Począwszy od dnia 20 maja bieżącego roku obowiązują w polskim prawie regulacje określające zasady
poruszania się hulajnogami elektrycznymi. Przepisy te zawarte są w ustawie „Prawo o ruchu drogowym”. Przypomnieć wypada na samym wstępie, że zgodnie z definicją hulajnoga elektryczna to: pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Ustawodawca określił minimalny wiek kierującego hulajnogą, który nie może być niższy niż 10 lat. Natomiast w strefie zamieszkania dziecko w wieku do 10 lat może kierować hulajnogą wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Aby móc kierować hulajnogą elektryczną osoby w wieku od 10 lat do 18 lat muszą posiadać kartę rowerową albo prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Takiego obowiązku nie mają zaś osoby pełnoletnie.
W przywołanej ustawie określona została także dopuszczalna prędkość hulajnogi elektrycznej, jak również miejsca poruszania się nią. I tak, co do zasady kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany poruszać się z dopuszczalną prędkością 20 km/h korzystając z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. W przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, a ruch pojazdów po jezdni dozwolony jest z dopuszczalną prędkością 30 km/h, wtedy zobowiązany jest do poruszania się nią, jednak również z maksymalną prędkością 20 km/h. Kierujący hulajnogą
elektryczną może się poruszać po chodniku lub drogą dla pieszych w przypadku jeżeli usytuowana jest ona wzdłuż jezdni na której ograniczenie prędkości jest większe niż 30 km/h, brakuje na niej wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, a chodnik lub droga dla pieszych usytuowana wzdłuż powyższej jezdni. Jednak może to robić z zachowaniem następujących zasad: zachowując szczególną ostrożność, ustępując pierwszeństwa pieszym, nieutrudnianie im ruchu oraz jazda musi odbywać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego.
Kierującego hulajnogą elektryczną dotyczy także wiele zakazów, a precyzyjniej zabrania mu się:
1) co do zasady - jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu;
2) jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
3) czepiania się pojazdów;
4) ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
5) przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku.
Znowelizowane przepisy regulują również kwestie związane z parkowaniem hulajnóg, które mogą być pozostawione na chodniku – w miejscu do tego przeznaczonym, a gdy takie nie występuje – równolegle i jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika jeżeli w miejscu tym nie obowiązuje zakaz postoju lub zatrzymywania się, a także szerokość chodnika pozostawiona dla pieszych nie jest mniejsza niż 1,5 m. W przypadku pozostawienia hulajnogi w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ona ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu będzie można ją usunąć. W razie niezastosowania się opisanych nakazów ustawodawca przewidział też karę w wysokości 123 zł oraz 23 zł za każdą dobę przechowywania (patrz art. 130 a ustawy Prawo o ruchu drogowym).
Na koniec wyjaśnić trzeba, że w związku z analizowanymi regulacjami pojawiły się też sankcje za niestosowanie się do nich i tak na przykład za przekroczenie prędkości lub nieustąpienie pierwszeństwa pieszym grozi kara od 50 zł do 5 000 zł. Trzymanie telefonu podczas jazdy może się zakończyć grzywną w kwocie 200 zł. Przewożenie pasażera lub zwierzęcia może kosztować kierującego kwotę 100 zł. Zaś za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka kierującemu hulajnogą grozi mandat od 300 do 500 zł.