;
- W Hyundaiu Santa Fe (TM HEV) wyprodukowanym w Korei Południowej pomiędzy 18.10 a 6.12.2021 r., niezbędne jest przeprowadzenie wymiany zestawu wskaźników i kodowania wersji wariantu pojazdu;
- W Mercedesach Klasy V/Vito (typ 447), wyprodukowanych w Hiszpanii, w sterowanej podciśnieniem pompie wodnej może wystąpić nieszczelność pomiędzy obwodem płynu chłodzącego i obwodem podciśnienia. W takim przypadku do obiegu podciśnienia może dostać się płyn chłodzący. Jeżeli elektryczne zawory przełączające zostaną napełnione płynem chłodzącym może dojść do wzrostu temperatury elementu wskutek reakcji elektrochemicznej i pożaru;
- W Kii EV6 (modele lat 2021 – 2022, kod modelowy CV), wyprodukowanej w Korei Południowej od 17 lipca 2021 r. do 2 maja 2022 r., wahania napięcia mogą wpływać na sygnał sterujący z jednostki sterującej SCU do siłownika zapadki parkowania, gdy pojazd jest wyłączony i znajduje się w pozycji zaparkowanej (P). Może to spowodować czasowe wyłączenie mechanizmu parkowania, potencjalnie powodując ryzyko stoczenia się pojazdu;
- W Mercedesach ML, GL (BR 164) oraz Klasy R (BR 251) wyprodukowanych od 14.01.2004 r. do 31.08.2015 r., działanie serwa hamulcowego może ulec pogorszeniu wskutek zaawansowanej korozji na złączach obudowy. Po dłuższej eksploatacji pojazdu i w połączeniu z kontaktem z dużą ilością wody korozja ta może spowodować nieszczelność serwa hamulcowego, powodując ograniczenie wzmocnienia siły hamowania;
- W Toyocie bZ4X (produkcja w Japonii od 31.03. do 15.06.2022 r.) po krótkiej eksploatacji - przy niskim przebiegu - może dojść do sytuacji, gdy wszystkie śruby mocujące koło mogą ulec poluzowaniu do pozycji, w której możliwe jest odłączenie się koła od pojazdu, co może skutkować utratą kontroli nad pojazdem, zwiększając ryzyko wystąpienia kolizji.
Powyższa lista prezentuje tylko zgłoszenia dokonane w pierwszym półroczu 2022 roku.
Wypada mieć nadzieję, że producenci zgłaszają wszystkie tego typu przypadki. Tak nadzieję, gdyż zgodnie z art. art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 222, ze zm.) za niedopełnienie obowiązku powiadomienia organu (UOKiK) o wprowadzeniu do obrotu produktu niebezpiecznego grozi kara pieniężna w wysokości do 100 tysięcy zł. Taka kwota – i to maksymalna – z pewnością nie jest odstraszająca dla wszystkich tych którzy uznają, że lepiej po cichu (oby w ogóle) zrobić kampanię serwisową, aniżeli narazić na szwank postrzeganie firmy poprzez zgłoszenie wady do UOKiK. Trzeba być dobrej myśli, iż żaden producent samochodów nawet przez chwilę nie pomyślał o takim rozwiązaniu.
Zdjęcie źródłowe: Polestar, freepik; kolaż: studio.kdk.pl