Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm
Partner

Ekologia

Partner:


Zachowania proekologiczne to nie tylko ekojazda i ekonapędy



Zachowania proekologiczne to nie tylko ekojazda i ekonapędy Fabryka BMW w San Louis Potosi (Meksyk)

Na ogólny bilans wpływu naszego pojazdu na środowisko naturalne ma znaczenie nie tylko jaki został zastosowany w nim napęd, ale również – a może przede wszystkim – jakim kosztem został on wyprodukowany.

Samochód napędzany silnikiem (lub silnikami) elektrycznym, napędem hybrydowym, zasilany CNG, czy też wodorem wykazuje się znikomym wpływem na środowisko
Reklama
naturalne, ale tylko w obszarze użytkowania. Jego wpływ na środowisko naturalne jest szerszy i dotyczy kosztów ekologicznych i energetycznych powstałych przy jego wytworzeniu i późniejszej utylizacji. Zastanawiałeś się kiedyś nad tym wybierając samochód? A powinieneś, tak samo jak zrobili to producenci, niejednokrotnie już kilka lat temu.

Jednym z przykładów może być fabryka BMW w Lipsku, gdzie m.in. produkowany jest model i3 (od 2013 roku) oraz i8 (od 2014). Zasilana ona jest energią elektryczną pochodzącą z turbin wiatrowych znajdujących się na terenie fabryki. Dodatkowo poprzez eliminację tradycyjnego procesu malowania stalowych i aluminiowych nadwozi samochodowych znacznie ograniczono zużycie energii i wody. Nie inaczej jest z otwartą w San Louis Potosi (Meksyk) fabryką tego producenta, przeznaczoną do produkcji modelu BMW serii 3 Limuzyna. Dzięki malarni BMW Group może pochwalić się ona najniższym zużyciem wody na każdy wyprodukowany pojazd. Nie generuje ona ścieków z procesów technologicznych, a woda wykorzystywana w procesie malowania jest uzdatniana i używana ponownie. W przyszłości fabryka ma być zasilana w 100% energią elektryczną, której część będzie pochodziła z elektrowni słonecznej umiejscowionej na terenie fabryki i pokrywającej 70 000 mkw. Fabrykę SEAT-a w Martorell zasilają kolektory słoneczne o powierzchni 276 000 mkw, składające się z 53 000 paneli słonecznych, które zajmują powierzchnię odpowiadającą 40 boiskom do piłki nożnej. Generują one 17 GHh rocznie co pozwoliłoby na codzienne ładowanie 3 milionów telefonów komórkowych bądź zaspokojenie zapotrzebowania na energię 15-tysięcznego miasta. Dzięki temu obniżono emisję CO2 o nawet 4 000 ton rocznie. Aby dodatkowo zmniejszyć oddziaływanie na środowisko naturalne kierownice i poduszki powietrzne dostarczane są z centrum logistycznego Grupo Sesé (Abrera) za pośrednictwem dronów. Pozwoliło to na skrócenie czasu transportu (realizowanego do tej pory samochodami ciężarowymi) z dotychczasowych 90 minut do 15. Nie inaczej jest w fabryce Nissana zlokalizowanej w brytyjskim Sunderland. Zamontowane tam turbiny wiatrowe oraz panele fotowoltaiczne pozwalają na wyprodukowanie 31 374 pojazdów, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji CO2 o 3 000 ton.

Równie istotne są materiały które zostały zastosowane w samochodzie. W BMW i3 konstrukcja foteli wykonana jest z materiałów pochodzących z recyclingu. Tak samo dolna część schowka, która wykonana jest z materiału pochodzącego z recyklingu butelek PET. Naukowcy cały czas pracują nad nowymi materiałami, które będą mogły być wykorzystane przy produkcji samochodów. Jednym z pomysłów jest wykorzystanie bananów i ananasów.

Włókna roślinne, nanocelulozowe, zawarte w tych owocach są bardzo mocne – ich wytrzymałość porównuje się do materiału z którego
Reklama

produkowane są kamizelki kuloodporne. Są również bardzo odporne na działanie takich czynników jak ciepło, benzyna, woda, tlen. Najważniejszym jednak plusem jest fakt, iż są to materiały odnawialne w przeciwieństwie do np. ropy naftowej. Włókna bananów oraz ananasów pozwalają na stworzenie mocnego i bardzo wytrzymałego tworzywa sztucznego, które jest dużo lżejsze niż tradycyjny plastik. Mogłoby zostać ono wykorzystane do produkcji desek rozdzielczych, zderzaków, paneli bocznych w samochodzie.
Drzewa kauczukowe wciąż stanowią podstawowe źródło kauczuku naturalnego używanego do produkcji opon. Takie uzależnienie od jednego tylko źródła gumy jest bardzo niekorzystne z punktu widzenia ekologii. Stąd też poszukiwania nowych materiałów do produkcji opon. Firma Continental opracowała technologię pozyskiwania kauczuku z mniszka lekarskiego, natomiast Bridgestone stworzyła opony wykonane z naturalnej gumy pozyskiwanej z krzewu gwajuli. Ten sam producent zaprezentował opony o zmniejszonym oporze toczenia - średnio o 20% w samochodzie osobowym – co pozwoliło na redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 w pojazdach spalinowych, a w pojazdach elektrycznych wydłużyło żywotność baterii i zwiększyło zasięg pojazdu.

Jeżeli zatem „leży ci na sercu” dbałość o ochronę środowiska naturalnego weź powyższe kwestie pod uwagę przy zakupie nowego samochodu lub przynajmniej przy nabywaniu opon na kolejny sezon.



Wrzesień 2019

Zdjęcie: BMW



POBIERZ NUMER


Warte uwagi