Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





Ładowanie samochodu elektrycznego



W Polsce coraz częściej słyszy się o zaletach pojazdów elektrycznych, a tym samym coraz większa grupa kierowców decyduje się na posiadanie tego typu samochodu. Dowiedz się, co warto wiedzieć – w aspekcie prawnym, w temacie ładowania pojazdów elektrycznych.

Niestety kwestia ładowania pojazdów może w dalszym ciągu dostarczać pewnych trudności. Do najczęściej stosowanych sposobów ładowania samochodów elektrycznych należy opcja ładowania poprzez zwykłe gniazdko, w ładowarkach półszybkich oraz w punktach szybkiego ładowania.

O ile korzystanie z większości punktów szybkiego ładowania powinno być jasne, bo w wielu przypadkach zanim skorzysta się z usługi klient zobowiązany jest zapoznać się z zasadami i opłatami – które wynikają z regulaminów i cenników, o tyle kwestia korzystania z gniazdka w obiektach innych niż własny garaż może powodować pewne wątpliwości.

Gdzie ładować?
Rozwiązaniem mogą być stacje publiczne ogólnodostępne, ale jak wiemy na chwilę obecną jest ich niewiele. Spotkać można się także z udostępnianiem punktów korzystania ze stacji ładowania przez prywatne podmioty w np. galeriach handlowych bezpłatnie na czas robienia zakupów. W tych miejscach również powinny się znajdować regulaminy czy zasady korzystania z tych usług.

Analizując niektóre ich zapisy możemy dowiedzieć się, że np. zaleca się korzystanie z punktu tylko w takim zakresie w jakim jest to niezbędne do naładowania pojazdu. W takich miejscach to właściciel narzuca reguły, mogą zatem być sporządzone w formie zaleceń, ale także nakazów czy zakazów.

Koncesja
Warto dodać, że sprzedaż energii obwarowana jest koniecznością uzyskania koncesji. Jednak już samo wykonywanie działalności dostawcy usług ładowania nie wymaga uzyskania koncesji na obrót energią elektryczną inaczej mówiąc. Jeśli podmiot chce sprzedawać energię elektryczną, to musi mieć koncesję, ale na świadczenie usługi ładowania pojazdów elektrycznych już niekoniecznie.

Regulamin usług
Zastanawiając się czy przedsiębiorca np. zajmujący się serwisem samochodów może pobierać opłaty za ładowanie samochodu na jego terenie należy wskazać, że de facto nie ma ku temu przeciwskazań, klient jednak powinien przed przystąpieniem do usługi poznać jej zakres i warunki.

(nie) Własne gniazdko
Rozwiązaniem dostępnym prawie dla każdego jest korzystanie z własnego gniazdka elektrycznego. Ale co zrobić, jeśli właściciel pojazdu mieszka w bloku, a do dyspozycji ma jedynie miejsce parkingowe na wspólnym parkingu?

W zasadzie nieustanne korzystanie z prądu / gniazdka należącego do części wspólnej mieszkańców, stanowić może nadużycie
natury moralnej czy etycznej. Przepisy prawa ogólnie nie charakteryzują takich zachowań jako czyn zabroniony i z pewnością nie można tutaj mówić o przestępstwie z art. 278 § 5 kodeksu karnego, który typizuje kradzież energii jako czyn karalny.

Jeśli chodzi o części wspólne, to opłaty za energię elektryczną ponoszą zwyczajowo właściciele lokali w częściach równych. Dlatego korzystanie na stałe z podłączenia wspólnego może powodować niesnaski sąsiedzkie. Pewnym rozwiązaniem mogą być regulacje wewnętrzne, które ma prawo wprowadzić organ zarządzający, np. zarządca może uregulować zasady korzystania z ogólnodostępnych gniazdek i je egzekwować. Takie rozwiązanie wydaje się uczciwe, bo energia pobrana z zamontowanego w lokalu garażowym gniazdka nie może stanowić kosztu rozkładanego na wszystkich współwłaścicieli.

Niezastosowanie się do zasad uregulowanych przez właściwe organy może powodować naruszenie podstawowych obowiązków, taki zarzut daje kilka możliwości pozostałym właścicielom. Przykładowo zgodnie z art. 16 ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r., jeżeli właściciel lokalu wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu albo przez swoje niewłaściwe zachowanie czyni korzystanie z innych lokali lub nieruchomości wspólnej uciążliwym, wspólnota mieszkaniowa może w trybie procesu żądać sprzedaży lokalu w drodze licytacji na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji z nieruchomości.

Przewidziana sankcja, grożąca właścicielowi lokalu z tytułu jego niesumienności lub niesubordynacji, jest wyjątkowo dotkliwa, dlatego rozsądniej będzie stosować się do wytycznych panujących w danym otoczeniu lub zadbać o korzystanie z ogólnodostępnych stacji.

Permanentne zainteresowanie samochodami elektrycznymi powoduje, że problematyka regulacji będzie tematem powtarzającym się, być może i ustawodawca zauważy taką potrzebę, co będzie mogło wiązać się z wprowadzeniem adekwatnych rozwiązań prawnych w różnych gałęziach prawa.







Czerwiec 2019

Kazus prawny przygotowany przez Zespół Prawny Availo Sp. z o.o.,
operatora programu prawnicy.Trynid.pl

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi