Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





Ekologiczne ciężarówki marki DAF



DAF Electric

DAF to jeden z najbardziej znanych europejskich producentów samochodów ciężarowych. Tak się składa, że w tym roku firma obchodzi okrągłe, 90-te urodziny. Z tej okazji Holendrzy przygotowali limitowaną wersję swojego flagowego modelu XF, nazwaną 90th Anniversary Edition. DAF jest bardzo dumny ze swojego dziedzictwa i chętnie o nim przypomina, ale jednocześnie potrafi patrzeć w przyszłość, czego dowodem są zaprezentowane niedawno innowacyjne ciężarówki wyposażone w ekologiczne źródła napędu.

1 kwietnia 1928 roku holenderski inżynier Hub van Doorne założył w Eindhoven mały warsztat, który początkowo zajmował się spawaniem i cynkowaniem na zlecenie lokalnych firm. W 1932 roku warsztat został przekształcony w firmę produkującą przyczepy i naczepy, a nazwę przedsiębiorstwa zmieniono na Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek, w skrócie DAF. Dzięki spawanemu
podwoziu przyczepy i naczepy opuszczające tę małą fabrykę wyróżniały się na tle konkurencji wyjątkowo dużą ładownością. W 1949 roku do produkcji został wprowadzony pierwszy pojazd ciężarowy DAF, a firma zmieniła nazwę na Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Rok później wybudowano pierwszą fabrykę ciężarówek i rozpoczęto produkcję trzy-, pięcio- i sześciotonowych podwozi.

W pierwszych latach istnienia zakładów DAF do pojazdów montowano silniki benzynowe i wysokoprężne Hercules i Perkins, ale już w 1957 roku przedsiębiorstwo z Eindhoven zaprojektowało i rozpoczęło produkcję pierwszych własnych jednostek napędowych. Dwa lata później ulepszono silnik wysokoprężny DD575, dodając do niego turbosprężarkę, co stanowiło w tamtych czasach znaczące osiągnięcie. W 1973 roku DAF, jako pierwsza firma w branży, wprowadziła na rynek turbosprężarkę z chłodzeniem międzystopniowym. W pierwotnym zamierzeniu

technologia ta została opracowana, aby zaspokoić popyt na silniki o większej mocy i niższym poziomie zużycia paliwa, jednak później okazała się niezbędna również w realizacji polityki niskiej emisji spalin. W latach osiemdziesiątych wprowadzono zaawansowany układ turbosprężarki (ATI), który zapewniał jeszcze lepsze wyniki w kwestii mocy i wydajności dzięki zastosowaniu ulepszeń, takich jak technologia układu wtryskowego i zoptymalizowany kształt komory spalania.

W 2005 roku firma DAF zaprezentowała silnik PACCAR MX, który jest obecnie montowany we wszystkich ciężkich pojazdach ciężarowych DAF i ponad 40% pojazdów ciężarowych Kenworth i Peterbilt. Modele MX-13 i MX-11 najnowszej generacji pracują niezwykle wydajnie przy niskich obrotach oraz charakteryzują się inteligentnymi układami napędowymi i wydajnymi osiami tylnymi, dzięki którym mogą osiągać wysoki moment obrotowy przy zaskakująco niskich obrotach silnika. Wszystkie nowinki techniczne, w połączeniu z zaawansowanymi algorytmami oprogramowania pojazdu, doskonałą aerodynamiką i nowym, kompaktowym układem końcowego oczyszczania spalin, przyczyniają się do wyraźnego ograniczenia zużycia paliwa. Jednak DAF nie zamierza spoczywać na laurach, czego dowodem są zaprezentowane niedawno innowacyjne modele LF Electric, CF Electric oraz CF Hybrid, opracowane z myślą o przyszłości transportu.








DAF Electric DAF Electric DAF Electric DAF Electric


Listopad 2018

Zdjęcia: DAF Trucks N.V.

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi