Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta
Testy Tech Historia Prawo Felietony Cennik SZUKAJ





Technika

Narzędzia Bosch do kalibracji systemów wspomagania kierowcy



Narzędzia Bosch do kalibracji systemów wspomagania kierowcy

Systemy wspomagania kierowcy oparte na kamerach i czujnikach stają się coraz powszechniejszym wyposażeniem nowoczesnych samochodów osobowych i dostawczych. Warto jednak wiedzieć, że po wykonaniu prac serwisowych lub naprawczych serwisy coraz częściej muszą owe systemy ponownie kalibrować. Wychodząc temu naprzeciw Bosch oferuje warsztatom zestaw profesjonalnych narzędzi pozwalających przeprowadzić całą operację sprawnie i precyzyjnie, a przede wszystkim skutecznie.

Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że współczesne auta to „komputery na kołach”. Patrząc na ich stopień skomplikowania i zaawansowania technicznego trudno się z tym nie zgodzić. Wystarczy wziąć po uwagę chociażby liczne systemy
Reklama
wspomagania kierowcy, które ostrzegają o wykryciu potencjalnego zagrożenia oraz interweniują, gdy zachodzi taka konieczność. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że po naprawach powypadkowych, wymianie przedniej szyby czy wymianie uszkodzonych czujników wspomniane systemy wymagają ponownej kalibracji. To z kolei stanowi wyzwanie dla serwisów. Mając tego świadomość, firma Bosch korzystając ze swojej rozległej wiedzy z zakresu technologii i interakcji czujników w nowoczesnych systemach wspomagania kierowcy opracowała odpowiednie urządzenia do ich kalibracji przeznaczone do profesjonalnego użytku warsztatowego. Specjalistyczne narzędzia Bosch umożliwiają serwisom ponowną kalibrację zarówno czujników, jak i kamer wchodzących w skład systemów wspomagania kierowcy praktycznie każdego samochodu osobowego i dostawczego na rynku. W skład owych narzędzi wchodzą: oprogramowanie Bosch ESI[tronic] 2.0 Online, diagnostyczny sprzęt testujący serii KTS oraz sterowane komputerowo urządzenie kalibracyjne DAS 3000.

Najbardziej czasochłonną częścią procesu kalibracji systemów wspomagania kierowcy jest dokładne ustawienie celu przed pojazdem. Kamery zintegrowane z urządzeniem kalibracyjnym rejestrują punkty odniesienia. Dzięki algorytmom przetwarzania obrazu i przepływom programowania specyficznym dla czujników, oprogramowanie pozycjonujące prowadzi użytkowników, wyświetlając animacje graficzne
Reklama

pokazujące im dokładnie docelowe i rzeczywiste położenie płytek kalibracyjnych z przodu, z tyłu i po bokach pojazdu. Ponadto cyfrowo wizualizuje takie wartości, jak odległość, kąt odchylenia i przemieszczenie boczne. Jako elementy istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa, czujniki należy ponownie wyregulować z milimetrową dokładnością. Nawet najmniejsze odchylenia mogą mieć negatywny wpływ na sprawność systemu. Cyfrowe, wspomagane oprogramowaniem osiowanie umożliwia osiągnięcie poziomów precyzji, które spełniają wymagania bezpieczeństwa dla zautomatyzowanych pojazdów poziomu 3. W porównaniu z osiowaniem za pomocą taśmy mierniczej lub pomiaru laserowego, czas potrzebny na ustawienie urządzenia kalibracyjnego jest skrócony o połowę. Cały proces kalibracji jest kontrolowany przez oprogramowanie Bosch ESI[tronic] 2.0 Online. Prowadzi ono użytkowników krok po kroku przez cały proces. Baza danych dla konkretnego pojazdu zawiera porady dotyczące konfiguracji, a konkretnie takich tematów, jak odpowiedni typ tablicy kalibracyjnej i wymagane odległości. Na koniec generowany jest raport potwierdzający, że kalibracja została wykonana należycie.

Uzyskanie efektu końcowego, który będzie w pełni zgodny z zaleceniami producenta samochodu umożliwia urządzenie DAS 3000, które może być elastycznie używane na wszystkich stanowiskach roboczych skonfigurowanych zgodnie ze specyfikacjami producenta, na stanowiskach testowych reflektorów i na podnośnikach montowanych na ziemi. Sprzęt charakteryzuje się możliwością szybkiej konfiguracji, wielofunkcyjnym systemem mocowań, solidną konstrukcją i szerokim wyborem tablic kalibracyjnych. Przy współpracy z oprogramowaniem Bosch ESI[tronic] 2.0 Online i testerem Bosch KTS urządzenie DAS 3000 zapewnia prawidłową kalibrację systemów aktywnego tempomatu (ACC), asystenta hamowania awaryjnego (FCW), asystenta pasa ruchu (LDW/LKA) i innych spotykanych dziś w samochodach systemów wspomagania kierowcy. To jednak jeszcze nie wszystko, ponieważ Bosch oferuje także maty kalibracyjne, które umożliwiają serwisom rozszerzenie oferty o kalibrację kamer cofania i kamer 360 stopni. Jak na razie tego typu usługa dotyczy samochodów dwóch marek: Volkswagen i Mercedes. Zestaw do ponownej regulacji systemu kamer 360º składa się z dwóch odpornych na ścieranie mat kalibracyjnych. W celu ponownej kalibracji są one rozwijane wzdłuż pojazdu i ręcznie ustawiane we właściwej pozycji. Odpowiednia do danego pojazdu mata kalibracyjna do ponownej kalibracji tylnej kamery jest wyposażona w metalową ramę w kształcie litery L. Zapewnia to prawidłowe wyrównanie, gdy pozycjonowanie odbywa się cyfrowo za pomocą urządzenia kalibracyjnego DAS 3000.

Reklama


W najbliższej przyszłości Bosch spodziewa się znacznego wzrostu liczby czujników lidarowych montowanych w pojazdach. Do tej pory pojawiały się głównie w pojazdach premium. Nowe rozporządzenie ONZ zatwierdzające zautomatyzowaną jazdę na poziomie 3 od stycznia 2021 roku, wraz z podobnymi przepisami w wielu krajach, oznacza, że ultraprecyzyjne czujniki lidarowe zyskają na znaczeniu. Dlatego tym ważniejsze jest, aby były one precyzyjnie wyregulowane po zakończeniu prac serwisowych i naprawczych. W tym celu firma Bosch opracowała specjalną tablicę kalibracyjną, którą można łatwo przymocować do urządzenia kalibracyjnego DAS 3000. W zależności od tego, gdzie zainstalowane są czujniki lidarowe, tablicę kalibracyjną można ustawić na dowolnej wysokości od 300 do 800 milimetrów. Wymagana wysokość jest precyzyjnie ustawiana za pomocą autorskiego laserowego modułu pomiarowego GLM 120/150 firmy Bosch. Moduł można również wykorzystać do prawidłowego ustawienia nachylenia i kąta przechyłu. Oprogramowanie warsztatowe Bosch ESI[tronic] 2.0 Online prowadzi użytkownika krok po kroku przez proces wyrównywania tablicy kalibracyjnej, w tym pomiar odległości, przesunięcie boczne i sam proces kalibracji.

Narzędzia Bosch do kalibracji systemów wspomagania kierowcy






Podziel się:
Reklama
Maj 2022

Zdjęcie: Bosch



POBIERZ NUMER




Warte uwagi