Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta
Testy Tech Historia Prawo Felietony Cennik SZUKAJ





Poradnik

Ubytek powietrza niezwiązany z defektem opony



Ubytek powietrza niezwiązany z defektem opony

Bywają takie sytuacje gdy ubytek lub całkowity zanik powietrza w oponie nie jest związany z jej defektem. Czasami nie wynika to również z zaniedbania którego dopuścił się użytkownik.

Wentyl


Jedną z najczęstszych przyczyn ubytku powietrza w oponie jest nieszczelność wentyla. Może ona wynikać z jego naturalnego zużycia, jak również defektu. Ten metalowo-gumowy element
Reklama
montowany na feldze, który wyposażony jest w zawór, powinien być wymieniany przy każdej zmianie opon na nowe, jednak kontrolowany każdorazowo przy sezonowej wymianie ogumienia. Czasami uszkodzeniu ulega sam zawór, jednak wymiana tylko niego nie przyniesie zbyt dużych oszczędności, gdyż cały wentyl kosztuje 6 PLN i to z montażem (dokonywanym w trakcie zmiany opony). Jednak jeżeli jego wymiana miałaby nastąpić jako odrębna usługa, wtedy do jej kosztów należy doliczyć cenę za demontaż i montaż opony.

Utlenienie felgi


Obojętne czy samochód wyposażony jest w felgi aluminiowe, czy też stalowe, podlegają one prawom natury, które mogą przyczynić się do utraty ich właściwości. W momencie wystąpienia rdzy (felgi stalowe), czy też utlenienia felgi (wykonane z aluminium) może ono doprowadzić do nieszczelności na styku opony z felgą, a tym samym utraty powietrza w kole. Wtedy konieczna jest jej naprawa, która polega na wyczyszczeniu powierzchni felgi i zabezpieczeniu jej przed dalszą korozją (utlenianiem).

Odkształcenie stopki opony


Stopka, czyli element opony, który przylega do felgi i wraz z nią tworzy spoiwo zapobiegające
Reklama

wydostaniu się tą drogą powietrza. Jej odkształcenie może być wynikiem spracowania, czy też nieumiejętnego demontażu (wulkanizator podważa łyżką stopkę opony, aby zdemontować ją z felgi). To najbardziej kosztowny przypadek, gdyż usunięcie usterki wiąże się z zakupem nowej opony, a czasami nawet dwóch i to pomimo dobrania opony na tą samą oś, jak również o identycznym bieżniku. Dzieje się tak w momencie kiedy różnica w wysokości bieżnika pomiędzy nową oponą, a znajdującą się na tej samej osi samochodu, jest większa niż 1,5 mm.

Pęknięcie felgi...


... a w zasadzie mikropęknięcia, które w codziennej eksploatacji są niezauważalne. Pomijając wady materiałowe felgi, tego typu usterka wynika z uszkodzenia mechanicznego, które następuje w wyniku jazdy po dziurach, czy też ostrych nierównościach drogi, ze zbyt optymistyczną prędkością. Co ciekawe, tego typu defekty częściej zdarzają się na kołach wyposażonych w opony Run Flat niż tradycyjne. Wynika to z ich konstrukcji, a co za tym idzie, przeniesienia ciężaru amortyzacji. Naprawa polega na zaspawaniu felgi w miejscu wystąpienia pęknięcia, co przywraca ją do pełnej – wcześniejszej – sprawności.

Tego typu usterki czasami mogą zaskoczyć, jednak nie występują one gwałtownie, a są następstwem upływającego czasu połączonego z zaniechaniem kontroli. Warto sprawdzać kondycję powyższych elementów, aby nie narazić się na nadprogramowy postój i wydatki.


Reklama



Reklama




Ubytek powietrza niezwiązany z defektem opony






Podziel się:
Reklama
Lipiec 2022

Zdjęcie źródłowe: automobile /pixabay; kolaż: studio.kdk.pl

Dziękujemy firmie Harp z Krakowa za pomoc przy realizacji tekstu



POBIERZ NUMER




Warte uwagi