Wentyl
Jedną z najczęstszych przyczyn ubytku powietrza w oponie jest nieszczelność wentyla. Może ona wynikać z jego naturalnego zużycia, jak również defektu. Ten metalowo-gumowy element
montowany na feldze, który wyposażony jest w zawór, powinien być wymieniany przy każdej zmianie opon na nowe, jednak kontrolowany każdorazowo przy sezonowej wymianie ogumienia. Czasami uszkodzeniu ulega sam zawór, jednak wymiana tylko niego nie przyniesie zbyt dużych oszczędności, gdyż cały wentyl kosztuje 6 PLN i to z montażem (dokonywanym w trakcie zmiany opony). Jednak jeżeli jego wymiana miałaby nastąpić jako odrębna usługa, wtedy do jej kosztów należy doliczyć cenę za demontaż i montaż opony.
Utlenienie felgi
Obojętne czy samochód wyposażony jest w felgi aluminiowe, czy też stalowe, podlegają one prawom natury, które mogą przyczynić się do utraty ich właściwości. W momencie wystąpienia rdzy (felgi stalowe), czy też utlenienia felgi (wykonane z aluminium) może ono doprowadzić do nieszczelności na styku opony z felgą, a tym samym utraty powietrza w kole. Wtedy konieczna jest jej naprawa, która polega na wyczyszczeniu powierzchni felgi i zabezpieczeniu jej przed dalszą korozją (utlenianiem).
Odkształcenie stopki opony
Stopka, czyli element opony, który przylega do felgi i wraz z nią tworzy spoiwo zapobiegające
wydostaniu się tą drogą powietrza. Jej odkształcenie może być wynikiem spracowania, czy też nieumiejętnego demontażu (wulkanizator podważa łyżką stopkę opony, aby zdemontować ją z felgi). To najbardziej kosztowny przypadek, gdyż usunięcie usterki wiąże się z zakupem nowej opony, a czasami nawet dwóch i to pomimo dobrania opony na tą samą oś, jak również o identycznym bieżniku. Dzieje się tak w momencie kiedy różnica w wysokości bieżnika pomiędzy nową oponą, a znajdującą się na tej samej osi samochodu, jest większa niż 1,5 mm.
Pęknięcie felgi...
... a w zasadzie mikropęknięcia, które w codziennej eksploatacji są niezauważalne. Pomijając wady materiałowe felgi, tego typu usterka wynika z uszkodzenia mechanicznego, które następuje w wyniku jazdy po dziurach, czy też ostrych nierównościach drogi, ze zbyt optymistyczną prędkością. Co ciekawe, tego typu defekty częściej zdarzają się na kołach wyposażonych w opony Run Flat niż tradycyjne. Wynika to z ich konstrukcji, a co za tym idzie, przeniesienia ciężaru amortyzacji. Naprawa polega na zaspawaniu felgi w miejscu wystąpienia pęknięcia, co przywraca ją do pełnej – wcześniejszej – sprawności.
Tego typu usterki czasami mogą zaskoczyć, jednak nie występują one gwałtownie, a są następstwem upływającego czasu połączonego z zaniechaniem kontroli. Warto sprawdzać kondycję powyższych elementów, aby nie narazić się na nadprogramowy postój i wydatki.