Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Poradnik

Opony samouszczelniające się



Opony samouszczelniające się

Dla przeciętnego kierowcy, czyli takiego który użytkuje samochód, porusza się nim, ale nie śledzi doniesień z branży motoryzacyjnej, innowacje w ogumieniu skończyły się wraz z wynalezieniem opon bezdętkowych. Tymczasem ten segment ciągle się rozwija, a jednym z przykładów są opony samouszczelniające się.

Zadaniem opony samouszczelniającej jest zagwarantowanie bezpiecznego kontynuowania
jazdy w przypadku jej przebicia, przy zachowaniu pełnej kontroli nad pojazdem. Wytrawny kierowca mógłby stwierdzić, że to „identyczne zachowanie jak tradycyjnych opon bezdętkowych, bo przecież niejednokrotnie długo jeździł z wbitym gwoździem, a nie zauważył ubytku powietrza w oponie”. O ile opona bezdętkowa jest w stanie skutecznie zminimalizować ulatnianie się powietrza w momencie pozostania w niej obcego ciała, to już gdy zostanie ono usunięte, jest bezradna. Inaczej niż opona samouszczelniająca. Ona skutecznie blokuje wyciek powietrza podczas przebicia struktury opony - niezależnie czy ciało obce pozostaje w niej, czy zostało usunięte. Obecnie tego typu opony oferowane są przez kilku producentów, jednak jak to stało się już niechlubną tradycją, każdy z nich powyższą technologię nazwał po swojemu. I tak przykładowo w Pirelli nazywa się ona Seal Inside, w Bridgestone B-Seal, a w Continentalu Contiseal.

Konstrukcja


Samouszczelniające się opony wykorzystują materiał tworzący warstwę uszczelniającą, która ulokowana jest we wnętrzu opony, pod powierzchnią bieżnika. Jeżeli obiekt, który spowodował przebicie opony pozostaje w niej, szczeliwo przywiera do niego, uszczelniając miejsce awarii. Kiedy obiekt zostanie usunięty, szczeliwo zostaje wciągnięte do otworu zabezpieczając przed utratą powietrza. Ważne jednak aby pamiętać, że są to opony samouszczelniające, a nie samonaprawiające się. Oznacza to, że pomimo uszczelnienia miejsca

przebicia, uszkodzenie opony nie zniknęło i należy je naprawić. Nie jest konieczne zrobienie tego od razu, ale trzeba o tym pamiętać. Przykładowo producent opon Bridgestone z technologią B-Seal gwarantuje, że miejsce przebicia będzie szczelne minimum przez trzy miesiące eksploatacji od jego wystąpienia.

Naprawa


W stosunku do opony tradycyjnej – bezdętkowej – opona samouszczelniająca ma bardziej rozbudowaną strukturę. Tym samym, aby właściwie dokonać jej naprawy wulkanizator musi dodatkowo zadbać o znajdującą się w miejscu uszkodzenia warstwę uszczelniającą. Nie wystarczy, że oczyści uszkodzenie, ale to samo musi zrobić z masą uszczelniającą. Inaczej naprawa nie okaże się skuteczna, a tym samym nie przywróci opony do stanu używalności. Logiczne zatem wydaje się, że jej naprawa nie tylko jest bardziej skomplikowana, czasochłonna, ale również i droższa. O ile dwa pierwsze stwierdzenia są zgodne z prawdą, to ostatnie jest błędne, gdyż koszt jej naprawy jest identyczny jak opony bezdętkowej. Przynajmniej w firmie Harp z Krakowa, u której to sprawdzaliśmy.

Cena


I tutaj jest miejsce tylko na dobre wiadomości. Bez względu na producenta są one praktycznie w tej samej cenie, co odpowiedniki bezdętkowe. Niestety nie występują one we wszystkich rozmiarach, jednak zastosowanie ich nie wymaga, aby samochód był wyposażony w specjalne obręcze kół czy też system monitorowania ciśnienia TPMS. Tym samym opony samouszczelniające mogą być stosowane w każdym aucie, o ile występują w przewidzianym dla niego rozmiarze.






Opony samouszczelniające się

Opona Continental z technologią Contiseal (Zdjęcie: Continental)

Opony samouszczelniające się

Opona Pirelli z technologią Seal Inside (Zdjęcie: Pirelli)







Podziel się:




Luty 2022

Zdjęcia główne: Continental, Pirelli; kolaż: studio.kdk.pl

Dziękujemy firmie Harp z Krakowa za pomoc przy realizacji tekstu

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi